سرویس: سیاسی » بین الملل 17:57 - یکشنبه 18 اسفند 1392

مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا چرا به اصفهان می آید؟

کاترین اشتون در قلب هسته ای کشور

نماینده مستقیم ۵+۱ به عنوان وزیر خارجه اتحادیه اروپا قدم به خاک ایران گذاشته است اما مشخص نیست او به اصفهان آمده تا از اجرای توافق ژنو در اصفهان مطمئن شود یا به دنبال ردپای تحریم ها در اصفهان بگردد؟

به گزارش اصفهان شرق: نماینده مستقیم ۵+۱ به ایران آمده و به گفته مسوولان وزارت امور خارجه، کاترین اشتون به عنوان وزیر خارجه اتحادیه اروپا قدم به خاک ایران گذاشته است او در حالی به ایران می آید که اسراییل و آمریکا در توهینی آشکار حق ملت ایران را نادیده گرفتند وتاجران اتحادیه اروپا را که برای حضور در ایران صف کشیده اند تهدید کردند وحتی در مقام عمل چندین شرکت تجاری اروپایی را تحریم نمودند.

کنگره در روزهای اخیر شرایط جدید تحریم های ایران را بررسی کرده و اوباما هشدار داده که علاوه بر همه آنچه که او گزینه روی میز میخواند، تحریم های نصفه نیمه کنسل شده نیز امکان بازگشت دارد.

درعین حال گفتگوهای اصلی برای حذف تحریم های ایران نیز در هفته آینده وارد مرحله جدیدی می شود و وندی شرمن، نماینده تام الاختیار آمریکا در این نشست ها که از توهین به ایران فروگذار نکرده، از حق وتوی اعضای ۵+۱ در گفتگوهای چند جانبه با ایران در دور جدید گفتگوها خبر داده است.

در چنین شرایطی کاترین اشتون نه به عنوان مسوول مستقیم هیات اروپایی گفتگو کننده با ایران، بلکه به عنوان نماینده اتحادیه اروپا به ایران سفر می کند تا در عین رایزنی راجع به روابط متقابل، گفتگوهای هسته ایی را نیز چاشنی کند.

واین همان کاترین اشتونی است که پس از تحریم بانک مرکزی ونفت ایران توسط اتحادیه اروپا در ۳ بهمن (۲۴ ژانویه ۲۰۱۱) وارد تل آویو شد. اشتون در این سفر ابتدا با ایهود باراک وزیر جنگ اسراییل دیدار کرد. باراک در این دیدار بدون اینکه از تحریم های اروپا قدردانی بکند، باز هم خواستار تشدید بیشتر تحریم ها شد و گفت: «لازم است مجازات ها بر ضد بانک مرکزی ایران و پایه های اقتصادی این کشور تشدید شود تا ایران ناگزیر به متوقف کردن برنامه هسته ای خود شود» اما کاترین اشتون در سفر به ایران دنبال چه می گردد؟

ایران جاذبه های گردشگری بسیاری دارد واینکه اصفهان با وجود زاینده رود به گل نشسته، به عنوان جاذبه گردشگری انتخاب شود جای پرسش دارد؟

اصفهان، پیشانی صنعت، قطعه سازی، نساجی، تولید فرش دستباف وماشینی و تولید فولاد در ایران مطرح است و مهمترین شهرتش در سال های اخیر به دلیل تپیدن قلب صنعت هسته ای ایران بوده است. جایی که نطنز، یوسی اف، سانتریفوژهای گردان و پلمپ شده و شهدای هسته ای را در خاطره ها زنده می کند.

اشتون آمده تا از اجرای توافق ژنو در اصفهان مطمئن شود یا به دنبال ردپای تحریم ها در اصفهان بگردد؟ ردپایی که با توجه به همه تلاش ها و درکنار همه زیبایی های آثار تاریخی در فعالیت نصفه و نیمه واحدهای صنعتی  مشهود است اما با خوباوری همچنان زیر بار همه فشار ها ایستاده اند.

مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نمی تواند سیاستی جدا از اوباما داشته باشد. اوبامایی که به راحتی تاجران اروپایی را از حضور در ایران می ترساند پس می تواند اشتون را با پیامی خاص روانه ایران و بازدید از اصفهان کرده باشد.

گزینه های روی میز اوباما چندان درشت نیست وقتی اشتون برای مذاکره به ایران می آید.

گفتنی است بر اساس اخبار کاترین اشتون امروز عصر وارد اصفهان می شود و بعد از استقبال رسمی و دیدار با استاندار اصفهان به بازدید از پل ها و آثار تاریخی اصفهان خواهد پرداخت اما ازاعضای هیات همراه و برنامه بازدید از تاسیسات هسته ای خبر دقیقی در دست نیست.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.