سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 14:06 - جمعه 13 مرداد 1396

دانه ای روغنی سرشار از اسیدهای چرب؛

با مصرف «کنجد» کلسترول خون خود را کاهش دهید

یکی از مهمترین خواص کنجد برای سلامتی، تاثیر آن در کاهش کلسترول بد خون است؛ فیتواسترول‌های ترکیباتی هستند که در گیاهان یافت می‌شوند و ساختمان شیمیایی مشابهی با کلسترول دارند؛ با دریافت میزان مناسبی از فیتواسترول‌ها، میزان کلسترول خون کاهش می‌یابد.

به گزارش اصفهان شرق، دانه کنجد از جمله دانه‌های روغنی سرشار از اسیدهای چرب اشباع‌نشده است و 75 درصد دانه کنجد را چربی و پروتئین و 25 درصد آن را مواد معدنی، کربوهیدراتها (قند) و فیبر تشکیل می‌دهد.

کنجد همچنین دارای انواع ویتامین‌ها، به ویژه ویتامین‌های گروه B و ویتامین E و مواد معدنی نظیر کلسیم، منیزیم، روی، مس و فسفر است؛ مقاله «خواص کنجد؛ 9 خاصیت کنجد برای سلامتی» به خواص کنجد برای سلامت انسان می‌پردازد که از آن جمله می‌توان به کاهش خطر سکته قلبی، پیشگری از سرطان و درمان یبوست اشاره کرد همچنین کنجد در افزایش توان جنسی در مردان موثر است.

خواص کنجد در کاهش کلسترول

یکی از مهمترین خواص کنجد برای سلامتی انسان، تاثیر آن در کاهش کلسترول بد خون است؛ فیتواسترول‌های ترکیباتی هستند که در گیاهان یافت می‌شوند و ساختمان شیمیایی مشابهی با کلسترول دارند؛ با دریافت میزان مناسبی از فیتواسترول‌ها، میزان کلسترول خون کاهش می‌یابد.

در گزارش‌هایی که در مورد میزان فیتواسترول گیاهان ارائه شده است، معلوم می شود که کنجد، از غنی‌ترین مواد غذایی از نظر فیتواسترول هاست؛ در هر 100 گرم از کنجد 400 تا 413 میلی گرم فیتواسترول وجود دارد.

از سوی دیگر، دانه‌های کنجد جزو خوراکی‌هایی هستند که حاوی بیشترین میزان لیگنان‌ها هستند؛ لیگنان‌ها ترکیبات گیاهی هستند که همانند هورمون استروژن عمل می‌کنند برای همین به آن‌ها لقب فیتواستروژن داده‌اند، لیگنان‌های موجود در کنجد به خصوص کنجد آسیاب نشده همانند لیگنان‌های موجود در دانه‌ کتان جذب بدن می‌شوند.

«سزامین» یکی از لیگنان‌های اصلی کنجد محسوب می‌شود؛ لیگنان‌های موجود در کنجد برخی از چربی‌های خون مانند کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهند، به همین دلیل مصرف کنجد برای افرادی که کلسترول خون بالایی دارند خوب است.

خواص کنجد برای استخوانها

گر چه تصور بر این است که پوکی استخوان اغلب گریبان‌گیر زنان سالمند می‌شود اما حقیقت این است که مردان سالمند نیز در معرض پوکی استخوان قرار دارند؛ تقریبا 30 درصد شکستگی‌های استخوان لگن در مردان اتفاق می‌افتد و از هر 8 مرد بالای 50 سال یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می‌کند.

در مطالعه‌ای که بر روی 396 مرد در گسترده سنی 45 تا 99 سال انجام شد، مشخص شد که بین دریافت کم روی و کمبود املاح معدنی در بدن، با بروز پوکی استخوان در ناحیه لگن و ستون فقرات ارتباط واضحی وجود دارد؛ به دلیل تاثیر روی در چگالی املاح معدنی استخوان، به مردان سالمند توصیه می‌شود غذاهای غنی از «روی» را به طور مرتب در برنامه‌های غذایی خود بگنجانند.

خوشبختانه کنجد بو‌داده یک منبع فوق‌العاده از این ماده‌ معدنی محسوب می‌شود.

خواص کنجد برای افزایش توان جنسی در مردان

مصرف منظم و روزانه کنجد باعث می‌شود تا روی و مواد معدنی لازم برای عملکرد طبیعی دستگاه تولید‌مثل در مردان تامین شود؛ فقدان برخی مواد معدنی و مغذی می‌تواند به کاهش تستوسترون(هورمون مردانه) منجر شود به همین دلیل دریافت روی کافی برای رفع این مشکل مفید و موثر است؛ توصیه می‌شود مردان روزانه 11 میلی‌گرم روی دریافت کنند، هر چند مصرف بیش از 40 میلی گرم آن خطرناک است.

همچنین کنجد، اکسیری معجزه‌گر برای دانشجوها و دانش‌آموزان است و اگر هنگام درس خواندن و مطالعه کتاب، احساس خستگی فکری کردید و دهان‌دره، امانتان را بُرید، کافی است یک مشت کنجد بوداده را در دهان بریزید تا خستگی‌تان برطرف شده و دوباره با قدرت تمام، به سراغِ مطالعه بروید.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.