سرویس: اجتماعی 18:03 - جمعه 06 مرداد 1396

معاون امور روحانیون بعثه مقام معظم رهبری:

علت انجام نشدن حج در سال 95 از طرف ایران نبود/سفر زائران ایرانی بیت الله الحرام حداکثر 37 روز خواهد بود

معاون امور روحانیون بعثه مقام معظم رهبری گفت: علت انجام نشدن حج در سال ۹۵ از طرف ایران نبود، کسانی که خود را خادمان حرمین شریفین می‌نامند باید درست خدمت کنند نه اینکه تعدادی از زائران در حج با مشکل مواجه شوند، اگر این افراد درست مقدمات لازم را انجام دهند اتفاقاتی مثل سال ۹۴ نمی‌افتاد، امسال تعهد شده که درست انجام وظیفه کنند.

به گزارش اصفهان شرق، سید عبد الفتاح نواب در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه این هفته اصفهان ضمن اشاره به هفته حج و دهه کرامت اظهار کرد: ماه شوال، ذی‌قعده و ذی الحجه ماه‌های حج است و اگر زائری در ماه شوال بخواهد عمره تمتع انجام دهد می‌تواند تا ایام حج در مکه بماند و اعمال حج را انجام دهد، اما زائران کشورهای دیگر سفر خود را در ذی‌ الحجه  آغاز  می‌کنند؛ در ایران حداکثر 37 روز طول سفر زائران خواهد بود اما خادمان از 10 روز پیش راهی سرزمین حج شدند.

وی افزود: بزرگی عمل حج از جمله عباداتی که در عالم برزخ مشخص می‌شود، از آرزوی انسان‌ها در عالم برزخ این است که ای کاش حجی در دنیا انجام می‌دادند، چراکه اگر کسی مستطیع باشد و حج انجام ندهد از امت پیامبر نیست، امام رضا (ع) می‌فرمایند در زمانی که زائر از منا می‌رود ملکی دستش را بین دو کتف زائر می‌گذارد و می‌گوید خداوند تو را مورد بخشش قرار داد، در جای دیگر نیز از امام صادق (ع) نقل شده در زمان عرفات اگر گناه زائر به اندازه ستاره‌ها باشد خداوند او را می‌بخشد.

معاون امور روحانیون بعثه مقام معظم رهبری گفت: حج آن‌قدر مهم است که امام صادق(ع) می‌فرمایند کسی که با حاجی مصافحه می‌کند گویا دارد با دست خدا مصافحه می‌کند، چه کار دیگری در روزگار ما این‌قدر ارزشمند است، امام صادق (ع) از پیامبر اسلام نقل می‌کنند که رکن حجرالاسود را دست بکشید.

وی عنوان کرد: با تأکید در روایات اسلامی آمده که حج ترک نشود و فقها گفته‌اند اگر حاجی نبود بر دولت اسلامی است که هزینه‌های افرادی را تقبل کند تا حج انجام دهند، اما آن‌قدر اشتیاق به حج است که تا 10 سال افراد در صف می‌مانند.

نواب اذعان داشت: در کشور عربستان اجازه حج مطلوب در چهارچوبی که امامان معصوم فرمودند داده نمی‌شود اما همین‌قدر را باید انجام داد، یکی از اصحاب امام صادق(ع) نقل می‌کنند که امام فرمودند از حج چیزی بالاتر نیست مگر نماز.

وی تأکید کرد: علت انجام نشدن حج در سال 95 از طرف ایران نبود، کسانی که خود را خادمان حرمین شریفین می‌نامند باید درست خدمت کنند نه اینکه تعدادی از زائران در حج با مشکل مواجه شوند، اگر این افراد درست مقدمات لازم را انجام دهند اتفاقاتی مثل سال 94 نمی‌افتاد، امسال تعهد شده که درست انجام وظیفه کنند که در پی آن مقام معظم رهبری و بقیه مراجع در این رابطه اظهار نظر مثبت کردند.

معاون امور روحانیون بعثه مقام معظم رهبری ابراز کرد: اگر خادمان حرمین شریفین درست انجام وظیفه می‌کردند نباید این مشکلات را در یمن و سوریه داشته باشیم؛ آیت‌الله جوادی آملی، سبحانی و مکارم شیرازی نیز در رابطه با حج ابراز کردند که به حج نیاز داریم، برخی می‌گویند حج نرویم و هزینه‌اش را خرج فقرا کنیم، اما این موضوع را نباید فراموش کرد که حج از فروع دین است و خداوند بر آن تأکید کرده و حتی ائمه در شرایط خفقان چندین سفر حج رفته‌اند، تا جایی که امام سجاد (ع) به صورت ناشناس به حجاج خدمت می‌کردند.

وی ادامه داد: در کشور بالغ بر 7 میلیون سفر خارج از کشور انجام می‌شود که برخی با گناه همراه است، کسی نمی‌گوید این سفرها را نروند اما مطرح می‌کنند تا سفر حج را انجام ندهند، مسأله دوم خطر در سفر حج است اما غافل هستند که در سال بیش از 12 هزار نفر در جاده‌ها به خاطر تصادف کشته می‌شوند اما کسی نمی‌گوید مسافرت نروید و خطر دارد اما در مورد حج می‌گویند نروید خطر دارد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.