سرویس: اجتماعی 15:04 - سه شنبه 24 مرداد 1396

ارتباط بین افسردگی و رژیم درمانی حکایت مرغ و تخم مرغ است

هفته‌ای ۲ بار ماهی بخورید تا دچار افسردگی نشوید

افسردگی، یکی از بیماری های شایع عاطفی است که موجب عدم لذت بردن از زندگی می شود.

به گزارش اصفهان شرق، در واقع، فرد افسرده، دچار یک نوع عذاب روحی می شود که بر روابط اجتماعی و شخصی وی اثر منفی می گذارد و گاهی اوقات نیز برگشت ناپذیر است.

بی حوصله بودن، پکر بودن، دَمَغ بودن، شکایت از خود، خودارزیابی پایین و در نتیجه، رفتارهایی از قبیل: گریه زیاد، خُلق اندوهگین، به فکر فرورفتن، خواب های آشفته دیدن، همچنین بی اشتهایی یا پرخوری و… از علائم ظاهری افسردگی به شمار می روند.

بهترین راهکار برای مواجه با این علایم این است که فرد بدون نگرانی درباره این مسایل با روانشناس صحبت کند.

ممکن است پس از مراجعه به روانشناس، بیمار به روانپزشک ارجاع داده شود و برای او دارو تجویز شود اما درباره داروهای مرتبط با اعصاب و روان سخنان زیادی به گوش می رسد.

بیماری افسردگی بر طرز فکر، احساس و رفتار فرد تاثیر می گذارد و می تواند، باعث ابتلا به انواع بیماری های جسمی و روانی شود.

افرادی که دچار افسردگی شده اند ممکن است در انجام وظایف روزانه ناتوان بوده و حتی احساس کنند، زندگی ارزش ندارد. برخلاف تصور افراد، افسردگی فقط یک ضعف و ناتوانی نیست و نمی توان آن را به سادگی نادیده گرفت .

افسردگی از جمله اختلالاتی است که برای آن درمان های موثری وجود دارد و معمولاً هرچه زودتر درمان شروع شود، اثربخشی آن هم بیشتر خواهدبود.

امروز درباره این موضوع که چطور با تغذیه اصولی می توان برافسردگی غلبه کرد، گفتگویی را با «دکتر مرضیه کافشانی- متخصص تغذیه» انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

گفته می شود رژیم غذایی نامناسب می تواند افسردگی را بالا ببرد؛ آیا افسردگی به دلیل تغذیه نادرست اتفاق می افتد یا بالعکس؟

افسردگی بیماری شایع و ناتوان کننده روحی و روانی عصر حاضر است که با تشخیص آن در مراحل اولیه، راههای درمان را بهتر و سریع تر می توان انجام داد.

این بیماری مجموعه ای از حالات مختلف روحی و روانی است که از احساس بی حوصلگی و دل مردگی تا سکوت و دوری از فعالیت روزمره بروز می کند.
افسردگی به عنوان شایع ترین بیماری مزمن در سراسر جهان و چهارمین عامل ناتوان کننده بشر محسوب می شود، بسیاری از مردم تصور می کنند که امروزه انسان فقط درگیر بیماری هایی مانند قلبی، عروقی، انواع سرطان ها و بیماری های عفونی است و توجه به افسردگی در اولویت قرار ندارد
افسردگی از نظر شیوع نخستین بیماری شایع دنیا است، در سال های گذشته بیماری قلبی و سرطان ها شایع ترین بیماری ها تلقی می شدند اما اکنون افسردگی جزء بیماری های شایع دنیا بوده و هر روز در حال افزایش است.

اما ارتباط بین افسردگی و رژیم درمانی حکایت مرغ و تخم مرغ است که نمی توان گفت ابتدا تخم مرغ بوده بعد مرغ یا ابتدا مرغ بوده بعد تخم مرغ!

فردی که افسرده است دچار کاهش اشتها می شود، مصرف کم مواد غذایی باعث می شود فرد در معرض سوء تغذیه قرار گیرد.

توصیه می شود هفته ای دوبار ماهی مصرف کنیم چون امگا ۳ موجود در ماهی به پیشگیری ازابتلا به افسردگی کمک می کند، نظر شماچیست؟

امگا ۳ در ساخت غشای سلول ها نقش دارد، بنابراین اگر امگا ۳ کم باشد عملکرد سلول ها تحت الشعاع قرار می گیرد.

قطعاً کمبود امگا ۳ برای افراد مشکل ساز می شود، بنابراین در هفته باید دو بار ماهی یا مشتقات امگا ۳ همچون گردو، روغن کلزا در رژیم غذایی افراد گنجانده شود.

مطالعات نشان داده کمبود منیزیم هم احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد؛ این مطالعات همچنین تاکید می کند افرادی که بیشتر روغن زیتون مصرف می کنند، افسردگی در آنها کمتر اتفاق می افتد.

تحقیقات نشان داده کمبود آهن در خانم ها یکی از دلایل ابتلا به افسردگی است، برای جبران کمبود آهن در بدن خانم ها چه توصیه های دارید؟

کمبود آهن باعث ایجاد افسردگی می شود، توصیه می کنیم با توجه به اینکه خانم ها بیشتر در معرض کم خونی و فقر آهن هستند، حتماً چکاپ انجام دهند تا در صورت کم خونی تحت نظر پزشک درمان شوند چون با تغذیه نمی توان کم خونی را به صورت کامل جبران کرد.

هموگلوبین زیر ۱۲ نشانه کمبود آهن است و مواد غذایی که آهن دارند مثل گوشت های قرمز، جگر، حبوبات، مغزها، خشکبار مثل کشمش و مویز در افزایش میزان آهن بدن مؤثر است.

میزان مصرف این مواد باید چقدر باشد؟

رژیم غذایی باید متعادل باشد، هفته ای دوبار بیشتر نباید گوشت قرمز مصرف کرد و جگر را باید ماهی یکبار مصرف کرد.

مصرف چای سبز در کاهش افسردگی مؤثر است؟

مطالعات  نشان داده افرادی که روزانه چای سبز مصرف می کنند، کمتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.