سرویس: دین و اندیشه 18:10 - پنجشنبه 02 شهریور 1396

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان:

رساندن مساجد به طراز اسلامی نخستین قدم برای تحقق تمدن نوین اسلامی است

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه بصیرت‌افزایی و هدایت‌گری مردم از وظایف مسجد طراز اسلامی است، گفت: رساندن مساجد به طراز اسلامی پایه‌گذار تمدن نوین اسلامی است.

به گزارش اصفهان شرق، آیت‌الله سید‌یوسف طباطبایی‌نژاد، به‌مناسبت روز جهانی مسجد در دیدار با مسئولان مرکز رسیدگی به امور مساجد استان، رؤسای مناطق پانزده‌گانه و ائمه‌جماعت، هیئت‌امنا و خادمان نمونه استان با استناد به آیه ”إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ» عمران و آبادی مساجد را نشان از تقوای درونی افراد دانست و اظهار داشت: به فرموده امام صادق (ع) هرکس مسجدی بسازد خداوند در بهشت برای او بنایی فراهم می‌کند.

وی اظهار داشت: این مضامین و معارف دین در گذشته نیز به خوبی توسط علما به مردم منتقل شده و گواه آن مساجدی است که صدها سال از ساخت آن‌ها می‌گذرد لیکن عظمت، صلابت و جامعیت آنها همگان را مبهوت خود می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: آموزه‌های دین مبین اسلام از طریق همین مساجد و منابر نسل به نسل منتقل شده و ساخت و عمران مساجد یکی از بهترین باقیات الصالحات است.

وی از وظیفه خطیر و مهم ائمه جماعات مساجد گفت و تصریح کرد: زمانی که عده‌ای از مردم همت کرده‌اند و علی‌رغم دشواری‌های بسیار بنای مسجد را ساخته‌اند، این مسئولیت بزرگی است که عمران معنوی مساجد بر عهده امام جماعت گذاشته شده است.

وی اظهار داشت: بر اساس روایات تا چهل منزل کنار مسجد، همسایه مسجد است، لذا اگر هر مسجد از چهار طرف چهل خانه و خانواده را مدیریت کند، در جامعه مشکلات اخلاقی و اجتماعی به حداقل خواهد رسید.

 آیت الله طباطبایی نژاد رسیدگی به مشکلات همسایگان، کمک به مستمندان و عیادت از بیماران محل را از جمله فعالیت‌های یک مسجد طراز اسلامی دانست و گفت: فراهم کردن بستر مناسب برای جذب جوانان، نوجوانان و کودکان به مسجد، جذب نخبگان و فرهیختگان محل به مسجد و استفاده از ظرفیت آنها برای ارتقای سطح علم و دانش مردم از دیگر وظایفی است که باید با مدیریت امام جماعت در مساجد صورت پذیرد.

امام جمعه اصفهان رونق مساجد را لازمه رونق جامعه اسلامی دانست و افزود: اگر مساجد بتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند نه تنها مشکلات اجتماعی بلکه مشکلات اقتصادی کشور نیز مرتفع خواهد شد.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا صالحیان، دبیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان ضمن گرامیداشت روز جهانی مسجد به ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته پرداخت.

وی اظهار داشت: در یک‌سال گذشته از طرف دفتر رسیدگی به امور مساجد استان، 93 امام جماعت به عنوان مدیر مسجد در مساجد استان منصوب شدند و در 681 مسجد به 3720 نفر به عنوان هیئت امنای مسجد حکم داده شد.

صالحیان خاطرنشان کرد: از طریق معرفی به خیران حدود 4 هزار و 200 تن سیمان در اختیار مساجد در حال ساخت قرار گرفت و حدود 123 خادم به مراکز حمایتی از جمله بیمه تأمین اجتماعی معرفی شدند.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.