سرویس: اقتصادی 13:00 - یکشنبه 15 مرداد 1396

اصفهانی ها، الگوی مصرف برق؛

رکوردزنی اصفهانی‌ها در صرفه‌جویی مصرف برق/ لامپ‌های اضافی خاموش شد

در حالی که در روزهای ابتدایی تابستان مصرف برق در اصفهان رشد نگران کننده‌ای داشت، امروز اصفهانی‌ها به عنوان الگوی مصرف برق در کشور معرفی شده‌اند.

به گزارش اصفهان شرق،  تیرماهِ داغ، مصرف برق را در بیشتر استان‌های کشور بالا برد، گرمای هوا سبب شد تا پیک بار به عدد 53 هزار و 197 مگاوات برای کل کشور برسد. محمد مهدی عسگری مدیر خانه فرهنگ مدیریت مصرف برق شهرستان اصفهان با ارائه این آمار اظهار داشت: میزان پیک بار در شهر اصفهان یک هزار و 30 مگاوات است که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته میزان پیک بار افزایش پیدا کرده است.

این آماری است که در تیرماه امسال به‌نقل از مدیر خانه فرهنگ مدیریت مصرف برق شهرستان اصفهان ارائه شد. به این ترتیب اصفهانی‌ها با شروع روزهای گرم تابستان رکورد پرمصرفی را شکستند.

به این ترتیب شرکت توزیع برق اصفهان با هشدار به شهروندان گذر از دوران اوج مصرف را مشروط به مدیریت مصرف برق از سوی شهروندان دانست و تأکید کرد که در این صورت بدون خاموشی از تابستان گرم گذر خواهیم کرد.

همکاری مردم برای گذر از دوران اوج مصرف

رسول موسی رضاییدر اصفهان با اشاره به طرح‌های شرکت برق منطقه‌ای اصفهان برای گذر از دوران اوج مصرف اظهار داشت: عمده همکاری‌های ما برای کاهش مصرف و مدیریت برق  با صنایع است، که ضمن دعوت مسئولان صنایع برنامه‌های لازم برای کنترل پیک بار مصرف برق در این بخش شرح داده شد.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین برنامه‌های ما برای صرفه جویی در مصرف برق در دوران اوج مصرف تبلیغات صدا و سیما است، گفت: هدف ما ترغیب مردم به صرفه جویی و عدم استفاده از وسائل پر مصرف در ساعات اوج بار است که در صورت رعایت این موضوع از سوی شهروندان گام مهمی در راستای کاهش بار مصرف و جلوگیری از خاموشی خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان با اشاره به اجرای طرح‌های تشویقی برای کاهش بار مصرف برق بیان کرد: این طرح‌ها با عنوان طرح‌های ذخیره عملیاتی شامل تغییر ساعت کار صنایع و طرح‌های دیگری از این دست است که از مهمترین برنامه‌های ما برای کاهش مصرف برق در صنایع به شمار می‌رود.

وی با اشاره به همکاری صنایع، دستگاه‌ها و ادارات در اجرای طرح‌های کاهش مصرف برق خاطرنشان کرد: سال گذشته قطعی برق را شاهد نبودیم و امیدواریم امسال نیز با همکاری مردم شاهد خاموشی در تابستان نباشیم.

عسگری همشهریان اصفهانی را به صرفه‌جویی در مصرف برق در ساعت‌های اوج مصرف دعوت کرد و در این رابطه تصریح کرد: بین ساعت 11تا 15و همچنین ساعت 19تا 23 بیشترین مصرف برق اتفاق می‌افتد و اگر خانواده‌ها موفق شوند مصرف خود را در این ساعات کنترل کنند و از وسایل پرمصرف استفاده نکنند، می‌توان تابستانی بدون خاموشی را پشت سر گذاشت.

اصفهانی‌ها از روش‌های صرفه جویی در برق می‌گویند

در عین حال شهروندان اصفهانی نیز با رعایت این نکات، خود دست به کار شده و از روش‌های هوشمند برای کاهش بار مصرف استفاده می‌کنند. خانم فاتحی از شهروندان اصفهانی است که در رابطه با استفاده از روش‌های خانگی برای کاهش مصرف برق در منزل می‌گوید: در بین لوازم خانگی یخچال و فریزر از اهمیت بالایی برخوردار هستند، نخستین نکته برای کاهش مصرف برق در لوازم خانگی این است که از آنجا که انتقال حرارت و خنک کردن مواد داخل یخچال از طریق همرفت در لوله‌های پشت آن اتفاق می‌افتد، بین دیوار و یخچال فاصله‌ای 20 سانتی‌متری قرار دادیم.

وی افزود: یخچال را در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار ندادیم و همچنین یخچال و فریز را در صف صاف مستقر کردیم. علاوه بر این به صورت مرتب برفک زدایی می‌کنیم. همچنین درجه ترموستات فریزر را معمولاً بین 15تا 18درجه زیر صفر و درجه ترموستات یخچال را بین 3 تا 4 درجه بالای صفر تنظیم می‌کنیم.

علیرضا محرم زاده از کاسبان اصفهانی نیز در رابطه با روش‌های کاهش مصرف برق در مغازه خود می‌گوید: ما تلاش می‌کنیم به جای نور مصنوعی از روشنایی طبیعی استفاده کنیم، بنابراین در طول روز لامپ‌ها را خاموش کرده و با نصب دیمر الکترونیکی روشنایی آنها را به حداقل می‌رسانیم.

وی ادامه داد: استفاده از لامپ‌های پربازده مانند LED داخل مغازه و در ویترین از دیگر اقداماتی است که ما انجام داده‌ایم. علاوه بر این سیستم کنترل روشنایی را نصب کردیم که شامل حس‌گر حضور افراد، تایمر قطع و وصل برق و سیستم تنظیم میزان روشنایی است.

شهروندان اصفهان اکنون خود را به عنوان الگوی مصرف برق در کشور معرفی کرده‌اند. براساس آماری که به تازگی از سوی مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان ارائه شده سرانه مصرف برق این شهرستان از 192 کیلووات در ماه به 162 کیلووات رسیده که از میانگین کشوری پایین‌تر است.

حمید رضا پیر پیران در این باره اظهار داشت: طرح‌های مدیریت مصرف برق در اصفهان به خوبی اجرا شد و نتیجه آن گذر از روزهای اوج مصرف بدون خاموشی بود، ما معتقد هستیم که اگر هر مشترک برق فقط یکی از لامپ‌های صد وات خود را خاموش کند با توجه به آمار 35 میلیون مشترک برق خانگی، چیزی حدود 3000 مگاوات برق صرفه جویی خواهد شد.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.