سرویس: اخبار شهرستان 17:03 - سه شنبه 31 مرداد 1396

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان عنوان کرد:

آغاز مرمت قلعه روستای قورتان، بزرگترین دژ تاریخی استان اصفهان

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ صبح امروز سه شنبه 31 مرداد از آغاز مرمت قلعه روستای قورتان، به عنوان بزرگترین دژ تاریخی استان اصفهان خبر داد.

به گزارش اصفهان شرق، فریدون اله یاری صبح امروز با اعلام این مطلب افزود: با توجه به آغاز عملیات گسترده مرمت آثار تاریخی در محور شرق شهرستان اصفهان؛ عملیات مرمت دیواره های قلعه تاریخی قورتان به عنوان بزرگترین دژ تاریخی استان اصفهان، از اواسط مرداد ماه سال جاری آغاز شده است .

او تاکید کرد: این طرح با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی توسط اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان صورت می پذیرد.

در همین این رابطه حمید محمد نژاد، ناظر طرحهای مرمت محور شرق شهرستان اصفهان نیز تاکید کرد: کار مرمت این قلعه عظیم تاریخی که بیش از 43 هزار متر مربع وسعت دارد به صورت متناوب از سال 1390 آغاز شده است، لکن با توجه به تخریب تدریجی دیواره های این قلعه عظیم ، کار مرمت دیواره ها و استحکامات این قلعه تاریخی از جمله برج های قلعه از سال 1395 آغاز و در نیمه دوم سال 1396 پس از تخصیص اعتبار ادامه یافته.

او همچنین تاکید کرد: در سالهای گذشته با تخصیص اعتبار لازم توانستیم پس از تملک دو خانه تاریخی در این قلعه، ابتدا مسجد جامع قلعه را مرمت نموده و سپس مرمت برجهای قلعه را آغاز نمائیم.

محمد نژاد همچنین تاکید کرد: در طی 2 سال گذشته مرمت کنگره ها و برجهای قلعه از محور شمالی و شمال شرقی آغاز شده و ادامه دارد.

او همچنین گفت : در حال حاضر توانسته ایم مرمت نزدیک به 570 متر مربع از دیواره ها، کنگره ها و برج های این قلعه عظیم تاریخی را در جداره های خارجی آن انجام دهیم، لذا ادامه آن در سال جاری از جمله پیوند و آزاد سازی و مرمت تمامی دیوار خارجی و مرمت و بازسازی بخشهائی از کنگره های بالای دیوار های قلعه ادامه می یابد.

ارگ تاریخی قورتان در منطقه شرق اصفهان و نزدیک شهر ورزنه و نزدیک منطقه ائی باستانی به نام “فارفان” و در میانه روستای قورتان واقع شده است. برخی منابع تاریخی شالوده این قلعه تاریخی را به دوران پیش از اسلام نسبت داده و برخی دیگر نیز تاریخی بنای آن را به دوران دیلیمان در سده چهارم هجری قمری نسبت می دهند.

در حال حاضر این قلعه تاریخی با بیش از 4 هکتار، دارای مساحتی بیش از 43 هزار متر مربع و همچنین دارای بیش از 50 خانه تاریخی ، 3 مسجد ، 2 بازارچه، یک حمام، خانقاه، دو آسیاب و حتی در دورانی دارای 4 باغ بوده است.

در حال حاضر اداره کل میراث فرهنگی استان پس از ثبت ملی این اثر منحصر به فرد تاریخی، در تلاش است تا با حمایت از بخش خصوصی و حتی حمایت از مردم روستای قورتان، حیات در این قلعه تاریخی را تداوم بخشد به گونه ائی که هم اینک 5 خانواده در این قلعه سکونت دارند.

همچنین در ایام مختلف سال بویژه ایام محرم، مراسمهای مختلف آئینی در این قلعه تاریخی توسط مردم روستا صورت می پذیرد، که از آن جمله می توان به آئین مذهبی “زارخاک” اشاره نمود که همه ساله در عصر روز تاسوعا در سوگ شهادت امام سوم شیعیان و یاران باوفایش بصورتی آئینی با شکوه در حسینه و کوچه های این قلعه تاریخی برگزار می شود.

انتهای پیام/میراث فرهنگی

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.