سرویس: اخبار شهرستان 07:38 - سه شنبه 03 مرداد 1396

روایتی از دختر نمونه شاتوری؛

حجب و حیا، سنگین ترین مسئولیت دخترانه/ تلاش های خستگی ناپذیری که فاطمه را الگو کرد

سنگین ترین مسئولیت هر دختری حجب و حیای آن دختر است که باید در نگهداری آن کوشا باشد و سعی کند با نگهداشتن حجابش در تمامی عرصه‌های جامعه حضور داشته باشد.

اصفهان شرق/ روز دختر یک بهانه ای است تا هر ساله از یک سمت و سویی به نگاه ها و ویژگی های دخترانه نیم نگاهی بیندازیم.

شاید روزی در دوران جاهلیت بر سر نوع جنسیت فرزند تا بدان جا عمق جهالت در افکار انسان ها را نشانه گرفته بود که دست به قتل فرزند خود می زند اما با بشارت ها و دستورات دین مبین اسلام، امروزه دیگر خبری از آن جهالت ها در حکومت های اسلامی نیست.

امروز را بهانه ای قرار دادیم تا برای ادای دین خود در این 365 روز، به رسم هر ساله سراغ یکی از دختران منطقه خودمان برویم تا نگویند از قله قاف آدم آورده ایم.

آری از همین اطراف خودمان با همین منش و خلق و خوی خودمان دختری گوشه ای زندگی و توصیه هایی را برایمان روایت می کند، او دخترانه می گوید و ما دخترانه بشنویم شاید برایمان بهتر باشد.

شما در منطقه شرق اصفهان به عنوان یک دختر نمونه مطرح شده اید. قدری از خودتان برایمان بگویید.

من فاطمه منتظری شاتوری متولد۱۳۷۰ با مدرک تحصیلی دیپلم ادبیات و علوم انسانی و دیپلم کامپیوتر هستم.

الآن مشغول آموزش مینا کاری به تعدادی هنرجو هستم و تابلو فرش را هم بر حسب علاقه ام به افراد یاد می دهم، از وقتی به بسیج رفتم کلاس هایم را هم در آن جا ادامه دادم تا کار به برگزاری کلاس تا کمیته امداد هم کشید، ولی هر کاری که بلد باشم و هر کاری که به دیگران یاد بدهم، در درجه اول یک دختر هستم.

به نظرتان الگوی شایسته برای دختران چه کسی است؟

یکی از بهترین الگوهای شایسته برای زنان و دختران حضرت فاطمه(س) است، جامعه ما به عنوان یک جامعه مذهبی شناخته شده وحضرت فاطمه را بانوی نمونه اسلام می داند، به گفته امام خمینی (ره) ما زنان باید حضرت فاطمه را سرمشق خود و زندگی قرار دهند، چرا که این حضرت یک الگوی عملی و عینی برای زنان مسلمان است‌ که همه باید از ایشان پیروی کنند تا زندگی شایسته ای داشته باشند.

الگوی من حضرت فاطمه زهرا(س) است؛ یعنی از همان روزهای اول چادر سر کردنم الگویم ایشان بودند. نه فقط در حجاب و عفاف، بلکه در خانه داری و سایر امورات زندگی هم سرمشق خوبی برای من بودند.

به عنوان یک دختر محجبه، چه توصیفی از عفاف و حجاب دارید؟

به نظرم در این خصوص نقش دو عامل خانواده و رسانه پر رنگ تر و تاثیرگذارتر از عوامل دیگر است.

خانواده ای که بتواند مفهوم و فلسفه حجاب را به درستی درک کند و حجاب را به چشم نعمت و سعادت ببیند نه صرفاً یک قانون اجباری، حتی در صورت نامساعد بودن عامل دوم یعنی رسانه، دیگر نگران لغزش عقیده خود نخواهد بود.

من فکر می کنم این فرهنگ سازی باید از درون خانواده و در همان سنین خردسالی انجام شود تا نتیجه مطلوبی را در سنین بالاتر شاهد باشیم، ضمن اینکه مسئله امر به معروف و نهی از منکر- با روی خوش و بیان مناسب هم باید به عنوان یک وظیفه الهی فراموش شده در دستور کار قرار گیرد.

این که همه زنان و دختران باید عفاف و حجاب خود را حفظ کنند. زنان باید با عفت باشند یکی از بهترین نمونه های عفاف و حجاب برای مسلمانان حضرت فاطمه(س) می باشد ما باید سبک زندگی این بانوی نمونه را برای زندگی خودمان الگو قرار دهیم حتی کشورهای مسلمان هم می توانند با تکیه بر الگوی عملی فاطمی به هویت اسلامی دست یابند.

سنگین ترین مسئولیت دختران چیست؟

و اما می رسیم به مسئولیت های یک دختر؛ از نظر من سنگین ترین مسئولیت هر دختری حجب و حیای آن دختر است که باید در نگهداری آن کوشا باشد و سعی کند با نگهداشتن حجابش در تمامی عرصه‌های جامعه حضور داشته باشد.

در قرآن کریم و سوره نحل آیه 58 و 59 آمده است: هنگامی که به آنان (مردم قبل از اسلام) مژده تولد دختر داده می‌شد صورتشان سیاه رنگ شده و مملو از خشم و غضب و اندوه می‌شدند و از قوم و قبیله خود به خاطر این مژده بدی که به آنها داده می‌شد خویشتن را پنهان می‌کردند و این پرسش مطرح می‌شد که آیا این ننگ را بر خود بپذیرند و دختر را نگه دارند یا او را در زیر خاک زنده به گور کنند.

در وسائل الشیعه در خصوص جایگاه دختران از دیدگاه اسلام آمده است: دختران (پیش از آنکه به همسری درآیند و به افتخار مادری نایل شوند) از مقام، حرمت و حقوق خاصی برخوردار هستند.

به عنوان یک دختر مسلمان سبک زندگی خود را بر چه پایه ای بنا گذاشتید؟

خیلی از این کارهای ما به سبک زندگی ما بر می گردد و شاید خودمان هم ندانیم. اگر سبک زندگی اسلامی را مورد مطالعه قرار دهیم، شاخص های بسیار خوبی در این باره می یابیم.

امروزه از یک بانوی مسلمان انتظار می رود که بتواند چه در چارچوب نظام خانواده، که بخش جدایی ناپذیر مسئولیت های اوست، و چه در باب حضور در عرصه های مختلف جامعه نقش تأثیرگذار و پویایی داشته باشد.

جایگاه بانوان در فضای مجازی را چگونه ارزیابی می کنید؟

با رشد فضای مجازی هم همه افراد به خصوص بانوان باید مراقبت داشته باشند.

در سال های اخیر شاهد پیشرفت خوبی درباره حضور بانوان فعال در حوزه مجازی بوده ایم اما فکر می کنم این جایگاه باز هم جا برای بهتر شدن داشته باشد، ولی باید با احتیاط پا در این فضا بگذاریم چون پر است از خطرهای که خودمان از آن خبر نداریم.

علت اینکه ادامه تحصیل ندادید چیست؟

سر رشته کلام پرید؛ داشتم از خودم می گفتم. از نظر من درس خواندن این است که با مدرکی که می گیریم خدمت به مردم کنیم من هم اول به خاطر مشکلات مالی نتوانستم ادامه تحصیل بدهم و حالا هم خوشحالم که هم در پایگاه بسیج برای دختران کلاس های آموزشی و بافتنی و قالی تبریزی می گذارم و این هم خود یک خدمت به مردم هست.

صحبت پایانی با مخاطبان اصفهان شرق؟

در پایان فقط از دخترها می خواهم که قدر خود و زندگی خودشان را بدانند و قدر چیزهایی که در ایران به پاس تلاش رهبر فرزانه و عالیقدر خود مانند امنیت و آرامشی که داریم را بدانند و همچنین گوشمان به فرایض و سخنان رهبرمان باشد که اگر این چنین باشد؛ می توانیم به بهترین ها دست پیدا کنیم و امنیتی که الان در کشور است در سایه امنیت رهبری است.

در سایه امنیت است که می توانیم آرامش داشته باشیم و در سایه امنیت و آسایش است که می توانیم به رشد و تعالی برسیم.

جوانان نسبت به رشد و تعالی فکری و علمی و عملی خود هرچه بهتر و بیشتر تلاش و کوشش کنند تا هم خودشان به نتیجه دل خواهی که می خواهند برسند و هم کشور و جامعه و مردم را سرافراز و سر بلند کنند.

روز دختر بر همه شما مبارک….

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.