سرویس: اقتصادی 09:30 - پنجشنبه 19 مرداد 1396

وعده مسئولان برای تنظیم بازار گوشت قرمز در اصفهان؛

گوشت قرمز وارداتی به مرزهای اصفهان رسید/ التهاب بازار گوشت فروکش می‌کند

از سال گذشته تاکنون گرانی گریبانگیر بازار گوشت قرمز شده در حالی که قیمت‌ها سر به آسمان گذاشته و مردم کم درآمد توان خرید یک کیلوگرم گوشت را هم ندارند و رکود در این بازار شدت گرفته است.

به گزارش اصفهان شرق، با افزایش افسارگسیخته قیمت گوشت قرمز از نیمه دوم سال ۹۵، مصرف این محصول به حد چشمگیری کاهش یافته و درصد کمتری از مردم توانایی تهیه آن را دارند. البته در سال‌های اخیر قیمت بالای گوشت قرمز همواره دهک‌های پایین جامعه را برای خرید این محصول پروتئینی مورد نیاز با مشکل مواجه کرده، اما از زمستان سال گذشته وضعیت نوسان قیمت گوشت به گونه‌ای شد که فعالیت بسیاری از دست اندرکاران این حوزه را نیز تحت الشعاع قرار داد تا جایی که نرخ این کالا در برخی از استان به ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان به بالا هم رسید.

با این وجود اقدامات مسئولان جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار کشور و استان از سال گذشته برای متعادل تر شدن نرخ گوشت راه به جایی نبرده و به گفته نماینده مردم سمیرم در مجلس، پیش بینی می شود با افزایش ۴۰ درصدی نرخ نهاده‌های دامی دوباره گرانی افسارگسیخته گوشت قرمز در راه باشد.

اصغرسلیمی افزود: قیمت گوشت ارتباط مستقیمی با تغییر نرخ نهاده های دامی دارد و اگر خبرها در زمینه افزایش نرخ نهاده های دامی صحت داشته باشد، باید منتظر افزایش نرخ گوشت به مراتب گرانتر از نرخ کنونی باشیم.

وی تصریح کرد: بسیاری ازمردم توانایی خرید گوشت را ندارند چه برسد به زمانی که نرخ نهاده های دامی با افزایش نیز روبرو شود، بنابراین تقاضا دارم وزارت کشاورزی با ورود کارشناسی، نگذارد اجازه افزایش بدون حساب و کتاب نرخ نهاده های دامی را ندهد.

نماینده مردم سمیرم در مجلس ادامه داد: با افزایش نرخ نهاده های دامی به ویژه در فصل زمستان و پاییز گرانی بی رویه گوشت در بازار تشدید می شود و از همین رو با افزایش نرخ نهاده های دامی مشخص است که باید دهک های کم درآمد جامعه با خرید گوشت قرمز خداحافظی کنند.

سلیمی با بیان اینکه مصرف گوشت برای تضمین سلامت پروتئینی شهروندان الزامی است، تصریح کرد: مردم حداقل باید برای افزایش سرانه بهداشت ۲ تا ۳ بار در هفته  مصرف گوشت را در برنامه غذایی شان قرار دهند، اما با وضعیت جاری اقتصادی  مردم، دهک های کم درآمد جامعه  نمی توانند گوشت را در سبد غذایی شان قرار دهند.

وی با بیان اینکه افزایش ۴۰ درصدی جو اگر صحت داشته باشد، گرانی افسار گسیخته گوشت را داغ تر می کند، یادآورشد: سونامی گرانی گوشت با افزایش چندبرابری نهاده های دامی  به اوج  خود می رسد.

اما گویا شرکت پشتیبانی امور دام اصفهان برای جلوگیری از افزایش دوباره نرخ گوشت اقدام به واردات گوشت کرده است.

مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان در این خصوص با اشاره به اینکه در راستای سیاست های تنظیم بازار گوشت قرمز و مرغ شرکت پشتیبانی اموردام در راستای رفاه حال عموم شهروندان اقدام به برنامه ریزی و هماهنگی برای واردات این دو فراورده پروتئینی کرده است، تاکید کرد: هیچ محدودیتی برای عرضه فراورده های پروتئینی درسطح کشور و استان وجود ندارد.

علی اکبر نجفی افزود: وظایف سه گانه این شرکت، حمایت از تولید داخلی، تنظیم بازار مواد پروتئینی و نهاده های دامی و حفظ ذخایر استراتژیک کشور شامل پنج محصول گوشت قرمز، مرغ، ذرت، سویا و جو است.

وی تاکید کرد: با التهاب قیمت گوشت قرمز در روزهای اخیر با همکاری بخش خصوصی و با تعامل کمیته تنظیم بازار استان، اقدام به واردات گوشت قرمز از آسیای میانه ارمنستان، گرجستان وارد ایران و استان اصفهان شده است.

مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان بیان داشت: تمام گوشت قرمز وارداتی که معمولاً از کشورهایی مانند استرالیا، روسیه و بخشی از آسیای میانه به ایران فرستاده می شود زیر نظر شرکت پشتیبانی اموردام و با نظارت تنظیم بازار عرضه می شود.

به گفته نجفی، گوشت وارداتی تماماً قابل ردیابی بوده و می توان تا شبکه های مویرگی و کوچک ترین فروشگاه ها آن را دنبال کرد.

وی تاکید کرد: سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکنندگان و همچنین سازمان تعزیرات نیز بر این موضوع نظارت دارند. گوشت وارداتی فقط به منظور تنظیم بازار داخلی بوده و از این چرخه نباید خارج شود.

مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان با بیان اینکه در سال جاری تمام صادرات دام زنده به کشورهای حاشیه خلیج فارس متوقف شده است، گفت: روزانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ تن گوشت قرمز گوسفندی لاشه ای از کشورهای ذکر شده وارد کشور می شود که با قیمت ۲۹ هزار تومان توسط واردکننده و قیمت مصرف کننده در استان اصفهان ۳۲ هزار تومان به مردم عرضه می شود.

وی یادآور شد: از اواسط تیرماه امسال تاکنون بیش از ۵ هزار لاشه در فروشگاه های کوثر، شرکت های تعاونی مصرف، اتحادیه صنف گوشت قرمز توزیع و به دست مردم رسیده است.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.