سرویس: اجتماعی 09:30 - چهارشنبه 18 مرداد 1396

عصر جدید در جوامع بشری؛

عصر مجازی چهارمین موج تغییر در جهان/ اصفهان پیشگام در فناوری‌های نوین شهری

عصر جدید عصر موج چهارم فناوری نام‌گذاری شده است و گسترش عصر اطلاعات همراه با فناوری‌های نوین موجود چهارمین موج تغییر را در آینده‌ای نزدیک به وجود می‌آورد.

به گزارش اصفهان شرق، عصر جدید عصر موج چهارم فناوری نام‌گذاری شده است و گسترش عصر اطلاعات همراه با فناوری‌های نوین موجود چهارمین موج تغییر را در آینده‌ای نزدیک به وجود می‌آورد.

سه موج قبلی که در تاریخ زندگی بشر وجود داشته است به ترتیب عصر کشاورزی، عصر صنعت و عصر اطلاعات بوده است و این بار نوبت به عصر مجازی به عنوان چهارمین موج تغییر، رسیده است.

در حال حاضر بیشتر امور زندگی بشر به صورت مجازی بوده و امکانات این بخش بسیار زیاد است که در این میان می‌توان به اقتصاد مجازی، تجارت مجازی، دولت مجازی، آموزش مجازی، خدمات و تفریحات مجازی اشاره کرد.

این تحولات به همراه توسعه سریع دانش که از طریق شبکه‌های اینترنت به سرعت در حال گسترش است زمینه رسیدن بشر از دنیای یک بعدی به دنیای سه بعدی عصر مجازی یا عصر چهارم را نشان می‌­دهد.

*صرفه‌جویی در وقت و هزینه با موج چهارم تغییر

در موج چهارم با استفاده از فناوری‌­های جدید هزینه و زمان انجام امور به شدت کاهش می‌­یابد؛ در مقایسه‌ای که بین عصر چهارم و عصر دوم صورت گرفته است زمان ساخت یک برج ۱۱۰ طبقه با فناوری موج چهارم ۱۰ ماه طول می‌­کشد که این زمان با در اختیار داشتن فناوری موج دوم تا ۱۸ ماه نیز به طول می‌­انجامد.

همچنین بر اساس فناوری موج چهارم نیاز به وام بانکی به یک ششم کاهش می‌یابد اما در ایران به لحاظ استفاده از فناوری‌­های قدیمی نیاز به وام بانکی ۶ برابر معمول جهانی است، تأکید فناوری‌­های جدید موج چهارمی بر کاهش زمان خواب سرمایه و گردش بیشتر سرمایه است.

در عصر جدید بسیاری از مشاغل سنتی جایگاهی ندارند و به دلیل بالا بودن هزینه انجام آن­‌ها و استفاده بیشتر از زمان، جای خود را به مشاغل جدید با فناوری‌های پیشرفته می‌­دهند.

از همین رو خلق ثروت، ایجاد اشتغال و تحقق رشد اقتصادی در گرو حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان است که یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی و تأکیدات مقام معظم رهبری است.

*تاکسی‌­های مجازی همگام با موج چهارم فناوری

از جمله تجربه‌­های موفقی که در این راستا شکل گرفته و با هدف به کارگیری فناور‌‌ی‌­های نوین ایجاد شده است؛ تاکسی‌های اینترنتی هستند که به پشتوانه دنیای مجازی فعالیت می­‌کنند و به جامعه خدمات مجازی ارائه می­‌دهند.

یکی از تجربه­‌های موفق این بخش تاکسی اینترنتی تپسی است که به خوبی با موج چهارم که عصر مجازی بوده همگام شده است.

در همین راستا احسان نصر که مسؤولیت تپسی در کلانشهر اصفهان را به عهده دارد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: عمر پدیده تاکسی آنلاین در کشور ایران به دو سال می‌رسد که در همین فرصت اندک، تپسی موفق شده است تا مسؤولان را متقاعد کند که یک تاکسی نیست.

وی با تأکید بر اینکه دنیای مجازی به عنوان پایه کار فعالیت تاکسی مجازی است، خاطرنشان کرد: تپسی نقش رابط بین مسافر و تاکسی را ایفا کرده و در دنیای مجازی این ارتباط را برقرار می­‌کند.

مدیر دفتر تپسی در اصفهان ادامه داد: با ورود تاکسی­‌های مجازی شرایط رقابتی افزایش یافت که این امر در نهایت به بهبود کیفیت و کاهش هزینه­‌ها منجر شده است.

*اشتغال‌زایی‌مؤثر با تپسی

وی اضافه کرد: از آنجایی که بهره‌وری تپسی به لحاظ عملکردی آن در سطح بالایی قرار دارد، خودروهایی که به عضویت این شرکت درآمده اند و به مشتریان خدمات ارائه می­‌کنند، دیگر در سطح شهر چرخ باطل نمی‌­زنند و به راحتی از طریق نرم­‌افزار مشتری خود را پیدا می‌­کنند.

تپسی به لحاظ جذابیت شغلی که ایجاد کرده و در عصری که استفاده از دنیای مجازی گسترش یافته است، عده زیادی را به سمت خود کشانده و در شرایطی که موضوع اشتغال به عنوان یکی از اصلی­‌ترین معضلات جامعه مطرح بوده اشتغال‌زایی نیز به همراه داشته است.

*نخستین نمایشگاه و جشنواره فناوری­‌های نوین شهری

آمایش سرزمین اصفهان، این استان را کریدور علم و فناوری تعیین کرده است و در همین رابطه استارتاپ‌ها و نمایشگاه‌های متعددی در حوزه فناوری‌­های نوین موج چهارم اجرا شده که نخستین نمایشگاه و جشنواره بین‌المللی فناوری­‌های نوین شهری نیز در همین راستا در اصفهان برگزار شد.

فناوری­‌های مالی و خدمات اداری، فناوری­‌های زیست محیطی، فناوری‌­های اطلاعات و ارتباطات، فناوری‌­های شهر هوشمند، فناور‌ی‌­های حمل و نقل شهری و فناور‌ی­‌های آموزشی، تفریحی و ورزشی مهم‌ترین محورهای نمایشگاه فناوری‌های نوین شهری را تشکیل می‌دادند.

اصفهان کلانشهری است که در فناوری‌­های نوین شهری پیشگام شده است و همین امر امیدواری را برای رفع چالش‌­ها و تهدیدهایی که امروزه کلان‌شهرها را در زمینه زیست محیطی و شهرنشینی به مخاطره می­‌اندازد، افزایش داده است.

در این نمایشگاه ده‌ها شهر توسعه‌یافته از سراسر دنیا و صدها شرکت دانش‌بنیان از ایران و خارج از کشور، پیشرفته‌ترین فناوری‌­­های موجود برای حل مسائل مدیریت شهری و افزایش کیفیت زندگی شهری را به نمایش گذاشتند.

یکی از رویدادهای مهم این نمایشگاه، تأمین ناوگان ترابری به صورت عادی و VIP توسط تاکسی آنلاین تپسی بود که در حال حاضر به عنوان یکی از پدیده­‌های فناوری نوین شهری مطرح است.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.