سرویس: سیاسی 08:00 - یکشنبه 29 مرداد 1396

پناهیان در جمع مردم اصفهان مطرح کرد

لزوم شناخت مقاصد عالی نگاه امام و طرح دیدگاه‌های ایشان/ بسیاری از سیاستمداران در زمان امام هم با ایشان فاصله داشتند

استاد حوزه و دانشگاه در نشست کودتای نرمش و سازش در دهه چهارم انقلاب اسلامی گفت: با گذشت 28 سال از رحلت امام خمینی(ره) هنوز به تفسیر دیدگاه‌های ایشان محتاج هستیم و باید مقاصد عالی نگاه امام را بشناسیم و دیدگاه‌های ایشان را مطرح کنیم.

به گزارش اصفهان شرق، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در نشست کودتای نرمش و سازش در دهه چهارم انقلاب اسلامی در جمع مردم اصفهان اظهار داشت: برداشت از دین، قرآن و روایت کار ساده‌ای نیست و نیاز به اشراف به تمام گستره معارف دینی، درک اعماق و بواطن این‌ها تا حد مطلوب، فهم مقاصد عالی شریعت و مشخص شدن ارتباط این معانی با یکدیگر در یک شبکه منسجم دارد.

وی با تأکید بر اینکه رسیدن به برداشت درست از دین تنها در صورت وجود اشراف و ژرف‌نگری ممکن است، افزود: دین به گونه‌ای طراحی شده که قابل سوء استفاده و برداشت‌های متفاوت بوده که این راز ماندگاری دین است؛ شاید اگر همه چیز شفاف بود تحریف‌هایی ایجاد می‌شد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه دین یک پدیده عمیق است، گفت: اگر برداشت سطحی از دین ممکن شد انسان باید سراغ جامع‌ترین نگاه به دین برود.

وی با تأکید بر اینکه یکی از ویژگی‌های شخصی امام اسلام‌شناس بودن به معنی واقعه کلمه بود، تصریح کرد: خیلی‌ها مثل امام اسلام را نمی‌شناختند و نمی‌شناسند، انگار امام اندازه‌ها در دستشان بود؛ اندازه‌ها باید دست آدم باشد و اولیا تلاش کردند این اندازه‌ها را به ما بدهند.

وی با اشاره به قدرت در بیان و معنویت به عنوان ویژگی‌های امام خمینی(ره)، مطرح کرد: اما نه در مقام عمل بلکه در مقام نظر مهم‌ترین ویژگی امام این بود که یک اسلام‌شناس تمام عیار بودند؛ امام در مقایسه با سایر علما به کارهای بزرگ‌تری پرداختند که یک نوع نگاه نو، جامع، عمیق و صحیح نسبت به دین در اندیشه ایشان جریان دارد.

پناهیان خاطرنشان کرد: حضرت امام خمینی(ره) یک تعریفی از اسلام داشتند که تعبیر بنده این است که اکثریت جامعه ما با اینکه امام را قبول دارند اما برداشت امام را ندارند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا امام خمینی(ره) اینقدر با دیگر خوبان جامعه حتی شهدای برجسته فاصله داشتند، بیان کرد: این فاصله امام به دلیل ژرفای نگاه و صلابت نظر و جامعیت در تفسیری است که ایشان داشتند؛ این فاصله هنوز در بسیاری از مردم جامعه پر نشده است، البته مقام معظم رهبری به صورت دقیق این نگاه حضرت امام را دنبال کردند.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: با گذشت 28 سال از رحلت امام خمینی(ره) هنوز به تفسیر دیدگاه‌های ایشان محتاج هستیم و باید مقاصد عالی نگاه امام را بشناسیم و دیدگاه‌های ایشان را مطرح کنیم.

وی در ادامه عنوان کرد: بسیاری از سیاستمداران در زمان امام هم با ایشان فاصله داشتند که پنهان می‌کردند البته بعد از امام این فاصله را آشکار کردند و این به خاطر این بود که نمی‌توانستند ژرفای نگاه امام را درک کنند.

پناهیان با تأکید بر اینکه باید با صدای بلند اعلام کرد که نگاه امام خمینی(ره) به دین با بقیه علما فرق داشت، بیان کرد: این تفاوت هنوز هم هست، البته تفاوت در تقوا و زهد، ایمان و عقیده و روحانیت و معنویت نیست که این‌ها را ممکن است بقیه هم داشته باشند؛ اما آیا به سادگی نگاه ژرف امام شناخته می‌شود؟

وی خاطرنشان کرد: حضرت امام خمینی(ره) می‌گفتند که حوزه‌های علمیه در زمان انتخابات تعطیل کنند و بروند مردم را روشن کنند، اما در حال حاضر در بعضی حوزه‌های علمیه گفته می‌شود که طلاب وارد مسائل سیاسی نشوند؛ این دو نگاه است که ناشی از تفاوت نگاه و تمایزات بسیار عمیق است.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه بی‌تردید امام خمینی(ره) بنیانگذار فکری انقلاب بودند، اذعان کرد: بی‌تردید نمی‌توان گفت که همه انقلاب ثمره حوزه علمیه بوده است، امام از حوزه علمیه بود اما یک فرد شاخص و نخبه در این فضا بود؛ نباید به حوزه بدون امام برگردیم؛ باید دید شاگردان و اطرافیان امام خمینی(ره) چقدر ایشان را درک کردند.

وی در ادامه با تأکید مجدد بر اینکه باید تفاوت امام را با صدای بلند گفت، اظهار کرد: در بین مردم کنجکاوی و واکاوی برای درک دیدگاه‌های امام شروع نشده است، هنوز بسیاری از مردمانی که امام را قبول دارند از سر دانایی سراغ متن صحیفه امام نرفته‌اند.

پناهیان با اشاره به اینکه صحیفه امام سرگرم‌کننده و جذاب بوده و یک مستند بلند تاریخی است، افزود: اگر فیلم و مستندی از صحیفه امام بسازند یکی از جذاب‌ترین مستندها می‌شود، فقط لازم است که در این مستند دلیل مواضع و صدور بیانیه‌های امام مطرح شود؛ این مستند به شدت تحریک‌کننده کنجکاوی انسان خواهد بود.

وی تصریح کرد: ما مثل کسانی که انگار امام را کامل می‌شناسیم و شناسایی امام تمام شده با امام برخورد می‌کنیم؛ کتاب‌های شهید مطهری به دلیل اینکه توسط امام تائید شدند مرجع قرار گرفتند و بسیاری از ما کتاب‌های شهید مطهری را می‌خوانیم ولی کتاب‌های امام را نخوانده‌ایم.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) مقدار بدی بدها و خوبی خوب‌ها را هم می‌گفتند؛ به این سادگی نمی‌توان کسی را در جامعه پیدا کرد که به برخی مذهبی‌های غیرانقلابی مار و افعی بگوید.

وی با بیان اینکه عنایت امام به اندازه‌ها را می‌شد در کلامشان دید، گفت: خیلی‌ها اندازه دستشان نیست در حالی که اندازه‌ها مهم است؛ اصلاً اگر امام، امامِ اندازه‌گیری معیارها نبود نمی‌توانست انقلاب کرده و نظام حاکمیتی ایجاد کند.

پناهیان با اشاره به اینکه امام رسماً از برخی بدی‌ها می‌گذشت اما در مقابل بعضی دیگر می‌ایستاد، اذعان کرد: بسیاری از ما طلبه‌ها جرأت نمی‌کنیم شبیه امام باشیم و آن هم از ترس مذهبی‌ها است؛ به عنوان مثال امام میزان تنفر از استکبار را در سخنرانی‌هایشان مطرح می‌کنند و جا می‌اندازند.

وی همچنین ابراز کرد: روی بیانات امام خیلی کم کار کرده‌ایم و فاصله ما مثل زمان حیاتشان زیاد است؛ این در حالی است که قریب به 230 هزار شهید دادیم که بتوانیم یک مقدار امام را شرح دهیم و این فاصله را کم کنیم؛ امام معلم‌هایی را در تمام محلات و خانواده‌ها فرستاد و این معلم‌ها شهدا بودند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بعد از رحلت امام خمینی(ره) بر خلاف صدر اسلام در رابطه با سخنان پیامبر(ص)، سخنان امام به دلیل هوشیاری مردم به جا ماند؛ راه امام مسدود نبوده و کلامشان هم ممنوع نیست، اما چه کسی صحیفه را باز می‌کند و می‌خواند؟

وی تصریح کرد: اگر سخنان امام را فریاد زدیم و تبیین کردیم آینده انقلاب را درک خواهیم کرد، امام خمینی(ره) تا زمان ظهور امام زمان(عج) راه را برای ما مشخص کرده‌اند.

پناهیان با اشاره به نامه‌ای از امام خمینی(ره) در آخر عمر شریفشان به شورای نگهبان مبنی بر اینکه ترس از این وجود دارد که چشم باز کنید و ببینید که انجمن حجتیه کشور را گرفته، تبیین کرد: یقیناً امام خمینی(ره) این مسأله را به عنوان یک تفکر می‌فرمودند که آن هم تفکر قداست بخشیدن به دین و جدا کردن آن به همین دلیل از سیاست است.

وی عنوان کرد: بعضی هیأت‌ها دارند سکولار می‌شوند و برای امام حسین(ع) طوری عزاداری می‌کنند که انگار تصادف کرده‌اند؛ بسیار سخت است که از این فضای 1400 ساله نجات پیدا کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در روضه ها نمی‌گوییم که زینب(س) از امام زمانش خداحافظی کرد، فقط می‌گوییم که از برادرش خداحافظی کرد؛ آنچه برای حضرت زینب(س) هولناک بود این بود که امام زمانش را جلوی چشمش زدند.

وی تأکید کرد: می‌خواهم فرمایشات سال آخر عمر مبارک امام خمینی(ره) را برجسته کنم؛ امام در ماه‌های آخر عمر شریفشان می‌دانستند بعد از جنگ مشکلاتی داریم که البته هنوز این مشکلات ادامه دارد و ما آن‌ها را به دوش می‌کشیم.

پناهیان در پایان با بیان اینکه در زمان امام خمینی(ره) نمی‌توانستیم خیلی امام را تبلیغ کنیم، عنوان کرد: در حال حاضر می‌توانیم امام را تبلیغ کنیم، چرا که حقانیت ایشان برای مردم ثابت شده است؛ یکی از ویژگی‌های امام خمینی(ره) مثبت‌نگری ایشان بود.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.