سرویس: اخبار شهرستان 17:48 - پنجشنبه 05 مرداد 1396

گزارشی از گرانی بی حد و اندازه پیاز؛

کشاورزان شرق اصفهانی هیچ خیری از گرانی پیاز ندیدند/ 70 درصد کاهش کشت پیاز در بخش مرکزی شهرستان اصفهان

هیئت مدیره صنف کشاورزی شهرستان اصفهان گفت: به دلیل بی مهری های مکرر دولت در زمینه خرید پیاز از کشاورز طی سال های گذشته، امسال با کاهش کشت این صیفی پرمصرف به میزان 70 درصد در بخش مرکزی شهرستان اصفهان مواجه بودیم.

به گزارش اصفهان شرق، افزایش قیمت پیاز در تابستان امسال ما را بر آن داشت تا به دنبال علل مختلف این ماجرا برآییم و دانسته برای تهیه گزارش، به جمع کشاورزانی برویم که سال ها قبل از قیمت پایین این صیفی پر مصرف گله مند بودند.

قیمت پیاز در حالی نجومی شد که بویی از برداشت پیاز در برخی مناطق شرق اصفهان به مشام نمی رسد و گویی خشکسالی پیاز را هم از سفره مردم محروم این منطقه ربوده است.

دقیقا در همین فصل از سال گذشته به خوبی در برخی از زمین های کشاورزی بخش مرکزی شهرستان اصفهان، کشاورزانی را مشاهده می کردی که در کنار گونی های پیاز داخل زمین، دستی بر سر گرفته و غم ماندن بار روی دستشان را می خوردند و امروز دوباره تکرار تراژدی سال قبل با رویه دیگری تکرار می شود.

امسال کشاورزان بخش مرکزی به رسم بی مهری های سال گذشته، پیاز را از اقلام کاشت خود فاکتور گرفتند تا ضرر چندین ساله را نخورند ولی این فاکتور گرفتن که بر اثر بی مهری دولت به آنها بود باعث شد تا تولید کننده و مصرف کننده هر دو متضرر شوند.

*پیاز هر ساله خاک به سرمان می کند

علی محمدی کشاورز بخش مرکزی شهرستان اصفهان در این رابطه گفت: سه سال قبل در فصل برداشت پیاز با باری از ضرر مواجه می شدم و پول پیاز را با اقساط بلند مدت دریافت می کردم به نحوی که کشت پیاز را کلا کنار گذاشتم.

وی از گرانی پیاز در بازار امسال این گونه صحبت به میان آورد: متاسفانه کشاورزان بسیاری مانند من، امسال تصمیم گرفتند که پیاز کشت نکنند تا شاید بشود جلوی ضرر را به موقع گرفت ولی با کاهش برداشت پیاز و بالا رفتن قیمت باز هم این کشاورز بود که متضرر اصلی این ماجرا شد.

این کشاورز صیفی کار اذعان کرد: قیمت پایین پیاز در سال گذشته منجربه کاهش تولید و افزایش قیمت در سال جاری شده است و سال گذشته در چنین فصلی قیمت هر کیلو پیاز در میدان تره بار کم بود که به سبب اینکه قیمت خرید هزینه های تولید کشاورزان را پوشش نمی داد، موجب شد که در سال جاری کشاورزان کمتر کشت کنند.

*نبود آب زاینده رود، اثر بدی بر کشاورزان پیاز کار گذاشت

عضو خبرگان کشاورزی شهرستان اصفهان در این رابطه گفت: همه دست به دست هم دادند که در شرق اصفهان و خصوصا بخش مرکزی شهرستان اصفهان، کشت پیاز به پایین ترین میزان ممکن طی چند سال گذشته برسد و عده ای کشاورز ضرر کنند.

فتح الله دهقانی تاکید کرد: حکایت ما شرق اصفهانی ها مصداق ضرب المثل «بارون بیاد وای به کلوخ… برف بیاد وای به کلوخ» شده است زیرا قیمت پایین پیاز باعث شد کشاورز از ترس ضرر پیاز کمتری کشت کند و امسال با بالا رفتن قیمت پیاز باز هم مشمول ضرر بزرگی از عدم کشت پیاز شد.

وی افزود: باز نکردن آب در پاییز اول یکی از دلایل عدم کشت پیاز در سال 95 شد زیرا پیاز نیاز به آب فراوان دارد و گاها آب چاه کفاف کشت را نمی دهد.

دهقانی با بیان اینکه بخش مرکزی هر ساله بزرگترین برداشت کننده پیاز در شرق اصفهان بود، خاطرنشان کرد: متاسفانه امسال به دلیل بی مهری های صورت گرفته کشاورزان بسیاری از کشت پیاز و سیب زمینی سرباز زدند و این هم به ضرر تولید کننده و هم مصرف کننده تمام شد زیرا مصرف کننده باید کالای ضروری خود را با قیمت سربه فلک کشیده خریداری کند.

*بی برنامه گی در خرید تضمینی پیاز، کاهش 70 درصدی کشت را رقم زد

هیئت مدیره صنف کشاورزی شهرستان اصفهان با ذکر دو دلیل عمده عدم کشت پیاز در بخش مرکزی شهرستان اصفهان گفت: عدم بازگشایی آب زاینده رود در پاییز اول و همچنین بی برنامه گی سال های قبل در خرید تضمینی پیاز توسط دولت دو دلیل عمده کاهش کشت این محصول پرمصرف در بخش مرکزی شهرستان اصفهان بود.

احمدرضا جلالی اظهار کرد: امسال به نسبت سال قبل به میزان 70 درصد با کاهش کشت پیاز مواجه شدیم و این یعنی ضرر بزرگی برای کشاورز شرق اصفهانی که طی سالیان گذشته بدترین ضرر ها ناشی از خشکسالی را به جان خریده است.

وی تاکید کرد: کشاورزان به دنبال بهترین میزان کشت و درآمد هستند و قطعا زحمت خود در کشت محصول را می کشند ولی وقتی ببینند طی چند سال از کشت پیاز دچار ضرر فراوان شده و علی رغم کشت بالا، پولی دستشان را نمی گیرد قطعا از کشت مجدد سرباز می زنند که نتیجه این عدم کشت، کاهش برداشت پیاز و افزایش قیمت آن برای مصرف کننده خواهد بود.

عضو نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان با اشاره به اینکه پیاز، از نوع صیفی جات با آبیاری زیاد است، گفت: مهر ماه فصل کاشت پیاز و آبدهی آن است در صورتی که اصلا آبی در نیمه اول پاییز سال گذشته برای کشاورزان رها نشد و حتی اسفندماه نیز آبی برای آبیاری مرحله دوم در رودخانه نبود؛ و همه این موارد یعنی عدم کشت پیاز و اوج قیمت آن در بازار فروش که قطعا هم به ضرر کشاورز و هم به ضرر مصرف کننده است.

وی از مسئولان خواست تا با نظارت بیشتر بر بازار و کنترل دقیق در زمان بازگشایی آب پاییزه به منظور بهره برداری بیشتر، از معضل به وجود آمده در بازار و متضرر شدن کشاورزان شرق اصفهانی جلوگیری کنند.

انتهای پیام/ شجاعی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.