سرویس: اجتماعی 09:28 - دوشنبه 06 شهریور 1396

فرمانده انتظامی استان اصفهان مطرح کرد

حرکت جرم از واقعیت به سمت فضای مجازی/ ایجاد قرارگاه اقدام و عمل در نیروی انتظامی استان اصفهان

فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان گفت: جرم از فضای واقعی درحال حرکت به سمت فضای مجازی است که از مردم می‌خواهیم توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند تا در دام مجرمان فضای مجازی نیفتند.

به گزارش اصفهان شرق، سردار مهدی معصوم‌بیگی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک به مناسبت هفته دولت، اظهار کرد: نخستین طرحی که در استان اصفهان دنبال می‌کنیم با هدف معیوب کردن چرخه جرم است.

وی افزود: چرخه جرم از 3 ضلع تشکیل می‌شود که این سه ضلع به شرح زیر است؛ آماج رها شده یا مستعد به سرقت، خودروهایی که در پارکینگ گذاشته نمی‌شود و یا ایمنی مناسب ندارند که طبیعی است این خودروها آماج مناسبی برای سرقت باشند که اهداف مستعد سرقت هستند؛ سارقین در اظهارات خود که خودروهایی که تجهیزات مناسبی ندارند، گزینه خوبی برای سرقت هستند.

فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان گفت: ضلع دیگر مال‌خرهایی هستند که حلقه واسط بین سارق و خریدار جز می‌شوند که برخی از آنان دچار غفلت شده‌اند؛ ضلع سوم چرخه جرم سارقین هستند که هر سه ضلع مورد توجه پلیس است.

* حرکت به سمت تقاضای صفر برای کالای دزدی

وی تصریح کرد: ما به دنبال حرکت به سوی تقاضای صفر هستیم و معتقدیم اگر تقاضا برای مال نباشد، انگیزه‌ای برای سرقت وجود نخواهد داشت؛ از همین رو طرح مقابله با مال‌خرها را اجرا کردیم و از زمانی که این طرح به اجرا درآمده، 50 درصد کاهش سرقت اموال داخل خودرو کاهش یافته است.

معصوم‌بیگی عنوان کرد: این موضوع را به مال‌خرها تفهیم کردیم که آن‌ها در حال کمک کرده به چرخه جرم هستند و آ‌ن‌ها خودشان از این عمل خود پشیمان بودند و مایل نبودن به مجرمان کمک کنند؛ زمانی که مال دست دوم از کسی خریداری می‌شود که مالک آن مشخص نیست، کمک به حیات این چرخه می‌شود و در همین راستا منشوری برای سمساران و دست‌دوم فروشان با هماهنگی سیستم قضایی تنظیم کرده و منتشره کردیم که خریدار و فروشنده و مالک یک جنس دست دوم باید مشخص باشد تا به این نتیجه برسیم که مال مسروقه نیست.

وی ادامه داد: در همین راستا حدود 100 مغازه‌ای که در این بخش فعال بوده‌اند و اموال دست دوم خریداری می‌کردند، با همکاری صنف مربوطه مشاهده شد که بخشی از مغازه این منشور را رعایت نمی‌کنند؛ بنابراین اموالی که این روال را رعایت نکرده بودند و مالکان آن مشخص نبود، مشخص شد که اموال مسروقه است و از ظاهر آن کاملاً می‌توان این موضوع را بررسی کرد.

* خرید و فروش اموال مشکوک به سرقت ممنوع

فرمانده انتظامی استان اصفهان تأکید کرد: به همه فروشندگان دست دوم اعلام می‌کنیم اموالی که مالکان آن مشخص نیست، نباید خریداری کنند که مشکوک به خریداری اموال غیر و سرقتی است که نیروی انتظامی با آن‌ها برخورد خواهد کرد.

وی در ادامه به باندی اشاره کرد که از سه جوان تشکیل شده و هدف آن‌ها ایجاد مزاحمت برای بانوان است و از آن‌جایی که نیروی انتظامی روی این بخش بسیار حساس است و مخصوصاً در موضوعاتی که به صورت باندی انجام می‌شود و ناامنی ایجاد می‌کنند بسیار حساس هستند، به سرعت وارد عمل شده‌اند.

معصوم‌بیگی افزود: از همین رو 5 تیم از نیروهای متخصص تشکیل و رصد کردند و درحالی که آن‌ها در سطح شهر به دنبال طعمه برای آزار و اذیت کردن بودند، در تور این تیم قرار گرفتند و هر سه نفر به ضرب گلوله همکاران زمین‌گیر شدند؛ در این جا اعلام می‌کنیم در موضوعاتی که امنیت مردم را مختل می‌کند، حساس هستیم و باندهایی که تشکیل بشود یا احیاناً فعالیت می‌کند، نیروی انتظامی با آن‌ها به شدت برخورد خواهد کرد.

* اوباشگری، باندهای آدم‌ربایی و تجاوز به عنف خط قرمز پلیس

وی درباره خطوط قرمز نیروی انتظامی بیان داشت: اوباشگری و اراذل اوباش، باندهای آدم‌ربایی و تجاوز به عنف خط قرمز پلیس است و با آن‌ها قاطعانه برخورد می‌کنیم و قوه قضاییه هم با آمادگی که دارند، به خوبی همکاری می‌کنند.

فرمانده انتظامی استان اصفهان به طرح تقاضای صفر اشاره کرد و گفت: این طرح شروع شده با جامعیت ادامه پیدا خواهد کرد و تمامی صنوف را شامل می‌شود اما در گام اول باتوجه به این که سرقت اموال داخل خودرو رایج است، این موضوع در اولویت قرار دارد؛ همچنین در حوزه فضای مجازی و فروش اموال مسروقه از این طریق، پلیس فتا اشرافیت خوبی دارد و رصد می‌شود.

وی افزود: جرم از فضای واقعی در حال حرکت به سمت فضای مجازی است که همین جا از مردم می‌خواهیم توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند تا در دام مجرمان در فضای مجازی نیافتند.

* ایجاد قرارگاه اقدام و عمل در نیروی انتظامی استان اصفهان

معصوم‌بیگی در مورد طرح‌های موجود از گذشته مطرح کرد: طرح‌هایی که وجود داشته و مؤثر بوده را با قوت ادامه خواهیم داد که یکی از آن‌ها مبارزه با اراذل اوباش است چون هم ما به آن حساس هستیم و هم مطالبه مردم است؛ یکی دیگر از طرح‌هایی که در دستور کار برای افزایش امنیت شهر و استان قرار گرفته است، تشکیل قرارگاه عملیاتی اقدام و عمل در نیروی انتظامی استان است که رصد، اشراف اطلاعاتی، پیش‌بینی، پیشگیری و سازمان‌دهی ظرفیت‌های نیروی انتظامی و در موضوعات مرتبط در نیروی انتظامی برای حل کردن مسائلی که در استان وجود دارد، فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: همین طرح تقاضای صفر برگرفته از اقدامات قرارگاه اقدام و عمل طراحی و اجرا شده است؛ این قرارگاه برای سرعت دادن به عملیات‌های نیروی انتظامی تشکیل شده است که در گام اول در مرکز استان در شهر اصفهان شکل گرفته و در گام بعدی در شهرستان‌های هدف و در مرحله سوم در همه شهرستان‌ها این قرارگاه شکل خواهد گرفت تا یک هم‌افزایی ایجاد کند تا همه نیروها به میدان بیاید.

فرمانده انتظامی استان اصفهان بیان داشت: البته معتقدیم ظرفیت خود مردم بسیار مهم و تاثیرگذار است و در همین طرحی که اجرا کردیم برآورد اولیه 600 میلیون تومان اموال کشف شده از این بخش است که اگر خود مردم مراقبت‌های لازم را انجام دهند و به توصیه‌های پلیس گوش دهند، در کاهش جرم تأثیر مستقیمی خواهیم داشت.

وی در پایان اظهار کرد: اولویت ما عدم وقوع جرم است و برای این منظور تیم‌هایی را تشکیل داده‌ایم که در حوزه پیشگیری از جرم و کانون‌های جرم که احتمال جرم بالاست و در تهدید روندهای ما بالاست، گشت‌های پیشگیری از جرم به صورت موتوری، خودروی و بعضاً پیاده را در زمان‌هایی که وقوع جرم افزایش می‌یابد، انجام دهند تا شاهد کاهش آمار جرم باشیم.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.