سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 10:43 - یکشنبه 15 مرداد 1396

نماینده خمینی شهر در مجلس شورای خبر داد:

توقف بارگزاری جدید در حوضه زاینده‌رود/قول وزارت نیرو به اصفهان

نماینده خمینی شهر گفت: درجلسه کمیسیون امنیت ملی تاکید شد تا مصوبه ۹ ماده‌ای شورایعالی آب برای رفع مشکلات زاینده‌رود اجرایی شود و از این پس بارگزاری در این حوضه ممنوع است.

به گزارش اصفهان شرق، سید محمدجواد ابطحی در پاسخ به این سوال که نمایندگان اصفهان در ارتباط با رفع مشکلات زاینده‌رود چه اقداماتی اندیشده‌اند، اظهار داشت: موضوع زاینده‌رود از بزرگ‌ترین دغدغه‌های نمایندگان است و زمان زیادی را نیز به رفع این مشکل اختصاص دادند.

وی با بیان اینکه در این دوره نمایندگان بیشترین تفاهم را در مسایل مختلف دارند، افزود: آقای روحانی در زمان تبلیغات انتخاباتی در میدان امام خمینی (ره) در باره احیای این رودخانه قول داده و گفت باید به گونه‌ای عمل کنیم که زاینده‌رود برای اصفهان دایمی شود.

نماینده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی به اثرات خشکی زاینده‌رود برای کل کشور پرداخت و ابراز داشت: احیای جریان دایمی زاینده‌رود برخلاف برخی فرافکنی‌ها برای زیبایی و یا حفظ پل‌های تاریخی نیست و آمار ریزگردها و بیابان‌زایی ناشی از خشکی زاینده‌رود باید به مردم ارائه شود.

مشکلات ناشی از خشکی زاینده رود فراتر از جلوه‌های بصری و زیبایی است

وی ادامه داد: اگر جریان زاینده رود تنها در حفاظت پل‌های اصفهان تاثیر داشت به راحتی تسهیلاتی مانند ایجاد حوضچه‌های موقت در کنار پایه‌های پل  رادر نظر می‌گرفتیم، مشکلات ناشی از خشکی زاینده رود از این مسایل فراتر است.

ابطحی به برداشت‌های مازاد از حوضه زاینده‌رود در سال‌های گذشته اشاره کرد و ابراز داشت: ۹۰ میلیون مترمکعب آب زاینده‌رود قرار بود پس از افتتاح تونل سوم کوهرنگ و بهشت‌آباد به شهرهایی مانند یزد فرستاده شود اما برخلاف قرارداد در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی برای این شهر رفت.

تعجب وزیر نیرو از حق آبه های اصفهان

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی جای این سوال است که این آب بدون توجه به حق‌آبه‌ها چرا اختصاص یافته است، حق‌آبه‌های سال‌های ۳۹ و ۴۰ را به چیت چیان وزیر نیرو نشان دادیم که بسیار باعث تعجب وی شد و از آنها کپی گرفت، در آن زمان برخی افراد ۶۰ تا ۱۵۰ تا  تومان برای تونل یک کوهرنگ هزینه کرده‌اند آن هم در زمانی که با ۶ تومان امکان خرید مکان‌هایی مانند اصغرآباد وجود داشت.

درختان ۱۰۰ ساله اصفهان خشک می‌شوند برای کاشت درختان سه ساله

نماینده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برداشت از این آب و استفاده از آن شرعی نیست و حتی امکان وضو گرفتن با آن وجود ندارد، بیان داشت: ما در استان اصفهان درختان ۸۰ تا ۱۰۰ ساله داریم که در حال خشک شدن است، در چنین شرایطی آیا صحیح است که در نوک قله کوه درختانی کاشت شوند که تنها دو تا سه سال عمر می‌کند.

وی با بیان اینکه مشکلات مردم چهارمحال و بختیاری مانند بیکاری برای ما نیز اهمیت دارد، گفت: باید راهکارهای دائمی مانند تاسیس کارخانه و تقویت و توسعه شغل اصلی مردم این منطقه یعنی دامداری برای رفع این مشکلات اندیشده شود، راه رفع مشکلات چهارمحال آن برداشت آب و روش موقتی کاشت درخت آن هم در مکان‌هایی که به طور طبیعی ظرفیت لازم برای کشاوری نیست، نمی‌تواند باشد.

تاکید وزارت نیرو در اجرای مصوبات ۹ ماده‌ای شورای عالی آب

ابطحی با اشاره به  جلسه کمیسیون امنیت ملی در سه هفته قبل بیان داشت: در این جلسه تاکید شد که باید مصوبات ۹ ماده‌ای شورای عالی آب برای رفع مشکلات زاینده‌رود اجرایی شود که از آن جمله این است که بارگزاری جدید در حوضه زاینده‌رود انجام نشود.

توقف ۴۲ طرح بارگزاری جدید در حوضه زاینده رود

وی با بیان اینکه  ۴۲ طرح در بارگزاری جدید وجود داشت که باید متوقف شود، اظهار داشت: کشاورزان نیز در این راستا وارد عمل شده‌اند و ساماندهی زاینده‌رود توسط کشاورزان اصفهان و چهارمحال انجام می‌شود.

انتهای پیام/مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.