سرویس: اجتماعی 08:07 - سه شنبه 10 مرداد 1396

استاندار اصفهان:

افتتاح رسمی مترو با تائید مؤلفه‌های ایمنی انجام می‌شود/ پیگیری درخواست نماینده اصفهان برای جلوگیری از انتقال آب اصفهان

استاندار اصفهان گفت: به شرطی موافق افتتاح رسمی مترو هستم که تمامی چک‌لیست‌های ایمنی خط یک مترو توسط مشاور امین میراث فرهنگی تائید قرار گرفته و تمامی ریل‌ها و ایستگاه‌ها نیز آماده شود.

به گزارش اصفهان شرق، رسول زرگرپور اظهار کرد: در برنامه آمایش سرزمین استان اصفهان به این نتیجه رسیدیم که محور توسعه نباید صنعت باشد و محورهای دیگری نیز باید وجود داشته باشد.

وی افزود: در یک فرآیند علمی 3 اولویت اصلی 20 ساله استان تدوین، نهایی و در دستور کار قرار گرفته است که علم و فناوری می‌تواند اولویت نخست استان اصفهان تا 20 سال آینده باشد چراکه شرایط آن را دارد.

استاندار اصفهان گفت: ظرفیت‌ها و جاذبه‌های میراثی در استان اصفهان نیز برای همه مشهود است چراکه بیش از 20 هزار جاذبه طبیعی و میراثی و … دارد؛ بنابراین محوریت دوم توسعه استان میراث فرهنگی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: هنر نیز در اصفهان جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد و یکی دیگر از محورهای توسعه استان اصفهان خواهد بود؛ کریدور علم و فناوری یکی از اقداماتی است که از 15 سال گذشته آغاز شده اما روند پیشرفت قابل توجهی نداشته است.

زرگرپور با اشاره به سازمان استقرار منطقه ویژه علمی و فناوری بیان داشت: در شهرک علمی و فناوری استان اصفهان علم به ثروت تبدیل می‌شود که 550 شرکت دانش‌بنیان و 6 هزار متخصص در آن فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: جایگاه شهرک برای استان اصفهان که دیگر ظرفیت توسعه صنعتی ندارد، بسیار بالاست، شهرک علمی و فناوری استان اصفهان یک سازمان غیر دولتی و غیر تجاری است.

استاندار اصفهان عنوان داشت: پیش‌بینی می‌شود میزان بازدیدکنندگان خارجی از استان اصفهان در پایان برنامه ششم توسعه به یک میلیون نفر در سال برسد.

** شوراهای شهرها از افتتاح طرح‌های نیمه‌تمام بپرهیزند

وی تصریح کرد: علی‌رغم خشکسالی در استان اصفهان، امسال وضعیت کشاورزی قابل قبولی داشته‌ایم؛ برآورد ما این است که در سال جاری 306 هزار تن گندم و 175 هزار تن جو تولید شود که تاکنون 170 هزار تن گندم و 43 هزار تن جو خریداری شده است.

زرگرپور اذعان داشت: با توجه به اتمام دوره مدیریت شهری اصفهان، شهردار اصفهان باید درصدد باشد تا طرح‌های این دوره را با تلاش مضاعف به اتمام برساند تا شیرینی افتتاح آن را نیز در زمان مسؤولیت خود بچشد.

وی ادامه داد: شهرداران و شوراهای شهرها نباید به طرح‌های بلندمدت ورود پیدا کنند بلکه باید اجازه دهند تا شهردار و شورای شهر بعدی به آن‌ها ورود کنند چراکه تکمیل این پروژه‌ها به عمر مسؤولیت آنان کفاف نمی‌دهد؛ شهرداران و شوراهای شهرها نباید طرح‌های نیمه‌تمام را افتتاح کنند چراکه این کار باعث تخریب سابقه آن‌ها خواهد شد.

** افتتاح رسمی مترو با تائید مؤلفه‌های ایمنی انجام می‌شود

استاندار اصفهان بیان داشت: فاز سوم خط یک قطار شهری تا پایان سال به صورت صد در صدی به بهره‌برداری رسیده و جنوبی‌ترین نقطه شهر اصفهان را به شمالی‌ترین نقطه این شهر متصل خواهد کرد.

وی تصریح کرد: تجهیزات و امکانات 2 ایستگاه از 5 ایستگاه خط یک قطار شهری اصفهان از ایستگاه میدان امام حسین(ع) تا ایستگاه آزادی هنوز آماده نشده و تا پایان سال نیز آماده نخواهد شد؛ همچنین ریل شرقی این خط هنوز آماده نشده که تا اواخر مرداد ماه آماده خواهد شد.

زرگرپور اذعان داشت: به عنوان استاندار اصفهان به شرطی موافق افتتاح رسمی مترو هستم که تمامی چک‌لیست‌های ایمنی خط یک مترو توسط مشاور امین میراث فرهنگی تائید قرار گرفته و تمامی ریل‌ها و ایستگاه‌ها نیز آماده شود، در غیر این صورت نخستین کسی که از افتتاح رسمی آن جلوگیری می‌کند، استاندار اصفهان است.

** پیگیری درخواست نماینده اصفهان برای جلوگیری از انتقال آب اصفهان

وی خاطرنشان کرد: مقوله آب از نظر امنیتی جزو اولویت‌های کمیسیون امنیت ملی مجلس است که تاکنون گزارشی از موانع اجرای طرح 9 ماده‌ای به اعضای این کمیسیون ارائه شده است؛ طرح 9 ماده‌ای حوضه آبریز زاینده‌رود از نظر کمیسیون امنیت ملی مجلس مؤثرترین طرح رفع مشکلات آبی استان اصفهان تلقی می‌شود.

استاندار اصفهان یادآور شد: برخی از طرح‌های توسعه‌ای که هنوز اجرایی نشده باید بر اساس تصمیمات شورای عالی آب متوقف می‌شد و تذکر نماینده استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز ناظر بر همین موضوع است که این طرح‌ها در اسرع وقت باید متوقف شود؛ خواسته این نماینده در رابطه با انتقال آب استان اصفهان به جد در حال پیگیری است.

وی متذکر شد: طرح 9 ماده‌ای حوضه آبریز برای احیای زاینده‌رود در همه مراجع آبی کشور مطرح شده که بیش از آنکه مشکلات اعتباری داشته باشد، دارای مشکلات اجتماعی و امنیتی است.

** راندمان 90 درصدی آبیاری برنج‌کاری در استان اصفهان

زرگرپور ابراز داشت: برنج‌کاری و توسعه فضای سبز در استان اصفهان 2 انتقادی است که همواره به مدیریت آب این استان وارد بوده است، برنج‌کاری در استان‌های همجوار استان اصفهان بسیار بیشتر از این استان بوده و میزان کشت برنج در استان اصفهان از 20 هزار هکتار به مساحت 3 هزار و 500 هکتار کاهش یافته است؛ آب مصرف‌شده در زمین‌های کشت برنج اصفهان جزو حق‌آبه‌های کشاورزان این زمین‌هاست و در صورت مصرف نشدن در راستای کشت برنج، حق‌آبه آن‌ها برای کشت محصولات دیگری مصرف می‌شود.

وی اظهار داشت: راندمان آبیاری برنج‌کاری در استان اصفهان 90 درصد است و این راندمان به دلیل آبیاری طبقاتی شالیزارها از استان‌های گیلان و مازندران بسیار بیشتر است.

استاندار اصفهان اضافه کرد: مدیریت شهری اصفهان باید بداند که در هیچ کجای دنیا از آب تازه رودخانه برای آبیاری فضای سبز شهری استفاده نمی‌شود و برای آبیاری فضای سبز باید از پساب و با استفاده از شیو‌ه‌های کاهش مصرف آب استفاده شود.

وی تصریح کرد: به هیچ عنوان راضی به خشک شدن حتی یک درخت و یک سانتی‌متر از فضای سبز اصفهان نیستیم؛ قدمت کاشت چمن در اصفهان به 100 سال می‌رسد، چمن یک گونه گیاهی پرآب‌بر است که از سال‌ها پیش باید فکری برای مدیریت مصرف آب می‌شده است.

** مردم اصفهان از مجادلات و تندروی‌های سیاسی خسته شده‌اند

زرگرپور با اشاره به انتخاب شهردار اصفهان عنوان داشت: قانون شیوه انتخاب شهردارها در کشور مشخص است، اصلی‌ترین وظیفه شوراهای شهر انتخاب شهردار بوده که این انتخاب براساس اصول مشخصی تعیین شده است.

وی با بیان اینکه اصفهان در طول 4 دهه گذشته مبتکر بسیاری از طرح‌های ملی شهری بوده است، تأکید کرد: برای انتخاب شهردار کلان‌شهری مثل اصفهان باید فرد مورد نظر دارای تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر بوده و تخصص آکادمیک او رشته‌های مرتبط با شهرسازی باشد چراکه اصفهان شهری بین‌المللی و دارای شاخصه‌های منحصر به فرد است، اصفهان کلان‌شهری است که در سطح ملی مطرح بوده و شهردار آن همتراز با شهردار تهران است.

استاندار اصفهان گفت: برای انتخاب شهردار اصفهان قبل از اعمال معیارهایی همچون جناح‌بندی‌های سیاسی باید صلاحیت‌های تخصصی آن شخص در تراز ملی و بین‌المللی باشد، نمی‌توان گفت فلان فرد صرفاً به دلیل همسو بودن با شورای شهر باید به عنوان شهردار انتخاب شود؛ بنابراین اگر نظر مردم آینده شهر اصفهان مهم تلقی ‌می‌شود باید شهرداری انتخاب شود که در تراز ملی و بین‌المللی باشد.

وی با بیان اینکه استانداری به صورت رسمی در انتخاب شهردار هیچ دخالتی ندارد، افزود: پس از انتخاب شهردار توسط شورای شهر، جهت تائید نهایی و صدور حکم، مشخصات فرد مورد نظر باید به تهران ارجاع داده شود.

زرگرپور با اشاره به گمانه‌زنی‌های تغییرات در دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: کابینه دولت و به تبع آن وزیر کشور به مصلحت رئیس جمهور در آینده‌ای نزدیک معرفی و پس از آن نیز استانداران کشور انتخاب می‌شود.

وی ادامه داد: بیش از آنکه مهم باشد چه کسی استاندار اصفهان می‌شود باید دید فرد مورد نظر از چه ویژگی‌ها، رویکردها و شاخصه‌هایی برخوردار است؛ مردم استان اصفهان از مجادلات سیاسی خسته شده و از تندروی‌ها و افراط‌گری‌ها بیزار هستند.

** سیاست‌های بخش خبر صدا و سیمای مرکز اصفهان باید اصلاح می‌شد

استاندار اصفهان با اشاره به تغییرات در صدا و سیمای مرکز اصفهان تأکید کرد: اینجانب طی 4 سال گذشته در هیچ موردی خواهان برکناری هیچ مدیری در استان اصفهان نبوده‌ام اما خواستار اصلاح روش‌ها، رویکردها و سیاست‌ها بوده‌ام؛ بخش خبر صدا و سیمای مرکز اصفهان باید خود را با سیاست‌های مدیریت جدید صدا و سیمای کشور هماهنگ می‌کرد که بنده از عدم این هماهنگی مطلع بودم و این سیاست‌ها باید اصلاح می‌شد.

وی تصریح کرد: پس از مدتی مدیران صدا و سیما به این نتیجه رسیدند که باید تغییر و تحولاتی در صدا و سیمای مرکز اصفهان ایجاد شود که بنده خبر تغییر و تحولات در این سازمان را از یکی از مسؤولان صدا و سیمای مرکز تهران مطلع شدم ولی پیش از آن اطلاعی از این موضوع نداشتم؛ بنده هیچ شناختی از افراد جدید انتصاب شده در صدا و سیمای مرکز اصفهان را ندارم.

وی با اشاره به تنظیم بازار مواد غذایی گفت: مرغ‌های منجمد به اندازه کافی در انبارهای مواد غذایی استان اصفهان وجود دارد و به محض افزایش قیمت مرغ، مرغ‌های منجمدشده وارد بازار خواهد شد؛ این وضعیت در مورد گوشت گوسفند نیز صادق است.

** واکنش به تجمع راهداران مقابل ساختمان استانداری

زرگرپور با اشاره به تجمع راهداران مقابل ساختمان استانداری اصفهان افزود: استانداری مخاطب معترضان نیست بلکه به عنوان مرجعی دولتی برای پاسخگویی به مطالبات است، نگهداری راه توسط راهداران استان اصفهان یک اقدام جاری بوده و این افراد اقدامات عمرانی انجام نمی‌دهند، این در حالی است که در دیگر استان‌ها راهداران از بخش جاری به بخش‌ عمرانی منتقل شده‌اند و مشکلات آنان حل شده ولی این اتفاق در استان اصفهان نیفتاده و دولت نیز در راستای چابک‌سازی بدنه خود منبعی برای پرداخت امور جاری نداشته و در این مورد نیز توان پرداخت حقوق راهداران را ندارد.

وی با بیان اینکه راهداران شغل بسیار سختی دارند، اضافه کرد: حقوق راهداران اصفهان از حدود 8 ماه پیش تاکنون پرداخت نشده است؛ مشکلات راهداران استان اصفهان به دلیل بی‌تدبیری مدیر راه و شهرسازی 10 سال گذشته است که باید این افراد را به بخش عمرانی انتقال می‌داده ولی از این کار خودداری کرده است.

استاندار اصفهان ابراز امیدواری کرد: مشکل حقوق سال جاری و میزان طلب حقوقی سال گذشته راهداران استان اصفهان به صورت اعتباری در بودجه دیده شده و منتظر تخصیص اوراق و تبدیل آن‌ها به پول هستیم که با پیش‌بینی تمهیداتی، بخشی از این مطالبات تا یک هفته آینده پرداخت خواهد شد؛ تجمع راهداران مقابل ساختمان استانداری اصفهان بیش از هر کسی بنده را شرمنده می‌کند و این در حالی بود که دستگاه ذی‌ربط نیز به هیچ عنوان پاسخگو نبوده است.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.