سرویس: جهادومقاومت 13:02 - پنجشنبه 05 مرداد 1396

به‌مناسبت ۵ مرداد، سالروز عملیات مرصاد

خاطراتی که بر تن‌های زخمی نمک می‌پاشد/ مردان غیور دیروز تکرار می‌شوند

۲۹ سال پیش در چنین روزی عملیات مرصاد یا فروغ جاویدان اتفاق افتاد و پس از چند روز درگیری ایران به سرافزاری رسید و این سربلندی را مدیون جوانان لایق و باغیرت آن روزها هستیم.

به گزارش اصفهان شرق، پنجم مردادماه، با نام “عملیات مرصاد” عجین شده‌است، عملیاتی که توسط سازمان مجاهدین خلق طرح‌ریزی شد و در اواخر جنگ ایران و عراق در سال 67 درگرفت و در نهایت به پیروزی و سربلندی ایران ختم شد.

اما در این عملیات جوانان ناب و انقلابی بسیاری را از دست دادیم که هرگاه به خاطره‌هایشان فکر می‌کنیم نمک بر زخم‌های کهنه‌مان پاشیده می‌شود و داغ دل‌هایمان تازه، اما افتخار می‌کنیم که سرزمین‌مان با دست مردان بزرگی چون شهدای عملیات مرصاد حفظ شد و از گزند دشمنان در امان ماند.

5 نفر از شهدای مرصاد اصفهانی بودند. “محمدرضا، ک” یکی از جانبازان دفاع مقدس با بیان اینکه قبل از عملیات مرصاد زخمی شده و تحت درمان بود، به خبرنگار تسنیم گفت: در عملیات مرصاد 304 نفر شهید شدند که 5 نفر آن‌ها اصفهانی بودند، جوانان ولایت‌مدار اصفهانی در 8 سال دفاع مقدس از وطن دفاع کردند و هر چه در توان داشتند به کار گرفتند، اصفهان جزو شهرهایی بود که نیروهای بسیاری را برای دفاع از خاک میهن تربیت کرد، جوانان این استان از جان و دل برای دفاع مقدس مایه گذاشتند.

“پشت پلک صبح” در رادیو سلامت

«پشت پلک صبح»، عنوان برنامه‌ای از شبکه رادیویی سلامت است که می‌کوشد فضایی آرام را برای لحظه‌های شبانگاهی شنوندگان صدای دانش، نشاط و آرامش به ارمغان آورد.

این برنامه شبانگاهی بامداد پنجشنبه، پنجم مردادماه و سالروز عملیات مرصاد با حضور مینا پورفرخ، روان‌شناس و فرشاد شیبانی، روان‌شناس به بررسی خاطرات سال‌های دفاع مقدس می‌پردازد، سال‌هایی که جوانان این خاک مقدس دست از زندگی و همه آنچه داشتند کشیدند تا مدافع این مرز و بوم باشند.

خاطره همسر امیر شهید محمد جعفر نصر اصفهانی همسر امیر شهید محمدجعفر نصر اصفهانی می‌گوید: همسرم در عملیات مرصاد در یک نبرد تن‌به‌تن در منطقه مریوان به شدت مجروح شده بود.

ترکشی داشت که تا لحظه شهادت در بدنش مانده بود و دائم در گردش بود، حتی به‌گونه ای بود که از کمر‌درد توان بلند‌شدن و نشستن را نداشتند و خیلی برایش مشکل‌ساز شده بود که پزشکان ترجیح داده بودند به خارج برای مداوا بروند درصورت درمان درایران، احتمال قطع نخاع وجود داشت.

اما مهم‌ترین موضوع، شیمیایی شدن همسر مجروح من بود که این مسئله رنج مضاعفی برایش داشت. درد و رنج ترکش‌ها سبب شده بود که پزشکان به شیمیایی‌شدن ایشان توجه نکنند.

شهدای مرصاد و مردان دفاع مقدس تکرار شدنی‌اند “مهری، م” مادر یکی از شهدای اصفهانی که در گلستان شهدای اصفهان به خاک سپرده شده، با شرکت در مراسم تشییع شهدای گمنام دفاع مقدس به خبرنگار تسنیم گفت: تا چند سال پیش همیشه فکر می‌کردم اگر دوباره جنگ شود آیا جوانان امروز مانند جوانان قدیم برای دفاع از خاکشان از جان می‌گذرند، جواب سوالم را خیلی زود گرفتم، جوانان امروز هم کم از جوانان دیروز ندارند، نمونه‌اش مدافعان حرم که از جان می‌گذرند تا هم‌وطنانشان در خاک خود آرامش داشته باشند، مردان ناب دیروز تکرار می‌شوند و ما می‌بالیم به سرزمینی که این همه پهلوان و مرد دارد.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.