سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 13:02 - چهارشنبه 18 مرداد 1396

سازمان غذا و دارو اعلام کرد؛

ویژگی های شامپوی خوب/توصیه به مصرف کنندگان

معاون اداره کل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، رایج ترین نوع تقسیم بندی شامپو ها را بر اساس قدرت پاک کنندگی به انواع مخصوص موهای چرب، معمولی و خشک تقسیم کرد.

به گزارش اصفهان شرق، دکتر منوچهر دادگر نژاد، شامپو را ترکیب مناسبی از یک پاک کننده معرفی کرد که عموماً به صورت مایع بوده و به منظور شستشوی بدن یا موی سر استفاده می شود و گفت: این فرآورده در هنگام شستشوی بدن یا موها چربی و آلودگی های سطحی را بدون آنکه اثر نامطلوبی بر روی مو و یا پوست از خود برجای بگذاردرا پاک می کند.

وی ادامه داد: اثر شامپو بر روی پوست و موی سر یک اثر سطحی بوده و هیچگونه جذب یا اثر عمقی بر آنها ندارد لذا موی سر بعد از شستشو، باید براق، طبیعی، بدون شوره، سفیدک و یا شکنندگی باقی بماند. شامپوها می توانند علاوه بر ماده موثره پاک کننده، بمنظور لطافت بیشتر مو حاوی مواد نرم کننده نیز باشند.

دادگرنژاد، رایج ترین نوع تقسیم بندی شامپو ها را بر اساس قدرت پاک کنندگی به انواع مخصوص موهای چرب، معمولی و خشک تقسیم کرد و افزود: شفافیت و عاری بودن از هرگونه مواد خارجی و یکنواخت، از ویژگی های فیزیکی یک شامپوی مناسب است.

وی با اشاره به اینکه یک شامپوی خوب در صورت بسته بندی مناسب و نگهداری در شرایط استاندارد حتما فاقد بوی نامطبوع است، خصوصیات دیگر یک شامپوی مناسب را شسته شدن سهل آن از روی پوست و بین موها و عدم حساسیت روی پوست و مو دانست و گفت: ویژگی های دیگری مثل رنگ و بوی مطبوع و مناسب، خاصیت براق سازی مو و شانه پذیری  آسان موی موطوب نشانه هایی از یک شامپوی قابل مصرف است.

معاون اداره کل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو  در مورد استفاده از محصولات غیر اصیل هم هشدار هایی داد و گفت: چنین محصولاتی می توانند باعث ترشح بیش از حد چربی در مو  و پوست همچنین تحریک چشم و پوست شده و اثر نامطلوب بر روی پوست، موی سر و چشم بگذارد.

وی در پایان با برشمردن نکات قابل توجه مثل مشخصات بسته بندی محصولات ساخت داخل اعم از نام و آدرس کارخانه تولیدکننده، وزن آن و بطور کلی ترکیبات و مواد تشکیل دهنده در زمان تهیه شامپو، بیشترین اهمیت را در توجه به پروانه بهداشتی سازمان غذا و دارو، تاریخ تولید و انقضاء محصول و شرایط نگهداری آن عنوان و در خصوص محصولات وارداتی نیز گفت که  برای پیشگیری از دسترسی به کالای تقلبی و قاچاق حتما باید از طریق برچسب اصالت آن را مورد استعلام قرار داد.

انتهای پیام/مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.