سرویس: اجتماعی 16:04 - جمعه 03 شهریور 1396

عضو هیأت علمی دانشکده پزشکی اصفهان مطرح کرد

کسب موفقیت‌ اصفهانی‌ها در ساخت بازی‌های درمانی کودکان / کاهش نگران‌کننده سن اعتیاد و نبود زیرساخت‌ برای رفع آن

عضو هیأت علمی دانشکده پزشکی اصفهان گفت: یکی از مهم‌ترین اهدافی که در ساخت و طراحی این بازی‌ها دنبال می‌کنیم؛ هدفمند کردن بازی بچه‌ها است و کودک به جای چند ساعت بازی بی هدف ، بازی مفید و درمانی انجام دهد.

به گزارش اصفهان شرق، مصطفی نجفی در اولین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی در اصفهان با اشاره به ایجاد مبحث جدید بازی و درمان اظهار کرد: بازی درمانی چند سالی است که در دنیا مطرح شده و بر اساس آن تعدادی بازی برای درمان بیماری‌های خاص طراحی و ساخته می‌شود.

وی افزود: این بازی‌ها به سه بخش اصلی دسته‌بندی می‌شوند که این سه بخش شامل بازی‌های صفحه دار، بازی‌های مجازی و بازی‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است.

دانشیار دانشکده پزشکی اصفهان اظهار داشت: بازی‌های صفحه دار در واقع شبیه به بازی‌های مار و پله و منچ طراحی شده‌اند و هر کدام از آن‌ها هدف مشخصی را دنبال می‌کند که اغلب هدف آن، افزایش تمرکز و توجه است.

این فوق تخصص روان‌پزشکی کودکان تصریح کرد: بازی‌های صفحه دار مثل بازی درمان ترس از مدرسه، بازی ببین و بگو که برای افزایش تمرکز و توجه است که نمونه‌های آن عبارت‌اند از بازی کودک شکیبا و بازی صورت‌های فضایی، که تا کنون مورد استقبال کودکان قرار گرفته‌اند.

نجفی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین اهدافی که در ساخت و طراحی این بازی‌ها دنبال می‌کنیم؛ هدفمند کردن بازی بچه‌ها است و به جای اینکه کودکی وقت خود را بگذارد و چند ساعت بازی بی هدف انجام دهد، از بازی‌هایی استفاده شود که در راستای پیشرفت بچه‌ها باشد و بعد از فارغ شدن از بازی به معلومات آن‌ها استفاده شود.

دانشیار دانشکده پزشکی اصفهان بیان داشت: در واقع در این روش ما به سمتی که بچه‌ها به آن علاقه‌مند هستند حرکت کردیم و برای آموزش و تعلیم بچه‌ها بر اساس بازی‌های هدفمند مانند بازی کودک شکیبا که برای کنترل خشم طراحی شده است، اقداماتی انجام دادیم.

عضو هیأت علمی دانشکده پزشکی اصفهان یادآور شد: بازی شهر عشق یکی دیگر از بازی‌هایی است که طراحی شده و برای افزایش صمیمیت و روابط مؤثر بین زوج‌ها است و سه دسته زوج‌های در شرف ازدواج، زوج‌هایی که ازدواج کرده‌اند و زوج‌هایی که قصد طلاق را دارند را در بر می‌گیرد.

به گفته این فوق تخصص روان‌پزشکی کودکان، حدود 10 بازی صفحه دار در زمینه طلاق ساخته شده و می‌تواند به پیشگیری از این معضل کمک کند و در کنار آن نیز بازی‌هایی برای کودکان طلاق طراحی شده که به آن‌ها آموزش می‌دهد که مشکل طلاق را تحمل کنند و معضلات این اقدام را به حداقل برسانند.

وی اظهار داشت: بازی دیگری که طراحی شده برای معضل سوگواری است که در کشور ایران نیز بسیار شایع است و بر اساس آن کودک آموزش می‌بیند که در مقابل از دست دادن نزدیکان و عزیزان خود چه واکنشی نشان دهد و بتواند بعد مرگ عزیزانش مسیر زندگی خود را دوباره پیدا کند و با مشکل فقدان عزیزان خود کنار بیاید.

نجفی افزود: در حال حاضر مهم‌ترین مشکلی که در زمینه ساخت این بازی‌ها داریم این است که موفق نشده‌ایم از هیچ ارگانی مجوز کسب کنیم.

این فوق تخصص روان‌پزشکی کودکان تأکید کرد: در حال حاضر اعتیاد در کودک و نوجوان با رشد فزاینده‌ای در ایران در حال افزایش است و بخشی برای بستری و ترک کودکان و نوجوانان در نظر گرفته نشده است و مجبور هستیم این کودکان و نوجوانان را در کنار دیگر بیماران بستری کنیم.

وی یادآور شد: سن اعتیاد در ایران در حال کاهش است و مهم‌ترین معضل کشور برای مقابله با این معضل، نداشتن مرکزی مشخص برای کودکان و نوجوانان زیر 18 سال است و هنوز مرکزی که نوجوانان پسر را پوشش دهد و درمان کند وجود ندارد.

نجفی تصریح کرد: اورژانس روان‌پزشکی بیمارستان خورشید حدود 8 ماه است که به منظور بازسازی این مرکز تعطیل شده است و در حال حاضر نیز به دلیل نداشتن بودجه نیمه تمام باقی مانده است و آمادگی پذیرش بیماران را ندارد.

به گفته عضو هیأت علمی دانشکده پزشکی اصفهان، این شهر بیش از 600 مرکز ترک اعتیاد برای افراد بالای 18 سال دارد و این در حالی است که برای کودکان و نوجوانان این شهر هیچ مرکز ترک اعتیادی در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: بچه‌هایی که موفق به بستری آن‌ها شده‌ایم و کودکان و نوجوانان زیر 18 سال بوده‌اند، به درمان‌ها سریع پاسخ می‌دادند و علائمشان بسیار خفیف بوده است.

نجفی خاطرنشان کرد: شایع‌ترین دلیل اعتیاد بچه‌ها حضور در خانواده‌هایی بوده که والدین نیز معتاد بوده‌اند و در برخی موارد از بچه‌ها برای خرید و فروش مواد استفاده می‌کردند.

فوق تخصص روان‌پزشکی کودکان تأکید کرد: بهزیستی اصفهان در این زمینه بسیار مثبت بوده و نقش فعالی به عهده گرفته است و سایت‌های زیادی را برای گسترش این سبک درمان به کار گرفته است.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.