سرویس: اجتماعی 16:07 - چهارشنبه 18 مرداد 1396

معاون هلال احمر عنوان کرد؛

مرگ‌ به دلیل سلفی گرفتن حتی در ایران

معاون هلال احمر با اشاره به اینکه با مبلغی که در حوادث هزینه می‌شود، می‌توان تمام اتوبان‌های کشور را ساخت، گفت: هنوز در کشور ما درصد قابل توجهی به خاطر سلفی گرفتن می‌میرند و حتی افرادی برای دیدن صاعقه در ارتفاع می‌ایستند و جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش اصفهان شرق، سید حمید جمال الدینی با بیان اینکه ضریب خطر کشور ما در حوزه حوادث طبیعی از 10، به مقدار 8 است، اظهار داشت: سالانه نزدیک به 1.5 درصد از درآمد ناخالص ملی هزینه حوادث طبیعی و نزدیک به 4 تا 6 درصد از درآمد ناخالص ملی کشور شامل حوادث انسان ساخت می‌شود.

وی افزود: گاهی 15 تا 20سال از سرنوشت یک خانواده تحت تاثیر حادثه‌ای قرار می‌گیرد و به طور مثال شخصی قطع نخاع می‌شود و این حادثه باعث تغییر مسیر زندگی یک خانواده می‌شود.

جمال الدینی با بیان اینکه با مبلغی که در حوادث هزینه می‌شود، می‌توان تمام اتوبان‌های کشور را ساخت، اظهار کرد: از طرفی باید توجه کرد که شاخص آمادگی خانوارهای ایرانی در برابر حوادث و بلایا از 100 به میزان 9.3 است. این میزان نشان می‌دهد عملکرد ما در ارتقای آمادگی مردم در حوادث و بلایای طبیعی و انسان ساخت، متناسب با شان مردم‌ نبوده است.

وی ادامه داد: هنوز در کشور ما درصد قابل توجهی به خاطر سلفی گرفتن جان خود را از دست می‌دهند و حتی افرادی برای دیدن صاعقه در ارتفاع می‌ایستند و جان خود را از دست می‌دهند یا هنوز جوانی با دوچرخه در مسیر سیل حرکت می‌کند. آمار ما در حوادث طبیعی با توجه به نوع مداخلاتی که انجام دادیم و برنامه توسعه پنجم و کاهش آمارهای مرگ و میر به واسطه حوادث و بلایا، فقط در دو سال اول کاهش داشت و این نشان می دهد عملکرد ما قابل قبول نبوده است. البته این‌طور نبوده که بگوییم برنامه یا بودجه نداشتیم و به صورت آگاهانه توجهی نکردیم، بلکه این بحث بسیار پیچیده است. به همین دلیل بحث آموزش همگانی مطرح می‌شود که بسیار اهمیت دارد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر با بیان این‌که در فاز پیشگیری، هنوز نتوانستیم آموزش را ارتقا بدهیم، گفت: آموزش همگانی محقق نمی‌شود مگر این که توجه کنیم هدف از آموزش، تغییر رفتار است و اثرگذاری وقتی مشخص می‌شود که رفتار مردم تغییر کند. از طرفی باید توجه کرد سطح دانش مردم نیز متفاوت است و برنامه‌سازی باید با پژوهش و آمار همراه باشد.

جمال الدینی افزود: نکته دیگر نیاز به بازآموزی است و نباید خیال‌مان راحت باشد که آموزش انجام شده است؛ زیرا بدون انجام مانور و بازآموزی، این آموزش‌ها فراموش می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که آموزش ناصحیح بدتر از آموزش نگرفتن است، اظهار کرد: آموزش باید استاندارد و صحیح باشد. همچنین باید بین تهدید و خود کارآمدی آموزش، تعادل وجود داشته باشد. آموزش همگانی وقتی موفق است که ارزش اجتماعی داشته باشد. به طور مثال زمانی صدا و سیما در کاهش حوادث جاده‌ای موفق شد که شخصیت سازی انجام گرفت و داش سیا به وجود آمد. تا زمانی این اتفاق نیفتد، بنگاه‌های اقتصادی نیز وارد این قضیه نمی‌شوند؛ زیرا وقتی ارزش اجتماعی به وجود بیاید، منابع اقتصادی آن هم تامین خواهد شد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر گفت: در واقع نباید مردم را این‌قدر ترساند که فکر کنند مرگ حق است و آن را به قضا و قدر ارتباط بدهند. در این جشنواره می‌توان تعادلی بین ارزش اجتماعی و فشار اجتماعی ایجاد کرد.

جمال الدینی با بیان این‌که تا وقتی آموزش از گلوله برف تبدیل به بهمن نشود، نمی‌تواند تاثیر داشته باشد، اظهار کرد: قدر مسلم صدا و سیما به عنوان یکی از رسانه‌های فراگیر می‌تواند در این مسیر تاثیر داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که هرچه بتوانیم سرمایه اجتماعی را در جامعه افزایش بدهیم، مدیریت بحران ساده‌تر خواهد بود، بیان کرد: سرمایه اجتماعی نیز برخواسته از اعتماد و مشارکت است.

جمال الدینی گفت: گاهی بین مردم هم‌بستگی خوبی در حادثه‌ای به وجود می‌آید، اما بعد از حادثه دیگر عکس‌العملی نداریم. یعنی هم‌بستگی وجود دارد، اما پیوستگی خیر. این مسائل در واقع بخشی از پیچیدگی آموزش‌های همگانی محسوب می‌شود.

بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، وظیفه برنامه‌ریزی و اقدام برای آموزش همگانی برای آمادگی مردم در حوادث و بلایای طبیعی بر عهده هلال احمر گذاشته شده است. همچنین متولی ارائه برنامه جامع آموزش همگانی در بلایا و حوادث طبیعی نیز هلال احمر است.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.