سرویس: اجتماعی 08:00 - پنجشنبه 12 مرداد 1396

معاون هواشناسی استان اصفهان مطرح کرد

بار‌ش‌ها افزایش پیدا کرده اما ذخایر آبی نه/ استان اصفهان رتبه يازدهم كم بارشی كشور

معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی استان اصفهان گفت: با اینکه میزان بارش‌های دریافتی امسال به نسبت سال گذشته افزایش پیدا کرده اما در مناطقی بوده که جبران کننده کمبود ذخایر آبی نخواهند بود.

به گزارش اصفهان شرق، نوید حاجی بابایی در نشست خبری هواشناسی با حضور اصحاب رسانه اظهار داشت: استان اصفهان رتبه یازدهم کم بارشی کشور نسبت به بلند مدت را دارد؛ میانگین وزنی بارش تا آخر 9 مردادماه 1396 در استان اصفهان برابر 138 میلی‌متر است که نسبت به بلندمدت مشابه 18 درصد بیشترین کاهش بارش را داشته است.

وی افزود: البته میانگین وزنی بارش به ویژه در بهار پر باران امسال نسبت به دوره مشابه گذشته در سال 95 به میزان 21 درصد افزایش داشته است؛ همچنین میزان بارش دریافتی در ایستگاه کوهرنگ دربازه زمانی مذکور برابر با هزار و 352 میلی‌متر می‌باشد که مشابه میانگین بلندمدت است و نسبت به مقدار مدت مشابه در سال گذشته 12 درصد افزایش دارد.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی گفت: با اینکه میزان بارش‌های دریافتی امسال به نسبت سال گذشته افزایش پیدا کرده اما در مناطقی بوده که جبران کننده کمبود ذخایر آبی نخواهند بود.

وی اضافه کرد: درباره تغییرات دمایی استان اصفهان خاطرنشان کرد: به علت شکل‌گیری و تقویت الگوهای زودرس تابستانه، افزایش نسبی میانگین دما فراتر از طبیعی در اواخر بهار تا اوایل تابستان 96 حادث گردید، بطوریکه دمای میانگین استان در خرداد ماه امسال 1.5 درجه بیش از طبیعی بود تا شاهد گرم‌ترین ماه باشیم.

حاجی بابایی ادامه داد: البته دمای میانگین استان در تیر ماه امسال درحد طبیعی بود و پیش‌بینی می‌شود، از اواسط تابستان روند افزایش دما تعدیل یافته و حدود طبیعی یا 0.5 درجه سانتی گراد بیشتر از طبیعی گردد.

وی با قیاس میزان بارش سال قبل با سال جاری بیان کرد: بر خلاف پاییز سال گذشته 95 که بارش‌های پاییزی با تأخیر زمانی و از آذرماه شروع شد، در پاییز سال جاری بارش‌ها مطابق حالت طبیعی و حتی زودتر از آن از اواسط آبان ماه مورد انتظار است.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی افزود: بارش‌ها طی ماه‌های آبان و آذرماه در اکثر مناطق در حد طبیعی بلند مدت بوده و در نواحی غربی و سرچشمه‌های آبی متمایل به فراتر از حد طبیعی در منابع آبی و سرچشمه‌ها آبی زاینده رود مناسب خواهد بود اما باید توجه داشت که جبران کننده کمبود ذخایر آبی نیستند.

وی به کاهش کاهش بارش در سطح استان در مناطق شرق و مرکز استان اشاره کرد و گفت: طی 17 سال گذشته و با استمرار شرایط خشکسالی و کمبود انباشتی بارش‌ها، مهم‌ترین اولویت‌ استان اصفهان مدیریت جدی منابع آب است وگرنه در سال‌های آتی شرایط تشدید مشکلات در بخش آب خواهیم داشت.

حاجی بابایی شرط لازمه هرگونه توسعه‌ای در زمینه‌های کشاورزی و صنعتی را توجه به کمبود بارش و واقعیت‌های اقلیم هر منطقه و شرایط خشکسالی دانست و بیان کرد: طراحی و اجرای نامناسب توسعه کشاورزی و صنعتی سبب می‌شود حتی با دریافت بارش‌های طبیعی، مشکلات ایجاد شده در بخش آب استان برطرف نگردیده و تشدید شود بنابراین باید تمامی برنامه ریزی‌ها با رویکرد کمبود آب و خشکسالی قرار گیرد.

وی با اشاره به مدل‌های پیش نگری اقلیمی یادآور شد: چشم انداز امیدوارکننده ای از خاتمه خشکسالی در دهه آتی و حتی در چند دهه آتی را ارائه نشده و چنین وضعیتی نیازمند برنامه ریزی بلند مدت ملی و منطقه ای را در برابر تغییر اقلیم برای کاهش آسیب پذیری اقلیمی است.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان اذعان کرد: گذر امواج ناپایدار و شروع بارش‌های پاییزی در زمان موعد خود باعث کاهش وقوع روز ناسالم نسبت به پاییز گذشته و مؤثر در جهت کاهش غلظت گازهای آلاینده شهری جوی باشد، نه به این معنا که گازهای آلاینده نخوایهیم داشت بلکه انتظار کاهش آن مورد انتظار است.

وی با توجه به پیش‌بینی بارش‌های موثری پاییزی، طی آبان ماه جاری به کشاورزان توصیه کرد: برای سال زراعی 96-97 توصیه می‌گردد تاریخ کشت دیم در مناطق دیمکاری استان بر اساس تقویم طبیعی زراعی منطقه انجام گیرد.

حاجی بابایی سخنان خود را با جمله‌ای از سازمان جهانی هواشناسی به پایان رساند و تاکید کرد: هر دلار سرمایه‌گذاری در سرویس‌های هواشناسی و آب‌شناسی اغلب ده‌ها مرتبه یا بیشتر بازگشت سرمایه خواهد داشت.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.