سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 13:10 - چهارشنبه 04 مرداد 1396

بحران آب در اصفهان را جدی بگیریم؛

تنها ۳۸۹ میلیون متر مکعب آب پشت سد باقی مانده است/ ۶ سال زمان تا احیای کامل زاینده رود

بحران آب جدی است و به گفته عابدی، نماینده مردم اصفهان در خانه ملت، اگر بودجه و اعتبار کافی باشد و از همه توانمان استفاده کنیم، حداقل شش سال زمان می‌برد تا زاینده رود احیا شود.

به گزارش اصفهان شرق، ارائه یارانه به بخش های مصرف خانگی و کشاورزی باعث شده تا مردم برای استفاده از منابع آبی  تشویق شوند، در صورتی که اصفهان یکی از استان های خشک کشور است و تداوم چنین سیاستی با توجه به فرهنگ مصرفی ما به صلاح نیست.

همچنین نبود زیرساخت های مناسب برای انتقال آب به بخش های مختلف و هدر رفت آب باعث تشدید مصرف آب می شود.

موضوع دیگری که به تشدید بحران آبی منجر می شود مسئله برداشت های بی رویه در بالادست رودخانه زاینده رود است. به عنوان مثال بخشی از این آب به نقاط کوه منتقل تا از این طریق درختانی که ریشه چندانی نمی تواند در کوه ها بدواند آبیاری شود! حالا موضوع انتقال آب به شهرهای دیگر که جای خود دارد.

مهاجرت به اصفهان و توزیع نا متوازن این جمعیت در شهر یکی دیگر از دلایلی است که باعث شده مصرف آب به بیش از حد خود برسد در صورتی که با برنامه ریزی های دقیق می توانستیم این موضوع را حل و توزیع متوازنی را در استان و در نتیجه مصرف قابل قبولی از آب را شاهد باشیم.

زیست بوم خاص ایران نیز باعث شده تا کشور و شهر اصفهان یکی از کشورهای خشک و کویری باشد اما این موضوع جایی تشدید می شود که پای بارش های دائمی از این کشور بریده می شود و نیاز های مبرم این کشور را نمی تواند پاسخ دهد و این درحالی است که طبق بررسی های کارشناسان محیط زیستی 85 درصد از این کشور در خشکی است و میانگین بارش در ایران یک سوم میانگین بارش در سایر کشور های جهان است.

دلیل بعدی تشدید بحران آب استفاده 90 درصدی از منابع آب در حوزه کشاورزی است در صورتی که تنها 15 درصد از تولیدات ایران را محصولات کشاورزی شامل می شود.

متاسفانه برخی از کشاورزان ایران نیز  یا اطلاع دقیقی از روش های نوین آبیاری ندارند و یا به دلیل هزینه های زیاد تعبیه این سیستم ها تمایلی به استفاده از این روش ها ندارند.

همچنین یکی از مهمترین ذخیره ­های آبی ایران، آب های زیرزمینی است که از دیرباز به وسیله قنات در فلات مرکزی حفظ شده و جریان می‌­یافت.

متأسفانه بر اثر کاهش بارش، بسیاری از کشاورزان و واحدهای صنعتی مجبور به حفر چاه ­های غیرمجاز و آبکشی بیش از حد از آن شده ­اند که شاید یکی دو سال مشکل آنها را حل کند، غافل از این که با این کار به مرور بر مشکلات آنها افزوده می شود؛ آب های زیرزمینی، آب ‌های سطحی و بارش در یک چرخه قرار دارند و استفاده غیراصولی از هر کدام، بلافاصله اثر منفی بر دو مورد دیگر خواهد گذاشت.

چهار دهه پیش تنها 50 هزار حلقه چاه در ایران وجود داشت که سالانه حدود 9 میلیارد متر مکعب از آنها برداشت می­‌شده است، اما اکنون بیش از 650 هزار حلقه ایجاد شده که سالانه بیش از 60 میلیارد متر مکعب از آنها برداشت می شود.

با تمام این تفسیرها، کاری که از دست ما بر می آید استفاده بهینه از منابع آبی است حتی اگر لیوانی آب توسط هر فردی روزانه صرفه جویی شود شاهد دور شدن تدریجی سایه این بحران شوم از کشور خواهیم بود.

بررسی قیمت آب

قیمت کم آب در کشور های خاورمیانه یکی از دلایلی است که از دیدگاه صندوق بین المللی پول موجب افزایش مصرف این مایه حیات بخش شده است، از این رو یکی از سیاست هایی که در زمینه کاهش مصرف منابع آبی پیشنهاد می شود افزایش قیمت این کالا است. درحالی که در فرهنگ ما تا چیزی را از دست ندهیم قدر آن را ندانسته و با اعمال محدودیت ها از لحاظ توزیع و یا قیمت گذاری، فرهنگ مصرف هم تغییر می یابد.

البته در سال 95 زمزمه هایی مبنی بر افزایش قیمت آب برای سال 96 از مجلس شورای اسلامی به گوش رسید و قرار بود به ازای هر متر مکعب آب علاوه بر هزینه خود آب، 15 تومان اضافه تر دریافت و در خزانه داری کل کشور ذخیره شود اما در سال جاری این صحبت منتفی شد و شاهد افزایش قیمت ها نبودیم.

اصفهان هم که شهری کویری به حساب می آید از این قائده مستثنا نیست، تا جایی که مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اصفهان گفته است:« متوسط بارش اصفهان 125 میلی متر است و این موضوع باعث شده تا در رده سیزدهم بارش های کشور قرار گیریم.»

تالاب گاوخونی دارای ریزگردهای سمی است

حیدر علی عابدی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با اشاره به مشکلات تالاب گاوخونی گفت: تالاب دارای ریزگردهای سمی است و وقتی این ریزگردها از روی زمین توسط باد بلند می‌شود، دیگر مرز نمی‌شناسد و غیر از استان اصفهان، استان‌های همجوار همچون چهارمحال و بختیاری،خوزستان و یزد را نیز دچار آلودگی می‌کند.

عابدی با بیان این که امیدواریم این مشکلات با کمکی که کمیسیون امینت ملی انجام می‌دهد حل شود، افزود: با قول مساعدی که رئیس جمهور دادند، زمینه احیای زاینده رود فراهم شده و ان شاالله می‌توان این خبر خوش را به مردم داد که تا چند سال آینده می‌توان به بازگشت دائمی زاینده رود امیدوار بود.

وی درخصوص زمان احیای رودخانه گفت: اگر بودجه داشته باشیم و از همه توانمان استفاده کنیم،حداقل شش سال زمان می‌برد.

وی همچنین اضافه کرد: اگر اراده وجود داشته باشد که مصوبه های شورای عالی آب را اجرا کنیم،جلوی بحران را می‌توان گرفت.

وی در ادامه با اشاره به مصوبه 9 ماده‌ای احیای زاینده گفت: یکی از مناقشه ها این است که مصوبه 9 ماده‌ای مصوب اردیبهشت ماه سال 92 از سوی استان‌های غیر اصفهان جدی گرفته نشده،در حالی که مقدمه این مصوبه مربوط ساماندهی رودخانه زاینده رود است.

به گفته وی، علاوه بر آن بحث کنتور گذاری و شناسنامه دار کردن لوله‌ها مطرح است که همه اینها باید ضابطه مند شود و وزارت نیرو باید روی حجم استفاده آب از بستر زاینده رود نظارت کند و نهایتا حاشیه زاینده‌رود باید ساماندهی شود.

انتهای پیام/صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.