سرویس: اقتصادی 10:45 - چهارشنبه 25 مرداد 1396

دلایل افزایش اجاره بها مسکن؛

شرایط خانه‌دار شدن سخت‌تر شد/افزایش اجاره‌بها در رکود بازار مسکن

در حالیکه بازار مسکن همانند سه سال گذشته در رکود به سر می برد و خرید و فروش به سختی انجام می شود اما این روزها شاهد رونق بازار اجاره بها و همچنین افزایش نرخ اجاره بها در بازار هستیم.

به گزارش اصفهان شرق، در حال حاضر رکود حاکم بر بازار مسکن موجب شده تا تمایل افرادی که خانه ندارند برای خرید مسکن کاهش یابد و افراد به همان اجاره نشینی راضی باشند. این در حالیست که با بالا گرفتن وضعیت رکود در سه سال و نیم اخیر بسیاری از مشاغل با مشکل مواجه شده اند. همین مشکلات مالی باعث شده تا بسیاری از افرادی که تا همین چند سال پیش خانه دار شده بودند به علت گیر افتادن در بدهی، خانه های خود را بفروشند و تن به اجاره نشینی دهند.

این روزها اوضاع احوال بازار اجاره مسکن اصلا مناسب نیست و طی چند هفته گذشته قیمت‌ اجاره در نقاط مختلف شهر به صورت نجومی افزایش یافته است.

با وجودی که برخی کارشناسان پیش از این پیش بینی افزایش نرخ ۱۵ درصدی اجاره بها را داشتند اما برخی گزارش ها حاکی از افزایش ۴۰ درصدی اجاره بها در نقاط مختلف شهر دارد و تفاوتی ندارد که شهروندان خواهان اجاره کردن مسکن در کدام نقطه شهر هستند اجاره بها امسال افزایش بی رویه داشته است.

یکی از مشاوران املاک در منطقه هفت اصفهان در خصوص افزایش میزان اجاره بها آن هم در فصلی که مردم بیشترین جابجایی را انجام می دهند، گفت: نرخ اجاره بها به دلیل کاهش نرخ سود بانکی و تاکید بانک مرکزی بر کاهش بیشتر این سود، حتی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است.

مالکان زیر بار رهن کامل مسکن نمی روند

به گفته وی، به دلیل کاهش نرخ‌ سود بانکی میزان رهن کامل واحدها بسیار کم شده به طوری که مالکان حتی زیر بار رهن کامل با نرخ ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان نمی روند و تمایل به گرفتن اجاره حتی بالای ۲ میلیون تومان و بیشتر دارند.

وی اضافه کرد: البته قانون مشخصی برای اجاره بها نیست و هر مالکی در هر نقطه شهر ملک خود را با قیمتی که تمایل دارد اجاره می دهد.

با این حال به اعتقاد کارشناسان امروز کشور با شرایط اقتصادی رکود و تورم روبرو شده است و در حاضر وجود خانه‌های خالی در کشور و از سوی دیگر عدم توانایی مردم برای خرید واحدهای مسکونی باعث افزایش قیمت‌های نجومی اجاره در این بخش شده است. البته آنها پیشنهاد می دهند که با اجاره دادن این واحدهای خالی در کشور، می توان بخش اجاره مسکن را ساماندهی کرد.

در بسیاری از کشورها در بحث اجاره دولت ورود مستقیم دارد و با اجاره دادن ساختمان‌های دولتی حوزه ساخت وساز و به ویژه بخش اجاره ساماندهی می‌شود.

افزایش اجاره‌نشینی با کم‌شدن نقدینگی مردم

عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس با انتقاد از وضعیت رکودی موجود در بازار مسکن، گفت: رکود موجود در این بازار خرید و فروش مسکن را راکد کرده است.

حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به افزایش نرخ اجاره بها، افزود: با توجه به رکود حاکم در بازار مسکن، انتظار می رود نرخ اجاره بها نیز ثابت باشد اما متاسفانه برخی دلال بازی ها اجاره بها را هر ساله و گاهی در بازه زمانی کمتر دستخوش تغییر می کند.

وی با تاکید بر اینکه افزایش مداوم نرخ اجاره بها نشان از ضعف نظارت هاست، تصریح کرد: گرانی های رخ داده در بازار اجاره بها به نوعی است که تحرکی را در بازار مسکن و رونق تولید مسکن ایجاد نمی کند.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس با بیان اینکه کم بودن نقدینگی و کاهش قدرت خرید مردم اجاره نشینی را افزایش داده است، تاکید کرد: تنها راه پیش روی دولت برای ساماندهی به وضعیت اجاره بها در کشور نظارت بر نرخ ها و کمک به مردم برای افزایش توان خرید خانه است.

هزینه اجاره بها مسکن با در آمد شهروندان همخوانی ندارد

وی با تاکید بر اینکه باید قدرت خرید مردم با ارایه تسهیلات ارزان افزایش یابد، افزود: تسهیلات دهی در حوزه مسکن در حال حاضر کارآمد نبوده و با روش هایی که در این رابطه در نظر گرفته شده از جمله ودیعه گذاری و همچنین نرخ سودهای غیرمنطقی نمی تواند ساماندهی بازار را منجر شود.

وی با بیان اینکه هزینه اجاره بها مسکن با در آمد شهروندان همخوانی ندارد، اظهار داشت: دولت باید نرخی برای خرید مسکن و اجاره بهای خانه ها تعیین کند تا  شهروندان بتواند بر طبق درآمدهای اقتصادی خود بدون تحمیل فشارهای اقتصادی مسکن مناسب انتخاب کنند.

حاجی دلیگانی ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای مسکن را مهمترین عامل برای ساماندهی بازار اجاره بها دانست و تصریح کرد: دولت باید با تولید مسکن تقاضای آن را پاسخگو باشد تا به این ترتیب فشار کمبود عرضه بر مردم وارد نشود.

ضعف نظارت بر بازار اجاره بها مسکن

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه انتظار از بازار مسکن، ثبات نرخ اجاره بها است، اظهار داشت: رابطه میان نرخ تورم و قیمت مسکن در حال حاضر معکوس است.

سید ناصر موسوی لارگانی با اشاره به قرار گرفتن در فصل نقل و انتقالات مسکن، افزود: هر ساله در نتیجه نبود یا ضعف نظارت‌ها افزایش نرخ اجاره‌بها رخ می‌دهد و باید سازو کار دقیقی در این خصوص تعیین شود.

وی تصریح کرد: تعیین سازو کار برای اجاره در شرایطی است که برای انجام اقدامی عملی برای کاهش نرخ اجاره بها باید تعادلی میان عرضه و تقاضا در بحث مسکن ایجاد شود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس بیان داشت: افزایش ساخت و ساز می‌تواند تعادل عرضه و تقاضا را بیشتر کرده و به کاهش نرخ اجاره بها بیانجامد.

وی با بیان اینکه چنانچه ساخت و ساز در کشور افزایش یابد، کاهش عرضه جبران می‌شود، گفت: در این شرایط اجاره نشینی نیز تا حد امکان کمتر خواهد شد.

کاهش قدرت خرید مردم و اجبار آنها به اجاره نشینی

موسوی لارگانی تاکید کرد: در حال حاضر کاهش قدرت خرید مردم اجاره نشینی بیشتر آنها را رقم زده و برای خانه‌دار شدن اقشار متوسط و ضعیف جامعه باید زمینه رشد ساخت و ساز و همچنین عرضه مسکن‌های ساخته شده به بازار فراهم شود.

وی با بیان اینکه احتکار مسکن در سال‌های گذشته به افزایش قیمت اجاره‌بها دامن زده است، گفت: بهترین مولفه برای ایجاد ثبات در نرخ اجاره‌بها و همچنین شکستن حباب قیمتی آن برخورد با خانه‌های خالی است.

به گفته موسوی لارگانی، اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه می‌تواند به بهبود وضعیت بازار مسکن از حیث ایجاد توازن میان عرضه و تقاضای مسکن کمک کند.

وی با اشاره به اظهارات اخیر دولت در خصوص کاهش نرخ تورم، افزود: طبق گفته‌های دولت که اعلام کرده تورم کاهش یافته و تک رقمی شده، ما در سال جاری نباید افزایش اجاره‌بها و رهن را داشته باشیم.

لزوم تعیین نرخ سود بانکی در محدوده نرخ تورم

وی تاکید کرد: نرخ سود بانکی باید در محدوده نرخ تورم تعیین شود؛ بنابراین باید نرخ سود بانکی کاهش یابد، اما این امر نباید با برخی دلال‌بازی‌ها، مستاجران را که اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند را خانه بدوش کند.

موسوی لارگانی با بیان اینکه یکی از لازمه‌های سوق دادن منابع مالی به بخش تولید، مهار نرخ سود بانکی است، گفت: بانک‌ها باید به این مسئله توجه کنند که اگر بخش تولید را حمایت کنند؛ می‌توانند از منافع آن در آینده سود ببرند به دلیل اینکه نقدینگی تولیدکنندگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وی گفت: استدلال تصمیم‌گیران اقتصادی دولت این است که با دریافت مالیات از سود بانکی و نیز کاهش سود سپرده‌ها، نقدینگی مردم به سمت بنگاه‌های تولیدی و در نتیجه رونق اقتصادی می‌رود، اما در عمل و در کوتاه مدت این اظهارنظرها اثر خود را بر بازار اجاره مسکن گذاشته است.

وی ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای مسکن را مهم‌ترین عامل برای ساماندهی بازار اجاره‌بها خواند و تصریح کرد: دولت باید با تولید مسکن تقاضای آن را پاسخگو باشد تا فشار کمبود عرضه بر مردم وارد نشود.

نرخ اجاره‌بها هر روز در حال افزایش است

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن اصفهان نیز پیرامون اینکه مردم همچنان در انتظار ارزان‌تر شدن قیمت مسکن هستند که این امر بر رکود بازار مسکن دامن زده است، گفت: با پابرجا بودن این شرایط مردم از خرید خودداری می‌کنند مگر نیاز مسکن به حالت انفجار برسد.

تولا ادامه داد: در نقطه مقابل انتظار کاهش قیمت مسکن، نرخ اجاره‌بها هر روز در حال افزایش است و این نشان از نیاز موجود بوده اما خریدی انجام نمی‌شود.

با این وجود به نظر می رسد دولت برای ساماندهی دولت باید نرخ مشخصی را برای خرید مسکن و اجاره‌بهای بازار مسکن و به خصوص اجاره بها تعیین کند. از سوی دیگر نسبت به ساماندهی خانه های خالی و مورد نیاز قشر متوسط و پایین اقدام کند چرا که کمبود عرضه مسکن نسبت به تقاضای آن یکی از عوامل مهم رشد اجاره‌بها است. همچنین با توجه به افزایش مداوم اجاره بها باید نظارت شدیدی بر این حوزه انجام شود چرا که ضعف نظارت موجب دلال بازی و اعمال سلیقه در وضعیت رهن و اجاره مسکن خواهد شد.

انتهای یام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.