سرویس: سیاسی » بین الملل 18:00 - سه شنبه 17 مرداد 1396

مقام سابق آمریکا:

این ترامپ است که روح برجام را نقض می‌کند نه ایران

یک مقام سابق وزارت خارجه آمریکا با رد ادعاهای دولت این کشور درباره اینکه ایران در حال نقض روح توافق است گفته که اگر طرفی به روح توافق پایبند نیست این ترامپ است نه ایران.

به گزارش اصفهان شرق،  یک مقام سابق وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه با اشاره به ادعاهای دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا که ایران را به نقض روح برجام متهم می‌کنند گفته به عقیده کارشناسان این ترامپ است که روح برجام را نقض کرده است، نه ایران.

وی این اظهارات را در مصاحبه با وبگاه آمریکایی «ووکس نیوز» مطرح کرده است. رسانه آمریکایی  یادآوری کرده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جایگاه نهاد مسئول راستی‌آزمایی اجرای توافق هسته‌ای چندین بار پایبندی ایران به تمامی مفاد توافق را تأیید کرده است.

«ووکس» همچنین نوشته که دولت ترامپ قصد دارد با گردآوری شواهدی ایران را به عدم پایبندی به «روح» توافق، اگر نگوییم متن، آن متهم کند. این رسانه می‌گوید انتظار می‌رود که دولت آمریکا در این راستا به آزمایش‌های موشک بالستیک ایران یا پرتاب ماهواره‌بر به فضا اشاره کند.

ووکس نوشته است: «اما در حالی که این اقدامات مشکل‌‌آفرین هستند، کارشناسان می‌گویند هیچ‌کدام از آنها توافق هسته‌ای را – حتی روح توافق را- نقض نمی‌کنند.»

«جان فاینر»، رئیس دفتر برنامه‌ریزی وزارت خارجه آمریکا در دولت سابق این کشور می‌گوید: «تمام آنچه ترامپ می‌گوید این است که ایران در حال انجام اقدامات بد زیادی است که با منابع ایالات متحده آمریکا و شریکان و متحدان ما مغایرت دارند.»

وی اضافه کرده است: «اینکه این موضوع چه ارتباطی با توافق هسته‌ای دارد، نقطه‌ای است که منطق ترامپ فرو می‌پاشد. در واقع، برخی از کارشناسان معتقدند که اگر طرفی به روح توافق پایبند نیست، این ترامپ است.»

پیش از این رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند ترامپ به گردآوری گروهی از معتمدانش در کاخ سفید دستور داده با جمع‌آوری شواهدی ایران را ناقض برجام اعلام کنند. کارشناسان و مقام‌های سابق آمریکایی در این مورد به شدت به ترامپ هشدار داده‌اند.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.