سرویس: اجتماعی 13:05 - دوشنبه 02 مرداد 1396

دودی که به چشم مردم شهر نصرآباد جرقویه می رود؛

پسماند ویژه، تدبیر جدید مسئولان و احتمال خطر آفرینی و مهاجرت از شرق اصفهان

امید به زندگی و حق حیات مردم شرق اصفهان با تدبیر مسئولان در حمایت از اجرای طرح پسماند ویژه در نصرآباد احتمالا قطع می شود و در این رابطه باید دقت کافی به عمل آید.

اصفهان شرق_ ولی الله عرب مختاری، حدود یک سال است که زمزمه اجرای طرح پسماند ویژه در شرق اصفهان به گوش می رسد و تاکید مسئولان برای راه اندازی این مرکز در جلسات مختلف شنیده می شود و مسئولان استان و شهرستان تاکید بر ایجاد ان دارند.

متاسفانه مسوولان محیط زیست که باید دغدغه مردم و محیط زیست را داشته باشند کمر همت به حمایت از مجری طرح بسته اند و قصد دارند به هر شکلی شده این طرح را اجرایی کنند در حالی که راه اندازی این مرکز در بالادست این منطقه محروم می تواند خطرآفرین باشد؛ چرا که قرار است پسماندها و زباله های سمی، خطرناک و اشتعال زا از نقاط مختلف جمع اوری و در بالادست شرق اصفهان و در محدوده شهر نصراباد تخلیه، فراوری و دفن شود.

اجرای این فرایند مشکلات عدیده ای برای همه مردم ایجاد می کند که اولین ان عبور دادن این پسماندهای خطرناک از داخل شهرها و روستاهاست که این به خودی خود برای ساکنان و عابران دردسر ساز است.

اما مشکل اصلی تخلیه، سوزاندن و دفن این زباله هاست که بسیار خطرناک و مشکل افرین است و اگر نهایت دقت در ساخت مرکز دفن نشود می تواند، باعث آلودگی آب و هوا و خاک شود.

دود ناشی از اشتعال این پسماند، سمی و خطرناک است و مشکلات تنفسی و ریوی ایجاد می کند و با توجه به موقعیت ان و قرار گرفتن در بالا دست و در مسیر جهت وزش باد الودگی هوای ایجاد شده در اثر احتراق این مواد در کل شرق اصفهان منتشر می شود که بهتر است قبل از این اقدام، راهکارها و اطمینان دهی به مردم شهر نصرآباد از طرف مسئولان داده شود که هیچ خطری مردم را تهدید نخواهد کرد.

دفن این پسماندها که به خاطر شرایط خاص و خطرناک پسماند ویژه نام گذاری شده اند خاک اطراف خود را الوده می کند و چون در اعماق زمین این دفن صورت می گیرد احتمال دارد به منابع اب های زیر زمینی سرایت و با توجه به بالا بودن مکان و جریان اب های زیر زمینی تمامی منابع زیر زمینی شرق الوده می شود ولیکن از طرفی مسئولان می گویند که دفن با شرایط کاملا بهداشتی صورت می گیرد و هیچ ضرری برای مردم ایجاد نخواهد کرد.

جاری شدن اب های سطحی و سیلاب های فصلی از بالا دست به سمت پایین موجب می شود الودگی های محیطی از غربی ترین نقطه شرق یعنی نصراباد و پیکان به طرف شرقی ترین نقطه یعنی ورزنه و تالاب گاوخونی جریان پیدا کرده و کل مسیر را آلوده کند.

آری این گونه است که اجرای یک طرح به اصطلاح ویژه، احتمال دارد کل شرق را با خطر جدی مواجه می سازد و مردمی که چندین سال است به علت خشکی زاینده رود و خشکسالی ها دار و ندار خود را از دست داده و از زکات دهی به واجب الزکاتی رسیده اند با استرس از ایجاد این مرکز پسماند ویژه گذران زندگی کنند.

این گوی و این میدان، مسئولان نشان دهند برای مردم محروم شرق، حق حیات و محیط زیست قائل هستند و با تدبیر خود، طرحی بدون ایجاد مشکل و آلودگی را برای مردم فراهم کنند.

بر اساس برخی اطلاعات واصله گویا این طرح قرار است در چند مرحله اجرا شود و در نهایت ده ها هکتار از اراضی را اشغال کند ولی بر اساس شنیده ها تا کنون مصوبه ای در این خصوص امضا نشده است و می طلبد مسئولان با تیز بینی و دقت کافی در عدم به کار گیری این بخش همت گمارند تا بیش از این مردم در تنگای مشکلات قرار نگیرند.

تاکنون مخالفت مسئولان شهر نصراباد و بخش جرقویه سفلی در برابر فشارهای حامیان مجری طرح بی فایده بوده است.

انتهای پیام/ اصفهان شرق

همچنین بخوانید:

8 نظر در مورد “پسماند ویژه، تدبیر جدید مسئولان و احتمال خطر آفرینی و مهاجرت از شرق اصفهان”

  1. عرب مختاری گفت:

    سلام و خسته نباشید و تشکر فراوان بابت انتشار این موضوع حیاتی
    امیدواریم مسوولان محترم به جای طرح های اشتعالزا. طرح های اشتغالزا برای مردم نصراباد و شرق اصفهان اجرا نمایند

  2. مهدی گفت:

    توی مملکت با اینهمه ثروت و ذخایر قراره ذباله هاش بشه سهم مردم جرقویه واقعا خنده داره.
    ما این اشتغال زایی رو که به قیمت سر وکله زدن با بیماریهای مختلف برا مردم میشه رو نمیخایم و بشدت با اون مخالفیم.

  3. محمد بهمنی گفت:

    حقیقتا مسئولان شهرنشین اگر کمی به فکر مردم هستند و مردم را به شهری و روستایی، ارزنده و نیرز (چنانکه تعبیر یکی از مسئولان بانکی در برنامه زنده رادیویی بود) مردم درجه یک و دو نمیکنند، به تبعات طرحهایشان توجه کنند.
    برخی مسئولان هرکار دلشان می خواهد میکنند تا کار به فاجعه برسد.
    ماجرای انتقال آب و تخریب لوله های آب شرق اصفهان هنوز تازه است.
    هم مردم را ضد نظام می کنند هم ضد دین.
    مسئولان باید کمی هم دست از خودخواهی های به ظاهر علمی بردارند .
    و شاید خودخواهی های اقتصادی به ظاهر علمی.

  4. علی گفت:

    با توجه به الودگی زیست محیطی تالاب گاو خونی و خشکسالی ها و راه افتادن گرد و غبار سمی ناشی از نمک آن، واقعا این منطقه جای الودگی سمی دیگری ندارد
    مسئولان و مردم باید مانع شوند و هرچه سریع تر با آینده بینی شرق اصفهان را نجات دهند

  5. عرب صالحی گفت:

    محیط زیست نباید مجوز بده علاوه بر کشاورزی، حیات مردم منطقه شرق اصفهان، پارک ملی کلاه قاضی هم در این منظقه هس
    بایستی با همراهی کل مردم منطقه و مسئولان مانع طرح شد

    آلودگی هوا و خاک، بدترین معضل زیست محیطی این طرح هس که برای نسلها میمونه و زندگی را در منطقه با مشکلات بهداشتی و بیماری های خطرناک مث سرطان خواهد کرد

  6. سید اسحاق حسینی گفت:

    با سلام و خداقوت گویی خدمت حاج ولی و دیر مسئولین که واقعا به فکر مردم هستند
    حقیقتا اکثر مسئولین فقط حرف می زنند و خبری از عمل نیست!!!! آخه این چه نوع اشتغالزایی که با جان مردم بازی میشه!!!تازه میخوان مردم مهاجرت به شهرهای بزرگ نکنند و بمونند این مناطق رشد پیدا کنه!!!! آخه هرکاری حساب کتاب داره!!! امان امان…

  7. سید اسحاق حسینی گفت:

    ا سلام و خداقوت گویی خدمت حاج ولی و دیر مسئولین که واقعا به فکر مردم هستند
    حقیقتا اکثر مسئولین فقط حرف می زنند و خبری از عمل نیست!!!! آخه این چه نوع اشتغالزایی که با جان مردم بازی میشه!!!تازه میخوان مردم مهاجرت به شهرهای بزرگ نکنند و بمونند این مناطق رشد پیدا کنه.

  8. عرب مختاری گفت:

    سلام
    وقت بخیر
    پس نظرات بقیه ؟
    قسمت دوم چی شد؟

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.