سرویس: دین و اندیشه 17:03 - دوشنبه 16 مرداد 1396

آیت الله ناصری تبیین کرد:

شرط لازم نزول ملائکه بر قلب مؤمنان/ قلب مؤمن «حرم خدا» است

استاد اخلاق حوزه تصریح کردند: نمی گویم دنیا را کنار بگذارید، حضرات معصومین متموّل بودند، چقدر املاک داشتند! ولی می بخشیدند، حضرت امیر المؤمنین علیه السلام ۳۶ رشته قنات و مزرعه داشتند؛ لکن همه را برای فقرا و بیچاره ها وقف کردند…

به گزارش اصفهان شرق، استاد برجسته اخلاق حوزه علمیه پیش از ظهر امروز در جمع طلاب و اقشار مردم اصفهان، پیرامون بحث دنیا و دنیا پرستی اظهار کرد: آیه صریح قرآن است که: الْمالُ وَ الْبَنُونَ زینَهُ الْحَیاهِ الدُّنْیا.(کهف:46) مال و فرزند، زینت زندگى دنیاست.

آیت الله محمد علی ناصری بیان کرد: مال دنیا خوب است داشته باشی؛ اهل بیت علیهم السلام هم داشتند. حضرت امام حسن علیه السلام مگر نداشتند، روزها سفره مفصلی می‌انداختند؛ عرب ها می آمدند می خوردند. تمام روزها سفره اطعام آن حضرت پهن بود.

وی با اشاره به این حدیث از پیامبر اکرم (ص) که فرمودند «ما برای ما نه برای گرداوری مال دنیا بلکه برای انفاق آن مبعوث شده ایم»، گفت: حضرت اباعبدالله علیه السلام موقعی که برای کربلا حرکت کردند، هزاران نفر دنبال آن حضرت بودند و خرج آن‌ها با ایشان بود، در کتاب لئالی نوشته است که چند اسب بود که جواهرات و طلاجات بار آن‌ها بود، داشتند؛ اما دل به آن نبستند، وقتی به کربلا رسید ند، گفت: «خدایا! همه را کنار گذاشتم، به سوی تو آمدم، همه را کنار زدم همه را رها کردم که تورا ببینم».

آیت الله ناصری عنوان کرد: نمی گویم دنیا را کنار بگذارید، حضرات معصومین متموّل بودند، چقدر املاک داشتند! ولی می بخشیدند، حضرت امیر المؤمنین علیه السلام 36 رشته قنات و مزرعه داشتند؛ لکن همه را برای فقرا و بیچاره ها وقف کردند؛ باغ فدکی که داشتند و مال حضرت زهرا سلام الله علیها بود؛ اما خوراک آن‌ها چه بود؟ سه شب، سه شب، گرسنه بودند، دل به آن نبسته بودند.

وی افزود: در روایت دارد: «الْقَلْبُ حَرَمُ اللَّهِ فَلَا تُسْکِنْ حَرَمَ اللَّهِ غَیْرَ اللَّهِ» قلب مؤمن، حرم خدا است، خدا در عالم وجود نمی گنجد، در آسمان ها، کهکشان‌ها، در همه این‌ها جای خدا نیست؛ اما در قلب مؤمن می گنجد.

استاد حوزه ابراز کرد: حضرت فرمودند: قلب مؤمن، جای خدا است، چیز دیگری در آن قرار نده؛ ولی امثال من در قلب خود همه چیز قرار داده است، گاو صندوق، کتابخانه، خانه و … همه چیزهای او در همین جا است. حالا خدا می خواهد بیاید؛ کجای آن بیاید؟ ملائکه می خواهند نازل بشوند، کجای آن نازل بشوند؟ جای آن‌ها نیست.

وی اضافه کرد: قلبی که انبار است، قلبی که گاو صندوق، کتابخانه، منبر و محراب در آن است، جا ندارد تا خدا در آن بیاید، ملائکه هم اینجا هیچ جا ندارند، ملائکه جایی نازل می شوند که خالی باشد، اگر می خواهید ملائکه نازل بشوند، اگر می خواهی با حق ارتباط پیدا بکنی، قلب خود را خالی بکن و محبت لذایذ دنیوی این ها را کنار بگذار.

انتهای پیام/صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.