سرویس: سیاسی 08:07 - دوشنبه 02 مرداد 1396

بازار شامی به نام تلگرام

کانال هایی به اسم تشکل ها؛ به کام اپوزیسیون/ مرّ قانونی که در «فضای مجازی» هم باید رعایت شود

متاسفانه مشاهده شده است کانال هایی تحت عنوان تشکل های مختلف مبادرت به جریان سازی به نفع اپوزیسیون، علیه نظام اسلامی می کنند که شایسته است این تشکل ها نسبت به رفع شبهه های ایجادشده اقدام کرده و یا نسبت به این کانال ها اعلام برائت کنند.

به گزارش اصفهان شرق، دهه اول قرن 21 میلادی بشر با تغییرات بسیار زیادی همراه بود، تغییراتی که سبک زندگی او را با تحولات گسترده ای روبرو کرد و برای او دغدغه و نیازمندی های جدیدی چه در سطح فردی وچه در سطح اجتماعی ایجاد کرد. یکی از تحولات مهم زندگی بشر در این عصر در زمینه ارتباطات رخ داد، بشری که تا دیروز از طریق روزنامه هایی که صبح به صبح به اشتراکش ارسال می شد و یا کانال های محدود تلویزیون های کابلی اخبار جهان اطراف خود را ریافت می کرد و برای شنیدن اخبار در آن طرف دنیا تنها مجبور بود به خبرنگاران بنگاه های خبری فعال در کشورش اکتفا کند، به یکباره در بستری قرار گرفت در لحظه ارتباط شخصی او را با تمام دنیا برقرار می کرد.

در طول قرن 21 تاکنون شیوه های مختلف استفاده از فضای مجازی برای بشر ایجاد شده و بشر هر روز ارتباط بیشتری با این اختراع جدید نسل بشر گرفته است؛ از وبلاگ نویسی و شبکه های وبلاگی که در موافقت یا مخالفت با موضوع های مختلف تا رواج شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و گوگل پلاس و تا امروز که شیوه های ارتباطی مستقیم با دیگران با استفاده از نرم افزارهای پیام رسان مانند واتساپ و تلگرام فراهم شده است.

متاسفانه یک مشکل اساسی در سطح کشور در رابطه با اینترنت، عدم وجود زیرساخت های آن در کشور بوده که به طبع مدیریت داخلی آن را نیز با مشکل مواجه کرده است؛ نبود سیستم فیلترینگ در اواخر دهه 70 که با واکنش قاطع مقام معظم رهبری روبرو شد؛ مطرح شدن مسائلی مانند فیلترینگ هوشمند در اواخر دهه 80، صحبت از لزوم ایجاد شبکه ملی ارتباطات در ابتدای این دولت و در روزها و ماه های اخیر انتقال سرورهای نرم افزارهای پیام رسانی از جمله تلگرام به داخل کشور و توافق با مدیران نرم افزارهایی مانند اینستاگرام همه از مشکل واحدی سرچشمه می گیرد و آن عدم توانایی مدیریت فضای اینترنت در داخل کشور بدون وجود زیرساخت های داخلی است.

اما شاید امروز مهم ترین دغدغه فعالان مجازی کانال ها و گروه های پیام رسان تلگرام باشد؛ این تلگرام پس از عرضه خیلی زود به محبوب ترین شبکه پیام رسان در ایران تبدیل شد و بالغ بر 80 درصد از مصرف اینترنت ایرانیان را به خود اختصاص داد؛ بررسی های جهانی از استفاده کاربران فضای مجازی از شبکه اجتماعی تلگرام نشان می دهد که بالغ بر ۸۰.۵ درصد کاربران این شبکه را ایرانی ها تشکیل می دهند.

به نحوی که کاربران ایرانی از طریق وب ۴۴.۳ درصد و از طریق موبایل ۸۰.۵ درصد کاربران این اپلیکیشن پیام رسان هستند و  این درحالی است که شبکه روسی تلگرام در کشور روسیه آنطور که باید محبوب نیست و ۱۱.۳ درصد کاربران این شبکه اجتماعی از طریق وب و ۵.۵ درصد کاربران موبایل، روسی هستند.

این حجم استفاده از تلگرام، نکته مهمی دارد و آن سطح تاثیرگذاری آن بر جامعه است؛ این تاثیرگذاری به ویژه در زمان انتخابات و جهت دهی به فضای فکری عمومی جامعه نمود پیدا می کند و تلاش های شبکه های خارج نشین بر روی این پیام رسان متمرکز می شود تا بر جهت انتخابات تاثیر بگذارند.

همین کوچ دسته جمعی ضدانقلاب خارج نشین، منافقان، جریان های سلطنت طلب و البته اپوزیسسیون داخلی بود که واکنش های صریح  معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی را به همراه داشت و در مصاحبه ای از شناسایی افزون بر هشت هزار کانال تلگرامی ضدامنیت کشور خبر داد و گفت که حتی دستور انسداد برخی از این کانال‌ها بیش از ۴۰ بار به وزارت ارتباطات ارسال شده است ولی تاکنون فیلتر نشده‌اند.

این صحبت های صریح فرافکنی وزیر ارتباطات را در پی داشت و در صحبت هایی این درخواست ها را سیاسی معرفی کرد و منکر ارسال 40 باره این اسامی شد؛ اما واقعیت ها چیز دیگری را بیان می کنند و فعالیت کانال های تلگرامی گروه های ضدامنیتی و خبرگزاری های معاند خارج نشین خبر از عمق فاجعه می دهند که امید است ورود سرورهای این شبکه پرطرفدار که معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری در نمایشگاه الکامپ بیست و سوم در پاسخ به سؤال خبرگزاری فارس خبر آن را داده بود؛ دست قوه قضائیه و کارگروه تشخیص مصادیق مجرمانه را برای برخورد با این شبکه ها بازتر کند.

دامنه مشکلاتی که تلگرام برای کشور ایجاد کرده است به کانال های معاند رسمی محدود نمی شود و مشاهده شده گروه ها و سوپرگروه های کوچک و بزرگ موجود در این شبکه و کانال های منصوب به برخی تشکل ها موجب هزینه تراشی برای نظام در سطح خود شده اند.

افزایش روزافزون استفاده از شبکه های اجتماعی، حضور تشکل های سیاسی و صنفی در این زمینه را به شدت افزایش داده است  و مشاهده شده هر تشکل فراخور دامنه تاثیرگذاری و مخاطبانی که دارد اقدام به تولید محتوای مورد نظر خود برای تاثیرگذاری و اثربخشی بر قشر مورد نظر خود در فضای مجازی می کند. این تشکل ها در فضای حقیقی دارای هویت مشخص بوه و به صورت رسمی درحال فعالیت هستند، لذا در فضای مجازی نیز باید به صورت رسمی سازمان دهی شده و هویت آن ها مشخص شود تا مطالبی که در فضای مجازی به نام آن ها ثبت می شود مشخص شده و مسئولیت آن نیز به طور مستقیم برعهده سازمان و تشکل آن ها باشد، ر غیر این صورت به طور رسمی از این گروه ها و کانال های مجازی اعلام برائت کنند تا مخاطب آن ها نیز تکلیف خود را بداند.

متاسفانه مشاهده شده است کانال هایی تحت عنوان تشکل های مختلف مبادرت به جریان سازی به نفع اپوزیسیون، علیه نظام اسلامی می کنند که شایسته است این تشکل ها نسبت به رفع شبهه های ایجادشده اقدام کررده و یا نسبت به این کانال ها اعلام برائت کنند تا مسئولیتی برعهده آن ها نماند.

خلاصه مطلب آنکه در کنار لزوم توجه به فعالیت های کانال های معاند و مقابله با آن ها از طریق فیلترینگ و مسدودسازی نسبت به کانال ها و گروه هایی که به اسم تشکل های موجود در کشور تولید محتوا می کنند و این تشکل ها نه نسبت به آن ها واکنش نشان داده و نه مطالب آن ها را رصد می کنند تصمیمی صحیح صورت گیرد تا مخاطبان این گروه ها بدون دغدغه مطالب این کانال ها و گروه ها را دریافت کنند و تشکل ها بدانند همانگونه که در فضای حقیق باید پایبند به مرقانون باشند، در فضای مجازی نیز در همان سطح قانون مند بمانند.

انتهای پیام/صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.