سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 09:35 - سه شنبه 10 مرداد 1396

سخنگوی وزارت بهداشت

وجود مواد روانگردان در توتون‌های قلیان/ چاقی و اضافه وزن گریبان‌گیر 29 میلیون ایرانی

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به کمبود دارویى بین ٢٥ تا ٣٠ قلم دارو است، گفت: تب کریمه کنگو در کشور تحت کنترل است.

به گزارش اصفهان شرق، ایرج حریرچى سخنگوى وزارت بهداشت درباره مشکلات موجود در خصوص تامین داروهاى خارجى اظهار کرد: در اولین گام طرح تحول سلامت، کمبود دارو‌ حل شد که قبل از دولت یازدهم به طور متوسط نزدیک به ٣٠٠ قلم دارو در کشور کم بود و با تدبیر دولت، کمبود دارویى برطرف شد.

وی با بیان اینکه در ٤ سال گذشته متوسط کمبود دارویى بین ٢٥ تا ٣٠ قلم دارو بود،گفت: ایران کشورى با درآمد اقتصادى متوسط است که از لحاظ درآمد سرانه کشور هشتادم دنیا هستیم و نمى توانیم انتظار داشته باشیم با سرانه حدود چند صد دلارى میزان مصرف داروى ما با آمریکا که سرانه ده هزار دلارى دارد منطبق باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: رسانه ها، پزشکان، مردم و انجمن‌ها باید آگاه باشند که ما با توجه به هزینه بهداشت و درمان باید به مصرف دارو توجه کنیم، در ثانى با توجه به اقتصاد مقاومتى و هم برنامه ششم توسعه موظفیم داروهاى ژنریک را تهیه کنیم که کیفیت داروهاى ایرانى در اکثر قریب به اتفاق، استانداردهاى لازم را دارند که پزشکان نیز باید طبق لیست دارویى کشور تجویز کنند.

وی درباره رشد آمار آنژیوگرافى و تجویز آن در راستاى منافع مالى گفت: آنژیوگرافى و سى تى آنژیوگرافى هر دو اندیکاسیون خود را دارند، نظام پرداختى ما باعث رقابت رشته هاى مختلف در این زمینه مى شود.

حریرچی افزود: نکته مهم این است که در برخى موارد که مبتنى بر تجهیزات است و اضافه تجویز در این دو مورد نیز وجود دارد و اقدامات لازم در این خصوص انجام شده و این نیست که براى یک مورد یا تمام موارد بگوییم آنژیوگرافى یا سى تى آنژیوگرافى بهتر است.

وی درباره آخرین وضعیت تب کریمه کنگو اظهار کرد: از لحاظ بیماردهى و شیوع میزان بالایى در کشور ندارد و کاملا تحت کنترل است و همه چیزهایى که در فضاى مجازى منتشر مى شود نیازى به پاسخگویى ندارد،  آن چه در مورد تب کریمه کنگو انجام شد طبق پروتکل هاى بین المللى است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: درمان اولیه بیماران در نظام ارجاع به وسیله مراقبان ارجاع و پزشک خانواده انجام می‌شود و در بروز مشکل این افراد به متخصصان ارجاع داده می‌شود و پزشک خانواده به دلیل آشنایی با سوابق بیماری و شناختن خانواده افراد بهتر می‌توانند در درمان بیماری عمومی آن‌ها کمک کند.

وی ادامه داد: سامانه‌های سیاب، سنا و سماد در نظام ارجاع برای هماهنگی مراجعات راه اندازی شده است و برای پزشک خانواده با توجه به ارجاعات و برای بیمارستان‌ها و پزشکان متخصص نیز با توجه نحوه درمان و معاینات دستور العمل صادر شده است و در آینده نزدیک نسخه الکترونیکی به این مجموعه اضافه و تمام مراجعات به صورت الکترونیک اضافه شود.

حریرچی افزود: دفترچه‌های که به صورت چک سفید امضا باشد مغایر با نظام ارجاع و پزشک خانواده است.

وی بیان کرد: مصرف دارو‌های ضددرد و مسکن در افرادی که دچار بیماری‌های پیشرفته و صعب العلاج دارند با ابلاغ دستورالعمل‌های ذیربط به وسیله داروخانه‌های بیمارستانی و برخی داروخانه‌های مهم به این بیماران مسکن‌های قوی تجویز می‌کنند که این کار باعث شده تا آنها از مصرف شبه مخدر‌ها خودداری کنند و سراغ بازار مسکن‌های دارو‌های حاوی مخدر نروند و درد بیشتری متحمل نشوند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه مسکن‌های قانونی با تجویز پزشکان در دسترس بیماران است، تصریح کرد: این کار برای آسیب‌های مواد مخدر انجام می‌شود و این موضوع با مساله مبارزه با مواد مخدر را نباید محدود کرد.

وی در خصوص کودک آزاری دختر ۵ ساله، گفت: وزارت بهداشت اقدامات مواد درمانی را انجام می‌دهد و مسائل مربوط به کودک آزاری را به مجری‌های کار می‌سپارد و امیدوارم که این اتفاق دیگر در کشور نیفتد.

حریرچی ادامه داد: پرداختی‌های شرکت‌های پخش دارو و کارخانجات اگر دچار مشکل شود باید در زمینه اقدامات لازم صورت گیرد تا مساله‌ای برای مردم پیش نیاید و پزشکان باید دارو‌های ژنریک و تولید داخل در بیماران تا آنجایی که ممکن است تجویز کنند و مصرف دارو‌های خارجی ممنوع بوده و موارد خاص و اقلامی که در کشور تولید نمی‌شود به کار گرفته شود.

وی بیان کرد: مردم نباید گول تبغلیات شرکت‌های دارویی خارجی را بخورند در فضای مجازی این مساله را باب کردند که تولیدتشان شفا بخش بوده و بیماری‌ها در کمترین زمان ممکن التیام می‌بخشد.

حریرچی در خصوص تعرفه عمومی پزشکان و مصوبه دولت اظهار کرد: بر روی تعرفه مصوب دولت کار‌های کارشناسی بر روز آن انجام شده، اما هنوز نتایج اعلام نشده است.

وی ادامه داد: مصرف مواد مخدر و به خصوص دختران بسیار زیاد گشته و بسیاری از جوانان در جلوی خانواده و افراد بزرگسال اقدام به مصرف سیگار و یا قلیان می‌کنند که بر خلاف بسیاری از افراد به خاطر عبور دود از آب ضررش کمتر است باید بگویم که اتفاقا قلیان آسیب بیشتری نسبت به سیگار وارد می‌کند و متاسفانه شروع قلیان در دختران نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

وی درباره مواد مخدر جدید نیز عنوان کرد: این آمارها از طرف ستاد مبازه با مواد مخدر اعلام می‌شود ولی یکی از مشکلات بهداشت و درمان کشور شیوع مواد مخدر است که هم افراد و هم خانواده و جامعه را گرفتار می‌کند.

حریرچی ادامه داد: از وظایف وزارت بهداشت اطلاع رسانی در پرهیز و ترک این مواد است که کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر تصمیمات لازم را می‌گیرد ولی باید بیشتر موارد برخورد با مواد مخدر با رویکردهای پیشگیری و اجتماعی صورت پذیرد.

سخنگوی وزارت بهداشت همچین با اشاره به اینکه زیان قلیان بسیار بیشتر از سیگار است، گفت: در برخی بررسی‌ها و نظارت‌ها نیز با مواد روانگردان در این توتون‌ها مواجه شدیم.

قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: امروزه افراد با خانواده قلیان می‌کشند درحالیکه زیان قلیان بسیار بیشتر از سیگار است و باورهایی که آب قلیان سم دود توتون را می‌گیرد، نیز غلط است.

اعلام نتایج هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی؛ بزودی

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره زمان اعلام نهایی نتایج و تاییدیه انتخابات از سوی هیات نظارت گفت: مهلت هیات نظارت برای اعلام نتیجه تا ۱۱ مرداد ماه است و هم در شهرستان‌ها و هم در تهران بررسی‌های لازم انجام شده و فکر می‌کنم به زودی هیات نظارت نتیجه بررسی‌ها را اعلام کند. البته ترجیح می‌دهم جزئیات آن را خود هیات نظارت اعلام کنند اما می‌دانم که موارد اعتراضات جزء به جزء بررسی شده‌اند.

95 درصد زنان و مردان ایرانی کم تحرک هستند

سخنگوی وزرات بهداشت در ادامه به موضوع اضافه وزن و چاقی در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به کم تحرکی که در بین آحاد جامعه وجود دارد ۲۴.۱ درصد زنان ایرانی چاق و یک سوم نیز اضافه وزن دارند به طوری که در مجموعه ۶۰ درصد بانوان کشور ما دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

حریرچی همچینین به وضعیت چاقی و اضافه وزن در مردان اشاره کرد و اظهار کرد: ۱۳.۸ درصد مردان ما چاق هستند و ۳۵.۳ درصد اضافه وزن دارند.

وی با اعلام اینکه در ۳۵ سال گذشته میزان چاقی بیش از ۵ برابر شده است، گفت: ۱۱ میلیون ایرانی در کشور دچار چاقی هستد و همچنین میزان اضافه وزن بیش از ۳.۵ برابر شده است. در حال حاضر ۲۹ میلیون از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام اینکه در حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد زنان و مردان بالغ ایرانی دچار کم تحرکی هستند، افزود: این در حالی است که ۳۰ درصد غذای ما ایرانی ها که مصرف می کنیم اضافه است.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.