سرویس: سیاسی 08:00 - شنبه 07 مرداد 1396

در واکنش به اظهارات همتای آمریکایی

قاسمی؛ایران برای فعالیت های دانشمندان خود منتظر اجازه هیچ کشوری نیست

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات همتای آمریکایی درباره آزمایش ماهواره بر سیمرغ تصریح کرد: ایران برای تلاش‌ها و فعالیت‌های دانشمندان و متخصصان خود در حوزه‌های مختلف منتظر کسب اجازه و موافقت هیچ کشوری نیست.

به گزارش اصفهان شرق، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تقبیح اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به آزمایش ماهواره بر سیمرغ در پایگاه ملی فضایی کشورمان، آن را مصداق مداخله در امور داخلی و نشانه‌ای از مخالفت دولت آمریکا با پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیک کشور‌های مستقل عنوان کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان آزمایش موفقیت آمیز موشک ماهواره بر سیمرغ را محصول اراده و عزم دانشمندان جوان ایران در پیشبرد اهداف بلند علمی کشور برشمرد و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ حد و مرزی را برای پیشرفت و تعالی علمی و فناوری خود قائل نیست و برای تلاش‌ها و فعالیت‌های دانشمندان و متخصصان خود در حوزه‌های مختلف منتظر کسب اجازه و موافقت هیچ کشوری نیست.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، با محکوم کردن مجدد اقدامات، اظهارات، مصوبات و تصمیمات کنگره و دولت آمریکا بر علیه ایران بخصوص از زمان شروع به کار دولت جدید آمریکا، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بنابر بر اعلام مراجع ذیصلاح پایبندی خویش را به اجرای برجام اثبات کرده و به دفعات این موضوع توسط مراجع ذیربط و از جمله سازمان بین المللی انرژی اتمی مورد تایید قرار گرفته است و این دولت آمریکاست که باید از استمرار رفتار خصمانه و بدعهدی‌ها و سیاست‌های یکسویه ضد برجامی خود دست بردارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به سوابق و تجربیات چندین ساله کشورمان در انجام آزمایشات مربوط به پرتاب موشک‌های ماهواره بر، این اقدام را حق مسلم جمهوری اسلامی و در تطابق کامل با تعهدات بین المللی کشورمان دانست.

بهرام قاسمی، تمسک مقامات آمریکایی به چنین موضوعاتی بعنوان نقض برجام از سوی کشورمان را تلاش بی اساس و بی منطق دولت آمریکا برای توجیه اقدامات و سیاست‌های کینه توزانه و ضد ایرانی واشنگتن دانست و تاکید کرد: دولتمردان آمریکایی بهتر است به جای بهانه جویی و ایراد اتهامات واهی به ایران، از تکرار اقدامات مغایر با موازین بین المللی خود دست برداشته و از فروش بی حد و حصر تسلیحات و ادوات مرگبار جنگی که امنیت و ثبات و ارامش و صلح منطقه را نشانه رفته است، اجتناب کند.

«هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شب گذشته پرتاب موشک ماهواره‌بر سیمرغ به فضا را اقدامی «تحریک‌آمیز» خواند.

نوئرت ابتدا گفت که آمریکا هنوز گزارش قطعی در خصوص این پرتاب را از سرویس‌های اطلاعاتی خود نگرفته، ولی اگر خبر پرتاب این ماهواره‌بر درست باشد آن را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ درنظر می‌گیریم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: ما این اقدام را ادامه توسعه موشک‌های بالستیک ایران می‌دانیم؛ این پرتاب، امنیت و رفاه منطقه (خاورمیانه) را به خظر می‌اندازد.

نوئرت با گره زدن پرتاب یک موشک ماهواره‌بر به روح یک توافق هسته‌ای گفت:ما اعتقاد داریم که با این کار، روح برجام نقض شده است.

 

انتهای پیام/میزان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.