سرویس: سیاسی 08:00 - سه شنبه 10 مرداد 1396

تحلیلگر مسائل سیاسی مطرح کرد؛

لزوم اقدام قاطع و انقلابی علیه تحریم ها/ آمریکا موذیانه از زیر بار عمل به تعهدها شانه خالی کرد

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: اکنون به تحرک و اقدام قاطع و انقلابی نیاز داریم تا آمریکایی ها بفهمند ما در عین حال که به تعهدهای خود پایبند بوده ایم؛ اگر بخواهند زیر میز بزنند؛ در مقابل عمل آن ها عکس العملی مناسب نشان می دهیم.

به گزارش اصفهان شرق، حمید باقری، پیرامون اهداف آمریکا در تصویب تحریم های جدید، اظهار کرد: موضوع گفت و گوها به نگاه رهبر معظم انقلاب به سیاست خارجی مربوط است؛ ایشان بر سه مقوله عزت، حکمت و مصلحت در زمینه سیاست خارجی تاکید دارند.

تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه این سیاست های رهبری در زمینه امور خارجی رعایت نشده است، عنوان کرد: ما از ابتدای انقلاب یک سری تحریم های کالاهای بالادستی را داشتیم، اما سیاست عزت، حکمت و مصلحت را دربرابر آمریکایی ها رعایت می کردیم.

وی ادامه داد: نکته دردآور این است که در بحث برجام بر حسب قول تیم مذاکره کننده هم تمام دستاوزدهای موجود را از بین بردیم، هم از برجام چیزی به دست ما نرسیده است و هم آمریکا با گستاخی بیشتر تحریم ها را ادامه می دهد.

عدم رعایت اصول مطرح شده از سوی رهبری، شرایط تحریمی جدید را به وجود آورد
باقری با بیان اینکه اگر در عرصه دیپلماسی براساس اصول مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب عمل می کردیم، شرایط فعلی به وجود نمی آمد، تاکید کرد: ما بر سر میز مذاکره نشسته ایم، دستاوردهای خود را نیز از دست داده ایم و تحریم های جدید نیز برما تحمیل شده و هیچ قانونی که از ما دفاع کند وجود ندارد.

آمریکا طرح احتمالی شورای امنیت علیه خود را وتو می کند
کارشناس مسائل سیاسی روز خاطرنشان کرد: ما اگر در شرایط فعلی به شورای امنیت یا اتحادیه اروپا شکایت کنیم، اگر طرف اروپایی به ما جواب نداد، طرح شکایت به شورای امنیت می رود و اگر حتی در شورای امنیت نیز، آمریکا به خاطر تحریم های جدید محکوم شود، با وتوی آمریکا طرح از دستور خارج می شود.

هرچه در برجام پیش برویم، ضررها بیشتر می شود
وی با بیان اینکه ما اصول دیپلماسی را رعایت نکرده ایم، افزود: هرچه قدر با این رویه پیش برویم، ضرر بیشتری برای ما به همراه دارد.

باقری با بیان اینکه آمریکا از ابتدا بنای عمل به تعهدهای خود نداشت، خاطرنشان کرد: آمریکا ما را در یک بازی قرار داد؛ ما را در هسته ای خلع سلاح کرد و در حال چینش زمینه ها به نحوی است که از زیر بار تهدها خارج شود و چو قدرت منطقه ای است، به راحتی زیر میز مذاکره می زند.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه ایران در این بازی ضرر می کند، اظهار کرد: آمریکایی صرفا بر روی کاغذ تعهدهایی داشتند، اما ما در آب سنگین خود بتن ریختیم، سانتریفیوژهای خود را کاهش دادیم و از 190هزار سو محروم شدیم.

مذاکره کنندگان ایرانی فریب ظاهر آمریکا را خوردند
وی با بیان اینکه طرف مذاکره کننده ایرانی فریب ظاهر آمریکا را خوردند، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب بارها اعلام کردند که فریب ظاهر آمریکا و لبخندهای آن ها را نخورید، آمریکا اهل خنجر زدن از پشت است، اما طرف ایرانی خلاف این هشدارها عمل کرد.

باقری با بیان اینکه آمریکا موذیانه وارد بحث مذاکره شد، تاکید کرد: آنها توانستند از زیر بار عمل به تعهدهای خود شانه خالی کنند.

این تحلیلگر تاکید کرد: آمریکا این را به دنیا قبولاند که این من نیستم که از زیر بار تعهدهای خود شانه خالی می کنم، بلکه ایرانیانی هستند که ماهواره بر امید می سازند و توان بالستیک دارند.

آمریکا از قدرت رسانه ای خود علیه ایران استفاده می کند
وی با بیان اینکه آمریکا از قدرت جهانی و رسانه ای خود علیه ما استفاده می کند، عنوان کرد: مسائل حوزه فناوری فضایی و دفاعی ما هیچ ربطی به برجام ندارد، اما آمریکا با استفاده از قدرت خود ما را زمین گیر کرده و از طرفی خود به تعهداتش عمل نمی کند.

باقری بهترین راهکار در مقابل این تحریم های جدید را اینگونه بیان کرد: همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، هیئت نظارت بر برجام باید بدون هرگونه رودربایستی و تعلل و نادیده گیری منافع ملی این موضوع را پیگیری کند.

کارشناس مسائل روز با بیان اینکه اگر هیئت نظارت به درستی عمل کند، می تواند ما را به شرایط عادی برگرداند، گفت: شرایط بسیار دشوار است و ما درحل حاضر زیر منشور هفت سازمان ملل رفته ایم و از طرفی ما به دنبال عمل به تعهدات خود هستیم و جو عمومی دنیا به دنبال این است که ببیند آیا ما به تعهدهای خود عمل می کنیم و یا نه و به آمریکا و عمل به تعهدات طرف مقابل نگاه نمی کنند، چون طرف مقابل غول رسانه ای در دست دارد.

هیئت نظارت قاطعانه وارد صحنه شود
وی با بیان اینکه هیئت نظارت بر برجام باید قاطعانه به صحنه بیاید، عنوان کرد: ما امروز در هیئت نظارت بر برجام باید بررسی کنیم تا اگر نیاز است به بحث غنی سازی 20 درصد، افزایش تعداد سانتریفیوژها برسیم.

باقری در پاسخ به پرسش خبرنگار ما که آیا طرح یک فوریتی مجلس مقابل آمریکا اثرگذار است، گفت: همان قدر که طرف مقابل بداند مجلس ما نسبت به این موضوع ها واکنش نشان می دهد، بی تاثیر نیست.

تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه این چیزی که ما از مجلس انتظار داریم، بیش تر از حد موجود است، تصریح کرد: ما اکنون به یک سری حرکت های قاطع و انقلابی نیاز داریم تا آمریکایی ها بفهمند ما در عین حال که به تعهد خود پایبند بوده ایم، اگر آن ها بخواهند زیر میز بزنند، ما هم در مقابل عمل آن ها عکس العمل نشان می دهیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون به گونه ای عمل شده که طرف مقابل این برداشت را داشته که ما عکس هیچ گونه واکنشی نداریم، خاطرنشان کرد: همین حرکت ها به همراه پیشتیبانی و مطالبه گری مردم، تاثیر ویژه خود را به همراه خواهدداش.

صداوسیما در نقد برجام به خوبی عمل نکرد
باقری با بیان اینکه مردم در حال حاضر نسبت به موضوع به آگاهی مورد نظر نرسیده اند، گفت: ما در قضیه نقد برجام خود عمل نکرده و آن روشنگری که از صداوسیما نیاز بود، انجام نشد، لذا افکار عمومی هنوز با بسیاری از مسائل آشنا نیست.

این کارشناس ادامه داد: البته هنوز دیر نشده و وجود برنامه های روشنگری موجب این می شود که مردم هم از نمایدنگان مجلس و هم از دولت مطالبه گری داشته باشند.

انتهای پیام/صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.