سرویس: ورزشی 11:55 - یکشنبه 05 شهریور 1396

با اعلام کادر فنی تیم ملی فوتبال

كشاورزی اصفهان؛ گرفتار بلای بی آبی

خشكسالی، كاهش 25درصدی سطح كشت كشاورزان را در پی داشته است

به گزارش اصفهان شرق، رئيس سازمان جهاد كشاورزی استان اصفهان ضمن اشاره به اينكه بخش عمده ای از طرح های افتتاحی به پروژه‌های مديريت مصرف آب اختصاص دارد، گفت: در مجموع از تمام منابع آبی بخش كشاورزی استان، 35 درصد را از دست داده ايم. محسن  كريميان با بيان اينكه در سفره های  آب زيرزمينی از حيث كميت و كيفيت با افت مواجه هستيم اضافه كرد: سطح زير كشت در استان به دليل كاهش منابع آبی نيز 25درصد كاهش يافته و 120هزار هكتار نيز به همين دليل از چرخه استفاده خارج شده است.

رئیس سازمان جهاد كشاورزی اصفهان در نشست خبری كه به مناسبت آغاز هفته دولت در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد، گفت: با تدابیری كه پیش‌بینی كردیم، میزان تولید محصولات كشاورزی استان را در سطح شش میلیون تن حفظ كردیم كه خود دستاوردی مهم محسوب می شود. محسن كریمیان تاكید كرد: در سال جاری همچنین برای اجرای برنامه‌های آب و خاک155میلیارد تومان جذب سرمایه‌گذاری را در دستور كار داریم.

    رتبه دوم محصولات گلخانه ای
توسعه و راه اندازی سامانه های نوین آبرسانی یكی از راه های  مدیریت مصرف آب و حفظ تولیدات محصولات كشاورزی است؛ موضوعی كه بنا به گفته رئیس سازمان جهاد كشاورزی اصفهان، برای حدود 15هزار هكتار از زمین های كشاورزی اصفهان هدف‌گذاری شده است. این مقام مسئول ضمن اشاره به اینكه در پنج ماه نخست سال جاری، چهار هزار هكتار از زمین‌های كشاورزی استان را به این سامانه ها تجهیز كردیم، گفت: بیش از 9 هزار هكتار را نیز در دستور كار قرار داده ایم.وی به رتبه سوم اصفهان در تولید محصولات گلخانه ای اشاره و عنوان كرد: این روش به افزایش هر چه بیشتر بهره وری مصرف آب كمک می‌كند. كریمیان در ادامه از اجرای طرح تبدیل گلخانه های سنتی به گلخانه های مدرن برای نخستین بار در اصفهان خبر داد و اظهار داشت: حدود 800 هكتار گلخانه سنتی در اصفهان داریم. برای مدرن سازی هر جریب گلخانه های سنتی حدود 35 میلیون تومان هزینه نیاز است كه در این خصوص بانک كشاورزی به كشاورزان تسهیلات لازم را ارائهمی‌كند. رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان ضمن اشاره به اینكه اصفهان در بخش های مختلف كشاورزی جز استان های پیشتاز كشور است، عنوان كرد:  كشاورزی استان، حدود  11درصد شیر كشور را تولید می‌كند. در تولید مرغ نیز از حیث ظرفیت در رتبه نخست و از حیث میزان تولید در رتبه دوم كشور جای داریم. این مقام مسئول همچنین افزود: صنایع تبدیلی شیر در استان  نیز موفق به دریافت کد استاندارد IR شده اند كه این كد می تواند صادرات محصولات لبنی به سایر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی و آمریکا را تسهیل كند. او ضمن اشاره به صادرات برخی محصولات لبنی به آمریكا، گفت: با دریافت كد استاندارد و صادرات، مشكلات مربوط به مازاد شیر تولیدی استان برطرف شد. رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان اصفهان در ادامه، ‌اظهار داشت: همزمان با هفته دولت 303 پروژه در بخش كشاورزی با اعتباری بالغ بر هزار و 610 میلیارد ریال در استان به بهربرداری می رسند.  محسن كریمیان ضمن اشاره به اینكه افتتاح این طرح ها تثبیت هزار و 743 فرصت شغلی در استان را در پی دارد، افزود: افتتاح این پروژه ها، باعث ایجاد  993 فرصت شغلی نیز  می شود.

   سالم‌سازی در 42هزار هكتار 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی استان در خصوص آخرین وضعیت طرح استانداردسازی محصولات كشاورزی اصفهان، اظهار داشت: اقدامات خوبی در این خصوص صورت گرفته است، به گونه ای كه دو سال پیش برای 250 واحد تولید صدور گواهیاستاندارد تشویقی صادر كردیم؛ اما به دلیل سیاست هایی كه اداره استاندارد برای جلوگیری از سوء استفاده هاپیش گرفت و تا حدودی هم حق داشت؛ چرا که شرایط سختی برای واحدهای تولیدی به وجود آمد. اصغر محسن زاده كرمانی با بیان اینكه این سیاست ها هزینه ای زیادی برای كشاورزان در پی دارد،  به اصفهان زیبا گفت: تولیدكننده برای دریافت استاندارد بایستی برای تشكیل شركت خصوصی و استفاده از نظارت كارشناسان هزینه زیادی پرداخت كند كه این شرایط برای تولید كنندگان صرفه اقتصادی ندارد. او ادامه داد: با اتخاذ این سیاست ها به تدریج آمار این استانداردها كاهش یافته است، به گونه‌ای كه در حال حاضر چند واحد گواهی دارند. محسن زاده كرمانی ضمن اشاره به اینكه امیدوارم بتوانیم با راه های دیگری  استاندارد سازی محصولات را اجرایی كنیم، عنوان كرد: در همین راستا در 42 هزار هكتار از اراضی كشاورزی با استفاده از  تجهیزات، رصد سم پاشی، كنترل آفت و كاهش میزان سم،  تلاش می‌كنیم محصولات سالم با كیفیت بهتری را وارد بازار كنیم.

    افزایش 20درصدی صادرات استان
این مقام مسئول از ساماندهی 155واحد فروشنده غیرمجاز سموم در استان خبر داد و افزود: به 25واحدنیز برای اصلاح  فرصت دادیم كه در صورت عدم اصلاح، آنها را پلمب می كنیم. محسن زاده كرمانی اظهار داشت: 40 تن انواع  سموم غیرمجاز، قاچاق و تاریخ گذشته نیز در اصفهان كشف كردیم. احمد صفی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد كشاورزی استان نیز با بیان اینكه از سال گذشته تا كنون صادارت محصولات كشاورزی از اصفهان  20 درصد افزایش یافته است، اظهار داشت: صادرات استان از 74 میلیون دلار به 89 میلیون دلار در سال جاری افزایش یافته است.

انتهای پیام/خبرفارسی

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.