سرویس: اجتماعی 12:00 - دوشنبه 16 مرداد 1396

محصول جدید بازار دخانیات کشور

دود سرد اسانس دار در جیب جوانان اصفهانی/ «قلیان جیبی» جدیدترین محصول بازار دُخانی کشور

قلیان های جیبی، محصول جدید بازار دخانیات کشور است، که سهولت استفاده و شباهت زیاد طعم های آن با قلیان های سنتی، جوانان و مصرف کنندگان زیادی را به طرف خود کشانده و جذب کرده است.

به گزارش اصفهان شرق، وارد پیاده رو می شوی و آرام آرام از کنار مغازه ها عبور می کنی، یکی یکی می شماری و متوجه تعدد برخی شغل ها و نبود برخی دیگر می شوی که نشان از رونق یا عدم رونق یک شغل در جامعه دارد؛ چشمانت بیشتر از همه به ویترین رنگارنگ مغازه های قلیان فروشی دوخته می شود.

مقابل یکی از این مغازه ها می ایستی و آرام به ویترین نظاره می کنی؛ انواع قلیان ها با انواع شیشه های سنتی، ساده و لاکچری، آن طرف تر دریایی از انواع نی های قلیان و سری های شکل دار و ساده با نظم چیده شده و این طرف ویترینی متحرک که انواع پیپ ها را با قیمت های متفاوت در معرض دید رهگذران قرار داده است؛ اما در میان این ویترین آنچه بیشتر از همه خودنمایی می کند، سیگارهای شارژی و قلیان های جیبی است که تازه ترین محصولات بازار دخانیات کشور محسوب می شود.

وارد مغازه می شوی و سمت راست انبوهی از تنباکوهای میوه ای را می بینی، از نعناع و دوسیب که به گفته فروشنده پرفروش ترین ها هستند و در انواع اندازه های بسته بندی موجود است، تا تنباکو با اسانس آدامس و گل های بهاری و برخی میوه ها که حتی نامشان نیز ناآشنا است.

با خود به گذشته فکر می کنی و مجالس فامیلی که تنها بزرگان فامیل در بالای مجلس نشسته و قلیان های آماده شده از تنباکوهای کشت شده اطراف اصفهان توسط زنان خانواده برایشان آورده می شود و کوچک ترها فقط حق دارند بنشینند و به قل قل قلیان پدربزرگ گوش دهند؛ دوباره خود را در مغازه می بینی و سرت از این همه تنوع دخانیات و سهل الوصول بودن آن ها درد می گیرد.

از فروشنده در مورد این قلیان های جدید سوال می کنی و او این گونه پاسخ می دهد: این قلیان های داخل ویترین، یکبار مصرف بوده و پس از مصرف باید آن ها را دور انداخت که قیمت های آن ها متفاوت است.

وی با بیان اینکه این ها تازه به بازار آمده و معمولا هم ساخت کشور چین است، تصریح می کند: قلیان های جیبی یکبار مصرف در اندازه های مختلف و طعم های مختلفی موجود است که ما اینجا تنها نمونه 800 پکی از آن را می فروشیم، قیمتش 16 هزار تومان است.

این فروشنده ادامه می دهد: البته تنها نمونه یکبار مصرفش نیست، نمونه های شارژی آن هم موجود است که یا با فندک ماشین، یا با USB لپتاب و یا با شارژهای گوشی شارژ می شود.

او در ادامه حرف هایش با بیان اینکه این ها هم مشتری خاص خودش را دارد، می افزاید: قلیان های جیبی شارژی این منطقه گیر نمی آید؛ گران است و برای تهیه آن ها باید به سراغ قلیان فروشی های بالای شهر بروید؛ این جا کسی برای یک قلیان جیبی 100 هزار تومان پول نمی دهد.

کناری می ایستی تا شاید یکی از مشتری های این سبک جدید از دخانیات وارد مغازه شود و حرف های آن هارا بشنوی؛ پس از اندکی صبر دو پسر نوجوان وارد مغازه می شوند و به مغازه دار می گویند، دو قلیان جیبی بده، یکی بلوبری، یکی هم نعناع؛ به سراغ آن ها که می روی، از محاسن و چهره آن ها به خوبی متوجه می شوی که هنوز به سن قانونی هم نرسیده اند.

خودت را معرفی می کنی و در مورد این قلیان ها از آن ها سوال می کنی، یکی از آن ها که نامش مهدی است، می گوید: از وقتی قهوه خانه ها را بسته اند، مجبور شدیم به جای قلیان های سنتی از این قلیان ها استفاده کنیم؛ یعنی چندباری به پارک و خانه رفقا رفتیم، اما این ها همیشگی نیست و جواب نیازمان را نمی دهد.

وی ادامه می دهد: این قلیان ها بد نیست، اگرچه کمی گران است و دودش به اندازه قلیان های معمولی نیست، اما دیگر استرسی ندارد و بویش هم اصلا نمی ماند.

این جوان با بیان اینکه بالاخره ما جوان ها هم تفریحی می خواهیم، می افزاید: دود این قلیان ها کمی سنگین است و اگر زیاد بکشیم و یا پک ها را محکم بزنیم، درد سینه می گیریم، به همین خاطر پس از چندبار کام گرفتن، درب آن را می بندیم و بقیه آن را برای فردا می گذاریم؛ بالاخره اینکه همیشه قلیان در دسترس باشد و یک قلیان را بتوانی یک هفته بکشی هم حسنی است!

دوست این پسر ساکت است و از او درباره این قلیان ها سوال که می کنی، اینگونه جواب می دهد: من پیش از این تنباکوهای سنتی می کشیدم، یعنی این قلیان های میوه ای گیرایی خوبی نداشتند و از بوی سیگار هم متنفرم؛ اما وقتی قلیان های سنتی در دست نباشد، سراغ این قلیان ها می آیم؛ کاش طعم های سنتی آن هم موجود بود.

این ها را می گوید و با خنده اضافه می کند: کاش مسئولان برای این هم فکری می کردند.

اما دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات نظری متفاوت با این استفاده کنندگان از قلیان های جیبی دارد.

محمدرضا مسجدی در گفت و گویی با اشاره به این که قلیان های جیبی در ضرر رساندن کم تر از قلیان های معمولی نیستند، اظهارکرد: موضوع نگران کننده در ارتباط با قلیان های جیبی، ترکیب شدن مواد با فلزات سنگین است که بر اثر مصرف، می تواند برخی از بیماری ها مانند انواع سرطان و مشکلات قلبی و یا تنفسی را ایجاد کند.

وی تصریح کرد: گاه و بیگاه فرآورده و یا وسیله دخانی جدیدی وارد بازار می شود که تحت عنوان سهولت حمل و مصرف، مردم را به سمت مصرف بیشتر قلیان می کشانند که این کار مضرات فراوانی به خصوص برای سلامت جوانان ایجاد می کند.
دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با اشاره به این که عده ای سودجو از طریق پیامک و سامانه های مجازی مصرف قلیان را تبلیغ می کنند، افزود: این افراد به فکر منافع خود هستند و هیچ احساس مسئولیت فردی و جمعی در قبال سلامتی مردم ندارد.

بیشتر این قلیان ها دارای باتری های لیتیومی یکبار مصرف و یا شارژی هستند که ترکیب فلزات سنگین با دود سرد اسانس زده شده، بسیار برای سلامتی مضر بوده و روند ابتلا به بیماری های مزمن مانند سرطان ریه را افزایش می دهد.

بررسی های خبرنگارر ما از سطح شهر اصفهان نشان می دهد که عمده قلیان فروشی ها و فروشگاه های مواد دخانی در سطح شهر اصفهان این نوع از قلیان ها را عرضه می کنند و پابه پای تبلیغات اینرنتی آن را در سطح شهر گسترش می دهند که بنابر بررسی ها هیچکدام از این لوازم برچسب شرکت دخانیات ایران را نداشته و کالای قاچاق محسوب می شوند.

حال این سوال مطرح است که خلا نظارتی کدام سازمان و یا ارگان موجب ترویج این نوع از مواد دخانی جدید و فراگیری آن در بین جوانان شهر اصفهان شده است.

 

انتهای پیام/صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.