اصفهان شرق

کاهش 400 هزار سفر درون‌شهری با استقرار دولت الکترونیک/ روزانه 3.2 میلیون سفر در شهر اصفهان انجام می‌شود

کدخبر: 140889
1396/05/17 در ساعت 09:35

به گزارش اصفهان شرق، رسول زرگرپور در آیین رونمایی از بخشی از دستاوردهای دولت الکترونیک در استان اصفهان در طول استقرار دولت یازدهم اظهار داشت: دولت‌ها همواره اصلاح ساختار اداری و دولت الکترونیک را وجهه همت خود قرار داده‌اند ولی تاکنون سرعت لازم محقق نشده است.

وی افزود: روزانه به طور میانگین 3.2 میلیون سفر در شهر اصفهان انجام می‌پذیرد که 50 درصد این سفرها با وسایل شخصی، 18 درصد با اتوبوس، 12 درصد با تاکسی، 12 درصد با موتور و 4 درصد با دوچرخه صورت می‌گیرد.

استاندار اصفهان اضافه کرد: 41 درصد سفرها شغلی، 26 درصد آموزشی، 12 درصد برای خرید، 9 درصد تفریحی و 12 درصد به دلایل دیگر است و برنامه دولت برای حمل و نقل عمومی پوشش 75 درصدی سفرها است که نرخ رشد سفرها نیز در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه این سفرها مقدار قابل توجهی بنزین، وقت و انرژی مردم را صرف می‌کند، گفت: ترافیک شهرها می‌تواند مشلات روانی زیادی را ایجاد کند.

زرگرپور ضمن تشکر از فراهم آمدن زیرساخت‌های لازم برای استقرار دولت الکترونیک، نسبت به عدم اجرای کامل این امر مهم و عدم هماهنگی و تعامل بین داده‌های دستگاه‌های ذیربط و عدم استفاده بهینه از سامانه و ظرفیت‌های موجود انتقاد کرد.

وی ادامه داد: استقرار دولت الکترونیک در گام اول می‌تواند حدود 400 هزار سفر را کاهش داده و بدین ترتیب در وقت و انرژی مردم صرفه‌جویی می‌شود و بسیاری از مشکلات روانی ناشی از ترافیک و همچنین بخشی از آلودگی‌های صوتی و هوای منطقه اصفهان را برطرف می‌کند.

استاندار اصفهان بر آسیب‌شناسی در خصوص علل عدم اجرای کامل دولت الکترونیک تأکید کرد و ادامه داد: باید مشخص شود که چرا هنوز به صورت جزیره‌ای از امکانات دولت الکترونیک استفاده می‌شود و چرا سامانه IX هنوز نصب و راه‌اندازی نشده و علیرغم اینکه هزینه‌های زیادی برای ایجاد سامانه‌ها خرج می‌شود ولی به طور کامل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؟

وی با انتقاد از عدم تعامل لازم بین داده‌های دستگاه‌ها در این رابطه، مطرح کرد: باید طی 3 ماه آینده 120 دستگاه اجرایی استان اعلام کنند که چه فعالیت‌هایی در خصوص استقرار دولت الکترونیک داشته‌اند و چند درصد از این ظرفیت‌های ایجاد شده استفاده می‌شود و راهکارهای ارتباط بیشتر دستگاه‌ها را اعلام کنند.

زرگرپور در پایان گفت: گرچه 2 درصد سفرهای شهری مربوط به دستگاه‌های دولتی است ولی ایجاد دولت الکترونیک می‌تواند بسیاری از سفرها را به خصوص در رابطه با دستگاه‌های خدمت‌رسان که میزان زیادی را شامل می‌شود کاهش دهد و ایجاد دولت الکترونیک باید منجر به کاهش سفرهای درون‌شهری شود.

حسین مهری نیز در این آیین اظهار داشت: حساسیت‌های استاندار اصفهان در خصوص استقرار دولت الکترونیک بسیار مهم است، چرا که با راه‌اندازی دولت الکترونیک در وقت، هزینه و انرژی صرفه‌جویی خواهد شد.

وی با بیان اینکه با ارائه خدمات الکترونیک، کد ده رقمی برای مکان‌ها اختصاص خواهد یافت، افزود: در این طرح همانند همه دنیا، امکانات به مکان نه به اشخاص اختصاص خواهد یافت.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: طول و عرض جغرافیایی مکان مشخص خواهد شد و سپس بارگذاری‌های لازم روی مکان صورت می‌گیرد و در نهایت سرویس‌های مبتنی بر مکان شکل خواهد گرفت؛ در این طرح باید معابر و اماکن بدون پلاک و معابر بدون نام تعیین تکلیف شوند.

گفتنی است در این آیین، برنامه‌های 16 دستگاه در خصوص استقرار دولت الکترونیک ارائه شد که شامل برنامه‌های اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص توسعه زیرساخت‌های دولت الکترونیک و آغاز بهره‌برداری از دیتا سنتر وزارت ارتباطات در استان اصفهان و برنامه‌های شرکت مخابرات توسعه زیرساخت باند پهن خانگی، رتبه اول توسعه فیبرنوری خانگی، زیرساخت 4G و 4.5G، ایجاد دیتا سنتر منطقه اصفهان و زیرساخت تجمیع سرورهای داخلی دستگاه‌های اجرایی می‌شد.

همچنین اداره‌کل ارتباطات و زیرساخت در خصوص راه‌اندازی مرکز تبادل ترافیک اینترنتی(IXP) در راستای توسعه زیرساخت شبکه ملی و کاهش 50 درصدی هزینه‌های اینترنت برای شهروندان و همچنین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در خصوص سامانه ارزیابی توسعه و رصد آمایش سرزمین استان(ساترا)، تدوین طرح بهبود شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات استان در برنامه ششم توسعه و شرکت پست استان اصفهان نظام ملی آدرس‌گذاری کشور(GNAF) در 100 درصد نقاط شهری و 80 درصد نقاط روستایی و سامانه یکپارچه مدیریت املاک کشور(سیماک) ارائه گزارش کرد.

شرکت آب و فاضلاب استان نیز در خصوص طراحی نرم افزارهای مختلف(سامانه 1522)، سامانه مدیریت فشارآب و سامانه مدیریت مصرف آب ارائه گزارش کرد.

در ادامه جلسه اداره کل آموزش و فنی و حرفه‌ای استان در مورد طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی و دانشگاه علوم پزشکی در مورد استقرار سیستم اطلاعات بیمارستانی، استقرار سامانه یکپارچه بهداشت، استقرار سامانه هدایت و مرکز پایش مراقبت‌های پزشکی و الکترونیک کردن تبادل اطلاعات با سازمان‌های بیمه‌گر گزارشی را ارائه کردند.

سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در خصوص اپلیکیشن اطلاع‌رسانی تحت اندروید و شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در مورد پرتال جدید خدمات الکترونیک و دریافت قبض برق از طریق پیامک، پرداخت الکترونیکی خدمات الکترونیک ویژه سازمان‌ها و همچنین سازمان بیمه سلامت استان در مورد سامانه دریافت اطلاعات از بیمارستان‌ها گزارش خود را ارائه کردند.

در ادامه شهرداری اصفهان در خصوص تهیه نقشه دیجیتال یک دوهزارم شهر اصفهان و حاشیه شهر، تهیه نقشه 2700 هکتار از معابر اصلی شهر اصفهان، تهیه نقشه 3 هزار هکتار از فضای سبز اصفهان و نصب و راه‌اندازی سامانه شبکه مسطحاتی شهر اصفهان در مناطق 12، 13 و 14 و سالن همایش‌های بین‌المللی و همچنین اداره‌کل آموزش و پرورش در خصوص کمیته هوشمندسازی مدارس، سیاست حذف کاغذ از اداره، مدارس و حتی منازل و سازمان نظام صنفی رایانه در مورد اقدامات زیرساختی در جهت سالم‌سازی فضای کسب و کار گزارشات خود را به جلسه ارائه کردند.

انتهای پیام/فارس