سرویس: اخبار شهرستان 11:18 - پنجشنبه 02 شهریور 1396

مطالبه به حق از دولت روحانی؛

فرمانداری شرق اصفهان همچنان در گیر و دار وعدهای بی عمل/ تب بیکاری به 40 درجه رسید

آمد و رفت مسئولان به شرق اصفهان در مدت چهارساله نتوانست مشکلات این منطقه را در حد مطلوب مرتفع کند و این در حالی است که لزوم اولویت دادن به شرق اصفهان در مرحله عملیاتی در دولت دوازدهم احساس می شود.

اصفهان شرق، دولت دوازدهم هم بالاخره کابینه اش را شناخت و خود را مهیای تحقق خواسته های مردم کرده است. این حداقل خواسته به حقی است که همه مردم از مسئولان دارند. دولت دوازدهم که این بار با تجریه ای چهار ساله وارد گود خدمت شده اند، این امید را باید در مردم تزریق کنند که مشکلات شناخته شده اند و وقت، وقت عمل است و بس.

شهرستان اصفهان از جمله مناطقی است که در دوره قبل کم و زیاد رنگ بازدید مسئولان و برخی از وزرا را به خود دید ولی دریغ که این بازدیدها حداقل تا این زمان راه به جایی نبرده و به نظر باید همچنان منتظر ماند تا دید کابینه دوازدهم به شرق اصفهان چگونه نظر خواهد کرد.

مشکلات این منطقه بسیار در رسانه ها منعکس شده و دیگر برای همگان شناخته شده است. وقتی از یکی از شهروندان ساکن این منطقه از مشکلات این منطقه می پرسیم، می گوید: « تب بیکاری در شرق اصفهان به 40 درجه رسید» حاجت به گفتن نیست که مشکل بیکاری تبعات منفی دیگری به همراه خواهد داشت که همگان به آن آگاهيم. معضل بیکاری مختص این منطقه ای نیست، معضلی است که گريبانگير اکثر نقاط استان و کشور را فرا گرفته است. نتایج تازه‌ترین نظرسنجی که در مردادماه ۱۳۹۶ از ۱۶ هزار نفر درسراسر کشور از سوی یکی از مراکز پژوهش و افکار سنجی در کشور به صورت محلی و میدانی انجام شده است، نشان می‌دهد حدود ۴۰ درصد از مردم، تأکید کرده‌اند که وضعیت اقتصادی خانواده‌شان نسبت به چهارسال پیش بدتر شده و اکثر مردم، مهم‌ترین نقاط ضعف دولت را «حل‌نشدن مشکل بیکاری»، «عمل‌نکردن به وعده‌ها» و «وضعیت اقتصادی نامناسب در کشور» دانسته‌اند که در این میان، حدود ۸۷ درصد مردم، عملکرد دولت اول روحانی را در کاهش نرخ بیکاری، « نامناسب» ارزیابی کرده‌اند. همچنین بر اساس نتایج این نظرسنجی تقریباً نیمی از پاسخگویان گفته‌اند که عملکرد اقتصادی دولت نسبت به گذشته، بدتر شده است و در مقابل، نیمی از پاسخگویان، وضعیت فعلی کشور را در زمینه‌های سیاست خارجی، برقراری امنیت و نیز علم و فناوری، بهتر ارزیابی کرده‌اند.

اگر باران به کوهستان نبارد

معضل خشکسالي، معضل ديگري است که زنگ خطر را براي آينده اين منطقه به شدت به صدا در آورده است. به گونه اي که تبعات قطع آب زاينده رود و به دنبال آن خشک شدن تالاب گاوخوني اثرات منفي زيست محيطي نظير ريزگردها، بهداشتي و سلامتي و مشکلاتي را براي کشاورزان را به ارمغان آورده و در آينده بايد منتظر نتايج ناگوار اين معضلات بود و اين هشداري است که چه زيبا از سوي استقبال کنندگان وزير سابق نيرو در شهر ورزنه اعلام شده بود: « ريزگردهاي تالاب گاوني در راه تهران است.» حال با اين وضعيت و هشدار ها بايد ديد که دولت در اين حوزه چه برنامه هايي در سر خواهد داشت.

نبايد فراموش کرد که در اين حوزه بايد نيم نگاهي هم به الگوي مصرف خود داشته باشيم. اگر چه حل بحران کم آبی در کشور نیازمند برنامه های ساختاری مانند تکمیل سامانه‌های آبرسانی به کلانشهرها و مدیریت تقاضا و مصرف است، اما نباید از این نکته غافل شد که هر یک از ما در سطح خرد می توانیم با مصرف منطقی به عبور از این بحران کمک کنیم. براي نمونه در کشور آلمان آبي که براي شرب استفاده مي شود با آبي که به گلدان يا در فلاش تانک ها استفاده مي شود، تفاوت دارد. اين درحالي است که در خيلي از شهرهاي اين منطقه آبي که براي شرب، باغچه، شستن، حتي حيوانات استفاده مي شود، يکي است. در حالي که با مديريت قوي در حوزه خرد و کلان مي توان از تجارت مثبت و ارزنده اين کشورها استفاده کنيم.

اينها دو معضل اساسي منطقه شرق اصفهان است که انتظار مردم ديار اين منطقه شهيد پرور از مسئولان امر دارند. در کنار اين دو معضل اصلي مواردي ديگري نيز در گفتگو با مردمان اين ديار اعلام شده است که اهم انها عبارتند از:

ـ اجراي مصوبات 9 ماده اي شوراي عالي اب براي احياي زاينده رود
ـ هواي آلوده ناشي از کارخانه هاي صنعتي منطقه
ـ نبود فرمانداري در شرق اصفهان
ـ‌ نبود ارگان دولتي در بخش مرکزي اصفهان
ـ‌ اوج ساخت باغ ويلا در فقر آب شرق استان
ـ تجهيز نمودن چاهاي کشاورزي به برق
ـ ارتقاي بخش بن رود به شهرستان
ـ‌ تکميل باند دوم جاده حسن آباد به اصفهان
ـ‌ نبود وسيله نقليه عمومي در مسير زيار – اصفهان

با اين اوصاف به نظر کمي «توجه» و «گوشه چشم» به اين ديار به نظر نمي رسد که توقع زيادي باشد که مردم اين منطقه از خادمان خود دارند. به اميد روزي که دل هاي کوير نشينان به واسطه توجه مسئولان.

گزارش از حسن صادقی

انتهای پیام/ اصفهان شرق

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.