اصفهان شرق

هدف ورودم به حرفه پزشکی، خدمت خالصانه به مردم بود/ کسب درآمد اولویت آخر برای پزشکان متعهد است

کدخبر: 142169
1396/06/01 در ساعت 10:12

به گزارش اصفهان شرق، در ایران، اول شهریور ماه، همزمان با زادروز بوعلی سینا، به پاس تألیفات و خدمات وی، به علوم پزشکی و فعالیت وی در این رشته، و تجلیل از پزشکان، روز پزشک نام گذاری شده‌است.

به همین منظور خبرنگار اصفهان شرق در مرکز بهداشتی درمانی شهر حسن آباد حاضر شده و گفتگویی با پزشک جوان این مرکز انجام داد.

آنچه در زیر می خوانید گفتگو با مینا دادخواه ساکن اصفهان فارغ التحصیل دانشگاه پزشکی اصفهان و دارای 8 سال سابقه خدمت، است.

اصفهان شرق: امروز روز پزشک نامگذاری شده چه صحبتی در این خصوص دارید و با شنیدن اسم ابوعلی سینا چه جمله ای به ذهن شما میاید؟

پزشکی شغل بسیار مقدسی است و بر طرف کردن درد یک بیمار و نجات یک انسان لذتی وصف نشدنی دارد.

اصفهان شرق: چطور شد وارد این حرفه مقدس شدید و اهداف شما برای ورود بر چه ارکانی استوار بود؟

من از کودکی این رشته را دوست داشتم و کلا بیشتر افراد پزشک یک شخصیت حمایت گرانه از ابتدا دارند و دوست دارند به دیگران کمک کنند و همچنین از شاگردان ممتاز بودم و خود باعث شد که این رشته را انتخاب کنم.

اصفهان شرق: بهترین حسی که در دوره کاری داشتید،چه موقعی بوده است و آیا می توان همه پزشکان را یک جور دید؟

پزشک در درجه اول یک انسان است و هر انسانی مشکلات زندگی خود را دارد و گاهی در یک روز هجوم مشکلات شخصی خود باعث رفتارهای متفاوت از روزهای دیگر می شود و هیچ وقت تمام انسانها در هر رشته ای که باشند یک جور نمی توانند باشند.

اصفهان شرق: کار پزشکی یک کار تیمی است، به نظر شما در امر خدمت به بیمار کدامین پرسنل بیش تر نقش دارند؟

بیشترین نقش در کار تیمی را پزشک و بعد پرستاران دارند.

اصفهان شرق: به نظر شما وظیفه ذاتی یک پزشک چیست؟

وظیفه ذاتی هر پزشکی تشخیص و درمان درست، کمک به مردم و صداقت در گفتار است و اگر در مواقعی یک بیماری را تشخیص نداد با صداقت آن را به بیمارش بگوید و وی را به متخصص مربوطه ارجاع دهد.

اصفهان شرق: به نظر شما چرا غربی ها علم را در دوره ای از ایرانیان تصاحب کردند و امروز ما برای دریافت همان علم باید به زبان غرب آشنا باشیم؟ این دغدغه باید در کشور محقق شود یا مهاجرت نخبگان شیوه مقابل این تصاحب است؟

امروزه به علت اهمیت ندادن به تحقیقات و نداشتن بودجه مناسب برای محققین اکثر نخبگان از کشور مهاجرت می کنند و مسئولان باید به این امر توجه کافی نشان دهند.

اصفهان شرق: طب سنتی از نظر شما برداشتی از طب بوعلی است؟ این در صورتی است که گاها برخی پزشکان از طب سنتی به عنوان پنهان کننده دردها نام می برند نه درمان درد؟ نظر شما چیست؟

طب سنتی طب بوعلی سینا است ولی متاسفانه در دانشگاه های ما طب سنتی خوب تدریس نمی شود و در این زمینه تحقیقات کم است من خودم شخصا از این طب استفاده نمی کنم چون در درمان خیلی از بیماری های جدید و شناخته شده امروزی جواب نمی دهد.

اصفهان شرق: دانشگاه باید زمینه ورود چه افرادی را در دوره های تخصصی پزشکی فراهم کند؟

در دانشگاه باید به غیر از پایه علمی به روحیات هر فردی به جهت انتخاب نوع تخصص توجه شود.

اصفهان شرق: به عنوان یک پزشک، آیا گرفتن زیر میزی توسط برخی پزشکان را تایید میکنید؟ و راه مقابله با آن چیست؟

در صورتی که دولت حقوق پزشکان را سر وقت پرداخت کند و مزایایی مثل وام و استفاده از امکانات را برای انها در حد تخصص مرتفع کند، گرفتن زیر میزی کاری اشتباه است.

اصفهان شرق: الگوی پزشکان بوعلی سینای حکیم است که در علم دین نیز پیشتاز طبیبان بود، چرا امروزه برخی فقط سوگندنامه را قرائت می کنند ولی عمل به آن کمی به قهقرا رفته است؟

کلا این مسئله فقط در قشر پزشکی نیست؛ اخلاق و دین در بیشتر اقشار مردم کم رنگ شده است و باید جامعه را شناخت و تحقیق انجام شود؛ هر مسئله ای را ابتدا باید فرهنگ سازی کنیم و از زمان کودکی نیز باید شروع کنیم تا در جامعه و افراد نهادینه شود.

اصفهان شرق: به نظر شما پزشکی و پزشک بودن چه مزیتی برای فرد و اطرافیان دارد ؟

برای خود ما احساس راحتی و خوبی در کمک به هم نوعان است و انگیزه اصلی درآمد نیست. اطرافیان ما و خانواده پزشکان بیشتر در گیر مشکلات تحصیل و شیفت کاری و حمایت از ما بودند و به جز افتخاری که کردند؛ بیشتر سختی های بچه ها را به دوش کشیدند که جای تقدیر و تشکر از تمام پدران و مادران  و اطرافیان پزشکان را دارم.

اصفهان شرق: پدر و مادر مشوق های اصلی شما بوده اند، به نظر شما نان حلال سفره پدر تا چه میزان در رشد و ترقی شما کمک کرد؟

پدر و مادر نقش بسیار مهمی دارند به خصوص در زمینه ادامه تحصیل یک خانم چون خیلی از خانواده ها نظرشان این است که دختر باید زود ازدواج کنند و تحصیل و کار مال اقایان است ولی خانواده بنده ذهنیت متفاوت داشتند و نظرشان این بود که هر زنی باید زندگی خودش را خودش بسازد و محتاج حمایت مالی و ذهنی یک مرد نباشد.

برای من در امر تحصیل بهترین مدارس و بهترین معلم ها را انتخاب کردند و مشوق اصلی من بودند البته پشتکار خودم هم باعث شد تا انها بیشتر در این امر سرمایه گذاری کنند از نظر مالی فکری و زمانی مثلا کلیه رفت و آمدها و تشریفات را کم کردند تا من بتوانم به خوبی تحصیل کنم که این جای تشکر فراوان از انها دارد.

انتهای پیام/ احمد صادقی