اصفهان شرق

«خدمت رسانی و اغتنام فرصت» رهنمود اصلی از جانب امام به رئیس جمهور

کدخبر: 140539
1396/05/12 در ساعت 00:45

اصفهان شرق_ سید روح الله رفعتی پور، دوازدهم مرداد 96، بر اساس اصل 110 قانون اساسی، حکم ریاست جمهوری رییس دولت دوازدهم توسط ولی فقیه و امام امت تنفیذ خواهد شد.

تنفیذ به معنای آن است که فرد منتخب که با رأی مردم حائز مقبولیت شده و آماده ی بر عهده گرفتن وظایف و اختیارات مربوط به ریاست جمهوری است، با حکم امام جامعه که همان ولی فقیه است، مشروعیت یافته و به عنوان رییس جمهور قانونی و شرعی شناخته می شود. به عبارت دیگر، تا زمانی که انتصاب فرد منتخب، از سوی رهبری صورت نگیرد، وی اجازه دخل و تصرف در جایگاه ریاست جمهوری را نخواهد داشت.

با مروری بر احکام رؤسای جمهوری که در دوران رهبری امام خامنه ای(مد ظله) عهده دار این مسئولیت شده اند، نکات قابل توجهی جلب نظر می نماید.

به طور کلی می توان مطالبات رهبر انقلاب اسلامی از رؤسای جمهور را در موارد زیر دسته بندی کرد:

1- پایبندی به دین و رعایت تقوا

رهبر فرزانه ی انقلاب اسلامی یکی از محورهای اصلی رهنمودهای خویش به رؤسای جمهور را مبتنی بر دین و تقوا قرار داده اند. بر این اساس، ایشان خطاب به منتخبین ملت عمل به شریعت، حفظ طهارت و تقوا، قدم برداشتن در صراط مستقیم، بی اعتنایی به زخارف دنیا، دوام ذکر الهی، اعتماد به قدرت حضرت احدیت و ناچیز شمردن قدرت خود و همه ی قدرتمندان مادی، تلاش برای اجرای احکام الهی و حفظ ایمان مردم، تلاش برای ارتقاء معرفت و معنویت، اخلاص در عمل، استعانت از حضرت احدیت و توکل بر خدای قادر را به عنوان مطالبات خود در این زمینه مطرح نموده اند.

2- انقلابی گری و پایبندی به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی

حفظ روحیه ی انقلابی در مردم، حفظ جهت گیری ها، صلابت و چهره ی باعظمت و هیبت انقلاب، تحقق آرمان های انقلاب، رعایت عزت، عظمت اسلام و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در روابط خارجی، حفظ موضع مستحکم همیشگی در برابر دشمنان، مخالفان و بدخواهان، عدم توجه به تحلیل های رسانه های وابسته به صهیونیسم و استکبار درباره ی ملت و نظام اسلامی، احساس قدرت، دفاع از مظلومان و مستضعفان، ایستادگی در برابر دشمنان ستمگر، زورگو و مستبد، گرامی داشتن ارزش های والای دین و انقلاب، دفاع از حقوق سیاسی و اقتصادی ملت و تعهد به آرمان های جمهوری اسلامی، خواسته های معظم له از رؤسای جمهور در مسأله ی انقلابی گری است.

3- توجه به عدالت

یکی از موضوعاتی که رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی به طور جدی بر آن تأکید داشته اند، مسأله ی عدالت در ابعاد گوناگون آن بوده است.

تأمین عدالت اجتماعی، رعایت طبقات ضعیف مردم، تلاش جهت برآورده کردن نیازهای ملت به خصوص قشرهای مستضعف، تلاش جهت ریشه کنی فقر و بی عدالتی، مبارزه با فساد و به کارگیری عزم و همت همگان به سوی بسط عدالت، مطالبات ایشان از رؤسای دولت ها در دوره های مختلف بوده است.

4- توجه به اخلاق اسلامی

بخشی از موارد مطرح شده در احکام رؤسای جمهور، به توصیه های اخلاقی اختصاص یافته است. رهبر انقلاب از منتخبین مردم خواسته اند نسبت به مسائل اخلاقی دقت نظر ویژه داشته باشند.

توصیه های معظم له در این زمینه عبارتند از: توجه به روحیات و خلقیات حسنه ی اسلامی، مهربانی با بندگان خدا و حُسن سلوک در ارتباط با مردم خصوصاً قشر ضعیف.

5- خدمت رسانی و اغتنام فرصت

یکی از محورهای مهم مطالبات و توصیه های حضرت امام خامنه ای(مدظله)، توجه به ملت، شناخت آنان و تلاش برای خدمت رسانی و رفع نیازهای مردم است.

در دیدگاه ایشان، مردم صاحبان اصلی انقلاب اسلامی هستند و همه ی مسئولان موظف اند نسبت به خدمت گزاری مردم همت ویژه داشته باشند. ایشان آمادگی و استعداد و تعهد برای انجام کار، کار بدون وقفه و با جدیت کامل، تلاش برای رفع مشکلات، خدمت به ملت عظیم الشأن ایران، سپری کردن لحظه لحظه ی وقت خود و همکاران به خدمت و تلاش مخلصانه، حفظ احساس خدمت گزاری به مردم در همه ی حالات، به کار گیری همه ی توان خود و بهره گیری از ظرفیت عظیم انسانی کشور و دفاع از حقوق ملت را از رؤسای جمهور مطالبه نموده اند.

رهبر انقلاب همچنین رؤسای جمهور را به غنیمت شمردن فرصت زودگذر عمر و مسئولیت برای خدمت رسانی به مردم توصیه فرموده اند.

6- شایسته سالاری

ایشان درباره ی همکاران رؤسای دولت ها، گزینش افراد آزموده شده، انقلابی، متعهد و پرتلاش را توصیه کرده اند.

اما آنچه در همه ی احکام رؤسای جمهور چه در زمان حیات مبارک امام راحل و چه در دوران رهبری حضرت امام خامنه ای(مد ظله) به صورت ویژه جلب نظر می نماید، شرط استمرار تنفیذ ریاست جمهوری افراد است. هم امام عظیم الشأن و هم رهبر فرزانه ی انقلاب، تعهد و پایبندی فرد منتخب به اسلام و صراط مستقیم و نیز دفاع از مستضعفان و ایستادگی در برابر ظلم و استکبار را شرط ادامه ی تنفیذ دانسته اند. به بیان دیگر آنچه موجب استمرار مشروعیت اشخاص جهت تصدی مسئولیت ریاست جمهوری می گردد، پایبندی به احکام نورانی اسلام و تعهد دینی آنان است.

با توجه به این که مطالب ذکر شده در نوشتار حاضر، خطاب به رؤسای جمهور بوده، ممکن است این سؤال را در ذهن خواننده ی محترم ایجاد کند که بازخوانی این موارد چه کاربردی برای مردم دارد؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت آنچه به عنوان توصیه ها و خواسته های امام جامعه خطاب به رؤسای جمهور آمده، باید به عنوان مطالبات ملت از متصدیان قوه ی مجریه مطرح شود و مردم باید به طور جدی این خواسته ها را دنبال کنند و همه با اتحاد و کمک به هم در راستای تحقق این اهداف گام بردارند.

از سوی دیگر، همین مطالبات می تواند ملاک ارزیابی افراد قرار گیرد و میزان همخوانی حرکت افراد با شاخصه های رهبری سنجیده شود. این مسأله در انتخاب افراد اصلح در گزینش های پیش رو نیز تأثیر به سزایی دارد.

در پایان ذکر این نکته لازم است که اگر مسیر مشخص شده توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی، توسط رؤسای جمهور و دیگر مسئولان کشور و نیز آحاد ملت فهیم و شایسته ی ایران اسلامی پیموده شود، می توان با امید به آینده و با سرعت مضاعف به سوی تحقق آرمان های بلند انقلاب اسلامی گام برداشت و جامعه ی الگوی اسلامی را به جهان معرفی نمود.

به امید آن روز…

انتهای پیام/ اصفهان شرق