اصفهان شرق

8 میلیون مجردی که شاغل‌اند ولی ازدواج نمی‌کنند

کدخبر: 142027
1396/05/30 در ساعت 11:55

به گزارش اصفهان شرق، حسین زیبایی صبح امروز در جلسه کمیته تخصصی ستاد ساماندهی امور جوانان، با اشاره به سالروز ازدواج امیرالمؤمنین و حضرت زهرا (س) و هفته ازدواج، اظهار داشت: چند وقتی بحث جداسازی امور جوانان از وزارت ورزش مطرح بود که هدف آن تشکیل سازمان ملی جوانان بود اما نهایتاً کمیسیون فرهنگی با بیان یک سری مستدلات و دلایل منطقی، انجام این طرح را در زمان فعلی بی‌اثر دانست و آن را رد کرد.

وی توجه به مقوله‌های اجتماعی مربوط به جوانان در ستاد ساماندهی امور جوانان را از موارد اساسی دانست و بیان کرد: در سال 71 دبیرخانه ساماندهی امور جوانان تشکیل و منجر به تشکیل سازمان ملی جوانان شد و در سال 91 این سازمان با وزارت ورزش ادغام شد که در طی این سال‌ها فعالیت‌های زیادی انجام‌گرفته است اما هنوز خیلی از دستگاه‌ها با این ستاد آشنایی ندارند.

دبیر ستاد ساماندهی امور جوانان استان اصفهان، برگزاری مرتب جلسات هر 45 روز یک‌بار را لازم دانست و عنوان کرد: کمیته‌های مختلف ازجمله ازدواج و خانواده، اشتغال و … به فراخور نیاز باید تشکیل جلسات قرار دهند، امسال و 0.27 درصد از ارزش‌افزوده، به بحث جوانان تعلق‌گرفته است.

وی ادامه داد: از امسال کسانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند تازمان پیدا کردن شغل، مبلغ 300 هزار تومان به‌صورت ماهیانه و به همراه بیمه، به آن‌ها تعلق می‌گیرد، روند ساخت خانه‌های جوان را در شهرستان‌ها پیگیری می‌کنیم، باید به ازای هر 5 هزار جوان، باید یک سمن وجود داشته باشد که نیاز به 150 سمن است، این سمن‌ها ازآن‌جهت که به دست خود جوانان اداره می‌شود و خودشان مشکلاتشان را حل می‌کنند، بسیار راهگشا هستند.

زیبایی سن عضویت در سمن‌ها را بین 15 تا 29 سال عنوان و تصریح کرد: به طرح‌های پیشنهادی از سوی سمن‌ها مبلغ بین 2 تا 10 میلیون تومان اعطا می‌شود که نیازمند افزایش تعداد سمن‌ها برای افزایش اخذ اعتبارات از مرکز است؛ بالا رفتن سن ازدواج از چالش‌های امروز بوده و طبق آمار رسمی 4 میلیون بیکار و 12 میلیون جوان مجرد داریم یعنی حداقل 8 میلیون نفر مجرد هستند که شغل دارند اما ازدواج نمی‌کنند.

معاون اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان، علت این امر را تغییر الگوی سبک زندگی و فرهنگ ازدواج دانست و یادآور شد: قبلاً خواستگاری‌ها در منازل انجام می‌شد اما امروز در هتل‌ها و رستوران‌ها برگزار می‌شود که این موضوع خودش سبب وقوع برخی شیادی‌ها، اخاذی‌ها و سوءاستفاده‌های اخلاقی شده است، تهیه جهیزیه‌ها و مهریه‌های سنگین نیز از دیگر علل افزایش سن ازدواج شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه مطلع عشق در پل خواجو، برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی در رادیو با حضور دکتر بانکی و حجت‌الاسلام داستان پور و برگزاری جشن‌های مختلف، از جمله برنامه‌هایی است که در این هفته در راستای افزایش ازدواج برگزار می‌شود.

انتهای پیام/فارس