سرویس: اجتماعی » ماهواره 16:00 - چهارشنبه 11 مرداد 1396

گزارشی پیرامون تهدید 8000 هزار کانال ضد امنیت ملی در ایران:

وزارت ارتباطات مانع از به خطر افتادن امنیت ملی کشور شود/کانال های مخرب باید فیلتر شوند

چندی پیش بود که خبر وجود بیش از 8000هزار کانال تلگرامی مخرب و ضد امنیتی درکشور تیتر یک اخبار شد در این گزارش بر آن شدیم به بررسی مفهوم تهدید پرداخته و سپس نگاهی به عملکرد دستگاه های ذیربط در این قضیه داشته باشیم.

به گزارش اصفهان شرق،  چندی پیش بود که خبر وجود بیش از 8000هزار کانال تلگرامی مخرب و ضد امنیتی درکشور تیتر یک اخبار شد در این گزارش بر آن شدیم به بررسی مفهوم تهدید پرداخته و سپس نگاهی به عملکرد دستگاه های ذیربط در این قضیه داشته باشیم.

 

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ما با ابراز تاسف اظهار داشت: در کشور ما گاهی یک سری اتفاقات می افتد و رواج پیدا می کند قبل از اینکه فرهنگ سازی انجام شده باشد.

 

 

حسن لطفی گفت: در وهله اول باید به سمت فرهنگ صحیح استفاده از کانال های تلگرامی و شبکه های اجتماعی باید برویم، هرچند که استفاده از این شبکه ها وقت زیادی را میگیرد و در انجام کارهای روزمره اختلال ایجاد میکند.

 

 

*عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: عدم تعریف چارچوب صحیح در تلگرام امنیت روانی جامعه را بهم میزند

 

 

وی با اشاره به کانال های تلگرامی معاندی که در حال حاضر به شدت مشغول به فعالیت هستند اظهار داشت: باید فضای استفاده از تلگرام نیز چارچوب داشته باشد ما تا زمانی که چارچوبی برای این کار تعریف نکنیم قطعا امنیت روانی جامعه بهم زده می شود.

 

 

وزارت ارتباطات مانع از در خطر افتادن امنیت ملی کشور شود/کانالهای مخرب باید فیلتر شوند

 

 

لطفی تاکید کرد: وزارت ارتباطات باید برای جلوگیری از هجوم دشمن در شبکه های اجتماعی راهکاری علمی تعریف بکند و مانع از در خطر افتادن امنیت کشور شود.

 

وی در رابطه با اینکه وجود این کانال های مخرب موجب متشنج شدن فضای جامعه میشود اظهار داشت: صد در صد باید جلوی فعالیت این کانال ها در ایران گرفته شود وبرخوردشود، فیلتر شوند.

 

 

عضو کمیسیون اجتماعی گفت: بعد ازاین همه سختی کشیدن و شهید دادن چرا نباید این کانال ها کنترل شود و فیلتر شوند و چد نفر خود فروخته که میخواهند با سرنوشت کشور بازی کنند این مملکت را دو دستی در اختیار آنها قرار بدهیم.

 

 

وی ادامه داد: قطعا بایستی کانالهای ضد امنیت ملی کشور این کانالهای مخرب را مسدود کنند و با کسانی هم که در امنیت کشور از این طریق اخلال ایجاد میکنند به شدت برخورد کنند.

 

 

لطفی گفت: دولت بایستی زیرساخت های یک زندگی خوب را در جامعه برای افراد آن فراهم کند و در بحث این کانال های تلگرامی زیرساختهای استفاده صحیح را فراهم نماید.

 

 

وی با تاکید بر اینکه وزارت ارتباطات نباید تسلیم مدیر تلگرام می شد افزود: باید به نوعی زیرساختهای لازم را برای حضور صحیح افراد جامعه در فضای مجازی را فراهم بکند و فضای مجازی کشور ما نباید به راحتی در اشغال بیگانگان باشد چرا که آسیب در همه زمینه ها در کشور میشود.

 

لطفی بیان داشت: توصیه ای به جوانان دارم که فکر نکنند فرهنگ غرب چیست نه هیچ فرهنگی به فرهنگ ایران و فرهنگ اسلامی نمیرسد دین مبین اسلام در همه حوزه ها تک تک راهکارها را دارد.

 

 

وی افزود: افرادی خود فروخته نیز دارند در این کانال ها علیه مملکتمان فعالیت میکنند و فکر میکنند فرهنگ غرب به فرهنگ غنی ایرانی اسلامی برتری دارد.

 

 

در ادامه گزارش به سراغ مسئول مجموعه مطالعات راهبردی بدر رفته و با وی در رابطه با هشت هزار کانال تهدید کننده امنیت ملی  به گفت و گو نشستم.

 

 

*مسئول مجموعه مطالعات راهبردی بدر: رسانه های اجتماعی ابزاری برای جنگ های ترکیبی

 

 

مهدی قمریان در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: موضوعی که باید بررسی شود مصادیق  تهدیدات امنیتی در پیام رسان تلگرام می باشد که در حوزه امنیت ملی کلاس بندی های امنیتی سطوح مختلفی را ازجمله غیر همسو، معاند و معارض در بر میگیرند.

 

 

وی در ادامه گفت: در بحث مصادیق موضوعات امنیتی در کلاس غیر همسو می توان به بحث های جرایم سازمان یافته ای در تلگرام اشاره کرد که حول محور تبادلات مواد مخدر، پورنوگرافی، تغییر سبک زندگی و شبهات اعتقادی مطرح هستند.

 

 

قمریان خاطرنشان کرد: البته همین موارد با شکل گیر و پیاده سازی در بستر یک جریان سازمان یافته می توانند در سطوح معاند و معارض قرار بگیرند.

 

 

مسئول مجموعه مطالعات راهبردی بدر با اشاره به سطح دیگری از این مصادیق تصریح کرد: سطح بعدی همانطور که عرض شد سطح معاند و معارض است که از گروه های مخالف نظام در غالب های تبلیغاتی و عملیات روانی به همراه روند تخریب اعتقادی و همچنین براندازهای مسلح مانند گروهک منافقین  و گروهک های تکفیری مانند داعش و تجزیه طلبان تشکیل شده اند.

 

 

این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه نکته اساسی در بحث تهدیدات رسانه های اجتماعی مانند شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک و توئیتر و پیام رسان ها مانند تلگرام  تبدیل شدن آن ها به راهبرد اساسی دشمنان جمهوری اسلامی است، افزود:  در سال 2016 مرکز عالی ارتباطات استراتژیک ناتو گزارشی منتشر کرد تحت عنوان “رسانه های اجتماعی به عنوان ابزار برای جنگ های ترکیبی” که در این گزارش مطرح شده استفاده از همین رسانه های اجتماعی (شبکه اجتماعی و پیام رسان ها) در جنگهای آینده ضروری است.

 

 

وی ادامه داد: بر همین اساس می توان مطرح کرد که در دکترین جدید جنگ ها در دوران اخیر که پیچیده ترین آن ها نیز هستند موضوع شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها جایگاه ویژه ای دارند.

 

 

قمریان بررسی محتوای تبادل شده در سطح شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها را بسیار مهم برشمرد و افزود: این امر برای حفظ امنیت کشور و همچنین بررسی آسیب ها و الگوهای جایگزین در بحث فروپاشی تمدن اسلامی با محوریت تمدن ایرانی اسلامی بسیار مهم است.

 

 

وی با بیان اینکه شبکه های پیام رسان به دلیل دسترسی آسان و سهولت کار با آنها در جامعه از اقبال بیشتری برخوردار هستند ، گفت: سایر امکانات تحت وب به دلیل نیازمند بودن سواد کار با رایانه و اینترنت استفاده از آنها برای برخی کمی مشکل است بر همین اساس ترافیک تبادل داده های فضای اینترنت در برنامه های تحت گوشی های هوشمند بسیار بالاست و در آینده با پیشرفت فناوری و آمدن گجت های پوشیدنی و اینترنت اشیاء بیشترهم خواهد شد.

 

 

وی افزود: مشکل عمده ای که دو سطح از فعالیت های مخاطره آمیز را در استفاده از جوامع مجازی تحت گوشی های هوشمند گسترش می دهد بحث پایین بودن سواد فضای مجازی به همراه اختلال در نظام بررسی محتوایی و جلوگیری از انتشار محتوای تهدید کننده است.

 

 

قمریان بحث سواد فضای مجازی و ارتقای سطح دانش عمومی در این زمینه را بر عهده تمامی دستگاه های فرهنگی به همراه تشکیل کمیته های هماهنگی با نهاد های نظامی امنیتی کشور دانست و اذعان داشت: چون دید صرفا فرهنگی و یا صرفا امنیتی  باعث شکل گیری فهم کامل و همه جانبه از محتوای منتشر شده و فعالیت های سازمان یافته نمی شود، بلکه لازم است در حوزه بررسی، تحلیل و آینده پژوهی در این زمینه موضوع فرهنگ و الگوهای فرهنگی به همراه ملاحظات امنیتی همگام سازی شده و برای فهم عموم در قالب آموزشی مختلف منتشر شوند.

 

 

ناهماهنگی در دیدگاه وزارت ارتباطات با دستگاه قضا

 

 

وی با اشاره به موضوع  کاناهای ضد امنیت ملی و سخنان دادستان و وزیر مخابرات در رابطه با آنها تصریح کرد: احساس می شود بیشترین ناهماهنگی در تعیین مصادیق تهدیدات است یعنی تعاریف مختلف و برداشت های ضمنی از آنها باعث شده هماهنگی بین این دو دستگاه (قضا و اجرا) ایجاد شود.

 

 

قمریان با بیان اینکه البته باید توجه داشت که در حوزه تعاریف و مصادیق نگاه همه جانبه باید داشت، ادامه داد: در نظر گرفتن طیف های مختلف جامعه مهم است لیکن دستیابی به نگاه مشترک با درصد پایینی از اختلافات، در بحث حوزه شبکه های پیام رسان و حتی فناوری های آینده میتواند راه گشا باشد.

 

 

وی گفت: در هر حال اجرای قوانین به حسب قانون اساسی بر عهده تمامی مجریان و مسئولان امر است و اجرای صحیح آنها  به کاهش تنش ها و  خاموش کردن آتش فتنه ها کمک خواهد کرد.

 

 

وی با تاکید بر اینکه وزارت ارتباطات که وظیفه تأمین زیر ساخت ارتباطات اینترنتی کشور را دارد و باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشد اذعان داشت: وزارت ارتباطات دیدگاهی دارد که با دستگاه قضا هماهنگ نیست که قطعا باید همگام سازی شود یا اینکه بنا به دلایل و موضوعات دیگری است که باید وزارت ارتباطات پاسخگو باشد.

 

 

قمریان اذعان داشت: براساس تحقیقاتی که ما داشتیم تمام مواردی که در ابتدای صحبتم عرض کردم در پیام رسان تلگرام موجود و با سند قابل ارائه است.

 

 

فعالیت کانالهای معاند نظام در قالب عملیات روانی و تهییج جامعه

 

 

وی افزود: به طور مثال بحث خلافت مجازی داعش و گروه های مروج آنها، گروه ها و کانال های تجزیه طلب و قومیت گرای معاند، گروه ها و کانال های شبهات اعتقادی، گروه ها و کانال های مروج فساد و فحشا در قالب الگوهای خطرناک جهانی، گروه ها و کانال های گروهک ترورستی منافقین، گروه ها و کانال های مخالف و معاند نظام در قالب عملیات روانی و تهییج جامعه در راستای همان موضوع جنگ های ترکیبی و… در پیام رسان تلگرام موجود و در حال فعالیت هستند.

 

 

کارشناس فضای مجازی عنوان کرد: رسانه بی طرف در دنیا مفهوم ندارد بدین ترتیب که هر فعالیتی براساس یکسری مبانی فکری انجام میشود و همون مبانی فکری در واقع جهت گیری های رسانه ای را رقم خواهد زد و اینکه گاها مطرح بشود که پیام رسان خارجی بهتر است یا داخلی این کاملا صحبت سطحی هست.

 

 

لزوم نقد پذیری مسئولین و توجه به دغدغه های اجتماع

 

 

قمریان در ادامه تصریح کرد: نیازمندی به یک شبکه اجتماعی بومی دراین مقطع زمانی بسیار مورد نیاز است البته بالابردن سعه صدر توسط تمام مسئولین نظام و توجه به دغدغه های مردم و جامعه هم در کنار پیاده سازی رسانه های اجتماعی بومی بسیار نیاز است در واقع هماهنگی دو عنصر پذیرش نقد از سمت مسئولین و توجه به دغدغه های اجتماع و همچنین حمایت از نوآوری های بومی رمز پیشرفت کشور در این مقاطع حساس زمانی خواهد شد.

 

 

نقض قوانین حاکمیتی توسط تلگرام

 

 

وی در رابطه با عدم همکاری تلگرام با وزارت ارتباطات نیز بیان کرد: آن چیزی که در ظاهر قضیه مطرح است مدیر تلگرام مستقیما مطرح کرده است که هیچ سروری به ایران منتقل نشده است این صحبت در اینجا مد نظر است که اگر تلگرام به عنوان ابزاری فرا قانونی برای کشور های دنیا بدون در نظر گرفتن فضای حاکمیتی در حال فعالیت است خودش نقض قوانین حاکمیتی و احتمالا بین المللی است.

 

 

کارشناس فضای مجازی افزود: در هر حال احترام به قوانین حاکمیتی کشورها اگر نباشد فعالیت چنین ابزارهایی می تواند توهین به کشورها باشد، منتهی از آنجایی که تلگرام در کشور ما محبوبیت دارد و بستر ظهور و بروز پیام رسان های داخلی فراهم نشده بهترین کار انتقال سرورهای تلگرام به ایران است که به نظر بنده بعید است چنین اتفاقی بیفتد چرا که  تلگرام به عنوان ابزار جنگ ترکیبی در حال ایفای نقش است و بسیار هم برای آن هزینه شده است.

 

 

وی اشاره داشت: یک بررسی ساده مالی می تواند برای انسان های متفکر و آزاد اندیش مورد توجه باشد که چگونه برنامه ای با این حجم کاربر و پشتیبانی از قالب های چند رسانه ای بدون کمترین اختلال در حال ادامه حیات هستند در صورتی که تلگرام هیچگونه تبلیغاتی برای کاربران خود ندارد و اگرهم راه اندازی کند پاسخگوی هزینه های آنها با این حجم داده نخواهد بود.

 

 

وی در پایان صحبت ها با اشاره به وضعیت ایران در حوزه تولید محتوا اظهار داشت: در این قسمت در کشور ما مشکلات بسیار زیاد است، کار تولید محتوا ابتدا یک نقشه کارشناسی دقیق و فرهنگی ناظر به شرایط مخاطب می خواهد که عمدتا این موضوع در کشور ما دچار نقصان است یعنی نیت برای انجام کار خوب است اما کار فکری و اندیشه ورزانه برای ساختار آن انجام نمیشود.

 

 

در پایان با سه تن از جوانان  نیز به صحبت پرداختیم.

 

*یکی از کاربران فضای مجازی: دستگاه های امنیتی به تلگرام اشراف نداشته باشند به یک‌ گرداب تبدیل می شود

 

رضا دانشجوی کارشناسی در حالی که مدام تلگرام را چک میکرد، گفت: تلگرام برای من بشخصه هم خوب بوده است و‌هم بد؛ از این بُعد که بسیاری از ارتباطات و حتی کارهای تحصیلی و غیر تحصیلی را برای من سهولت بخشیده بسیار خوب و مفید بوده است اما از طرفی تمام زندگیم شده یک‌گوشی و‌تمام لحظاتم با همین گوشی میگذرد.

 

 

رمضانی یک سرباز است وی با بیان اینکه در مدت چند ماهی دسترس به تلگرام نداشت اعصابی آرام و راحت داشته گفت واقعا به قدری از این شبکه اجتماعی استفاده میکردم که دچار اعتیاد شده بودم‌ و گاهی سردردهایی  ناشی از نگاه به صفحه موبایل مرا آزار میداد.

 

 

وی در خصوص اینکه گفته می شود در تلگرام داعش حضوری قوی دارد گفت: این واقعا خطرناک است اگر دستگاه های امنیتی ما نتوانند اشراف داشته باشند تلگرام به یک‌ گرداب تبدیل خواهد شد.

 

 

یادگاری یکی از جوانانی که این روزها در روز چندین ساعت از وقت خود را در فضای مجازی سپری میکند، گفت: من در روز به طور میانگین  ساعت را در تلگرام هستم و از کانال ها و گروههایی که دارم در زمینه های متفاوت سعی میکنم استفاده کنم.

 

وی ادامه می دهد: هرچند که در این فضا اطلاعات سریعتر به ما میرسد اما من فکر میکنم بعضی کانالهایی که در حال فعالیت هستند بسیار سازماندهی شده کاملا هدفشان تغییر تفکر جوانان ما در حوزه های مختلف فرهنگی اعتقادی و سیاسی است.

 

انتهای پیام/دانا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.