سرویس: اقتصادی 11:53 - شنبه 07 مرداد 1396

معضل لاینحل قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی؛

وسوسه قاچاقچیان از زیبایی 2.5 میلیارد دلاری زنان ایرانی/ سودجویان 55 درصد بازار لوازم آرایشی را تصاحب کردند

قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی از نمونه معضلات و چالش‌هایی است که عوارض و مخاطرات آن،حوزه سلامت و اقتصاد را توأمان با یکدیگر تهدید می‌کند.

به گزارش اصفهان شرق، تجارت محصولات آرایشی و بهداشتی از نمونه حوزه های بسیار جذاب و درآمدزا به شمار می رود که  در بسیاری از کشورها همچون ایران (با عنایت به ضریب بالای استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی) بازاری مورد توجه محسوب می شود.

با عنایت به تقاضای نسبتاً مطلوب در ایران برای تهیه و خرید محصولات آرایشی، در بسیاری از مراکز فروش محصولات آرایشی و بهداشتی، عرضه تولیدات قاچاق با شدت و ضعف هایی مشاهده می شود. نه تنها با بررسی های میدانی، بلکه در صورت آنالیز و پردازش اعداد و ارقام منتشر شده در ارتباط با میزان قاچاق محصولات آرایشی به عمق این واقعیت تلخ پی خواهیم برد.

سهم 55 درصدی قاچاقِ محصولات آرایشی و بهداشتی در بازار ایران،که بعضاً در قالب و پوشش برندهای صاحب نام و مشهور نمود پیدا می‌کند، نشان دهنده ضریب ورود غیر مجاز تولیدات خارجی این‌چنینی به کشور است.

میترا الوندی، یکی از فعالان حوزه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی با اشاره به ضرورت اجتناب مردم و بخصوص قشر بانوان و دختران جامعه از خرید محصولات آرایشی و بهداشتیِ جعلی اظهار داشت: آسیب ها و تبعات این پدیده نامیمون در دو حوزه اقتصادی و سلامت قابل بررسی است که متاسفانه هر یک می تواند به تحمیل خسارات جدی منتهی شود.

وی افزود: ورود اقلام آرایشی و بهداشتی از کانال ها و مجاری مجاز و قانونی توأم با اخذ عوارض خواهد بود که به هر ترتیب میزان وجوه اخذ شده از وارد کنندگان، در چارچوب ضوابط تعریف شده، می تواند بخشی از نیازهای جامعه و کشور در عرصه اقتصادی را تأمین کند.

این فعال در عرصه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی عنوان کرد: از سوی دیگر نظارت دستگاه های ذی‌ربط در حوزه سلامت و بهداشت به مثابه فیلتری است که سره از ناسره و محصولات غیر بهداشتی را از تولیدات استاندارد و مستثنی خواهد کرد و این امر صرفاً در شرایطی تأمین می شود که محصولات فوق به‌صورت قانونی واردکشور شود.

وی در ادامه افزود: متأسفانه سوابق گذشته نشان می‌دهد کم توجهی به سلامت و استانداردهای لوازم بهداشتی و آرایشی، بعضاً با تحمیل خساراتی جدی به جامعه هدف و مشتریان چنین اقلامی همراه شده که بنابر گزارشات واصِلِه بعضاً با نقص عضو و بیماری های سخت و پیچیده ای نیز توأم شده است.

الوندی عنوان کرد: فارغ از کیفیت پایین محصولات جعلی و تقلبی، شرایط نگهداری و نحوه حمل و نقل آن نیز از موارد حائز اهمیتی است که عدم رعایت اصول و قواعد صحیح در این بخش،کیفیت نیم بند و حداقلی محصولات این‌چنینی را نیز از بین می برد و به تبع در شرایطی که فلان محصول آرایشی، مدت ها در انبارها می ماند یا در سرما و یخبندانِ شدید و بالعکس در گرمای بسیار زیاد نگهدای می شوند، ضریب کیفی آنها تَنَزُل پیدا خواهد کرد.

گردش مالی دو و نیم میلیارد دلاری لوازم آرایشی در ایران

سورنا یثربی، محقق و پژوهشگر حوزه اقتصادی با اشاره به نقش تعیین‌کننده میزان گردش مالی محصولات و تولیدات عرضه شده در بازار برای ارزیابی میزان اقبال و تقاضای بازار به خرید و تهیه آن،گفت:  محاسبه و اِحصای آماری این اعداد و ارقام نشان می دهد که احساس نیاز جامعه نسبت به کالاها و محصولات خاصِ این‌چنینی به چه میزانی است.

وی افزود: بر اساس اخبار و گزارشات منتشر شده در رسانه ها،گردش مالی لوازم و محصولات آرایشی و بهداشتی، دو و نیم میلیارد دلار برآورد می شود که رقم بسیار قابل توجهی به نظر می رسد و به واقع این میزان از حجم عرضه و تقاضا و میل به خرید و فروش تولیدات این‌چنینی از چنان جذابیتی برخوردار است که زمینه لغزش و میل به تخلف از سوی سودجویان را دو چندان خواهد کرد.

یثربی عنوان کرد: بخشی از این محصولات از طریق قاچاق وارد کشور می شود که برخی در این میان معتقدند تجارت چمدانی یا مسافر در انتقال آن بسیار تأثیرگذار است که به اعتقاد بنده نمی توان سهم قابل توجهی را به این عرصه اختصاص داد.

محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت: البته تحقیقات جامع و دقیقی در خصوص میزان واردات محصولات آرایشی و بهداشتی غیراستاندارد توسط مسافران انجام نشده و یا حداقل اینکه اطلاعات آن رسانه ای نشده و البته نباید از نظر دور داشت چنین تفکیک و ارزیابی نیز بسیار سخت و دشوار بوده و این موضوع امری نیست که با یک محاسبه ساده امکان احصای آماری آن فراهم شود، اما به هر ترتیب آنچه که شک و تردیدی در آن وجود ندارد، معطوف به این واقعیت تلخ می شود که بخش قابل توجهی از لوازم آرایشی و بهداشتی خارجی، از کانال های غیر قانونی وارد و عرضه می شوند که این پدیده موضوعی نگران کننده به نظر می رسد.

وی در خاتمه یادآور شد: رتبه دوم ایران در زمینه مصرف لوازم آرایشی در ایران بیش از پیش، اعمال نظارت دقیق تر و لحاظ نمودن وسواس و حساسیتِ فزآینده را اجتناب ناپذیر می سازد و قطعاً با وجود تبعات مخرب و نامیمون محصولات آرایشی غیر استاندارد در دو حوزه اقتصاد و سلامت، در اولویت قرار گرفتن مقابله و مبارزه با قاچاق چنین اقلام و تولیداتی و البته پیاده سازی تدابیر هوشمندانه و کاربردی تر برای کنترل و مهار آن، از اولویت هایی است که نمی توان و نباید آن را نادیده اِنگاشت.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.