اصفهان شرق

افزایش ۵۲درصدی کشف کالای قاچاق / ۱۵۰ فقره پرونده قاچاق بالای ۵۰۰میلیون در کشور کشف شد

کدخبر: 139621
1396/05/02 در ساعت 23:45

به گزارش اصفهان شرق، سردار اسکندر مؤمنی بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جلسه قرارگاه مرکزی مبارزه با قاچاق کالا با حضور معاونین از مرکز و استان برگزار و پیرامون پیشگیری از ورود کالای قاچاق به کشور مطالب مبسوطی بیان شد.

وی در ادامه تأکید کرد: کشف کالای قاچاق هدف نیروی انتظامی نیست بلکه هدف اصلی پیشگیری و جلوگیری از ورود کالای قاچاق است، باید کاری کنیم که ورود کالای قاچاق به صفر برسد و در سایه این کاهش قاچاق؛ کسب‌و‌کار رونق یابد.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: کالای قاچاق مبتنی بر کمی ارزانی، اما بی‌کیفیتی همراه بوده که هم به مصرف‌کننده و هم تولیدکننده ضرر می‌رساند.

سردار مؤمنی ابراز داشت: در این جلسه، در خصوص چگونگی کاهش قاچاق و افزایش پیشگیری از این پدیده شوم، بحث شد و استقرار پلیس در گمرک، یکی از راهکارهای کاهش قاچاق کالاست که هماهنگی‌ها و اقدامات قانونی آن در مرکز انجام شده و در استان نیز هماهنگی‌های اجرایی آن انجام شد.

وی گفت: پس از بررسی میدانی به‌عمل‌آمده از گمرک، تصمیم نهایی در خصوص استقرار پلیس در گمرگ، اخذ و موانع نیز برطرف و مقرر شد تا ظرف یکی دوماه آینده این امر در هرمزگان محقق شود.

جانشین فرمانده ناجا کنترل تمام‌شمار را از دیگر موضوعات بیان‌شده در این جلسه عنوان کرد و گفت: با توجه به خروج روزانه حدود 3 هزار کانتینر درحال حاضر به‌صورت رندوم از گمرک، تنها حدود 10 تا 11 درصد از آنها کنترل می‌شوند، در این جلسه تصمیم‌گیری شد که در آینده‌ای نزدیک به جایی برسیم که صددرصد کانتینرها به‌صورت مکانیزه کنترل شوند.

سردار مؤمنی بیان داشت: هدفگذاری نهایی، نصب دستگاه‌های ایکس‌ری جدید در گمرکات کشور و تأکید بر کنترل خودرو در حال حرکت است، به‌طوری که خودرو درحال حرکت کنترل می‌شود و این کار از توقف و ایجاد صف‌ها و ترافیک‌های طولانی و خراب شدن کالا جلوگیری می‌کند، امید است این طرح ظرف یک یا دو سال آینده تحقق یابد.

وی افزود: درحال حاضر حدود 15 دستگاه ایکس‌ری در گمرکات کشور نصب شده و برآورد شده که به نصب 30 تا 35 دستگاه دیگر در کشور نیاز است تا این رقم به 50 دستگاه برسد.

جانشین فرمانده ناجا، قاچاق و فرآیندهای آن را موضوعی ملی خواند و با اشاره به طرح کوله‌بری دریایی گفت: قبل از اتخاذ هر تصمیمی، در مرکز و ستاد بحث و بررسی می‌شود اما تا کنون هیچ تصمیمی در خصوص کوله‌بری دریایی در مرکز طرح و مصوب نشده است.

سردار مؤمنی با بیان اینکه کشفیات کالای قاچاق در مبادی رسمی با کمک گمرک صورت می‌گیرد‌، استقرار پلیس در گمرک را نوعی کمک در کنترل کالا دانست و گفت: تمامی نظارت‌ها و بازرسی‌ها در گمرکات طبق روال قبل صورت می‌گیرد و پلیس به افزایش این نظارت‌ها کمک می‌کند.

وی از استقرار کامل پلیس در گمرکات استان‌ها در تابستان سال جاری خبرداد و تصریح کرد: با توجه به انجام حدود 60 درصد صادرات و واردات کشور در استان هرمزگان، این استان در اولویت اصلی ناجا برای اجرای این طرح است.

سردار مؤمنی از افزایش 52درصدی کل کشفیات قاچاق در کشور و همچنین رشد 26درصدی کشف پرونده‌های بالای 500 میلیون تومان در سه‌ماهه نخست سال جاری خبرداد و گفت: در این مدت 150 فقره پرونده کالای قاچاق بالای 500 میلیون تومان کشف شده است.

جانشین فرمانده ناجا با ذکر افزایش دستگیری قاچاقچیان و همچنین ارزش ریالی قاچاق کالا گفت: در سه‌ماهه نخست سال جاری نسبت به سال 94 و 95، حدود 106 درصد افزایش داشته‌ایم.

وی افزود: در زمینه جرائم به‌ویژه جرائم خشن و سرقت مسلحانه، آدم‌ربایی، و گروگان‌گیری کاهش چشمگیری داشته‌ایم، اگر این روند به همین منوال ادامه یابد استان هرمزگان جزء رتبه‌های اول در کشور خواهد بود.

سردار مؤمنی در پایان گفت: عملکرد انتظامی استان هرمزگان چه در زمینه کشف کالای قاچاق و کاهش جرائم بسیار خوب است.

انتهای پیام/تسنیم