سرویس: اجتماعی 14:00 - یکشنبه 01 مرداد 1396

با اجرای طرح تقسیم کار ملی با موضوع کاهش طلاق صورت گرفت

ارجاع ۴ هزار زوج اصفهانی به مراکز مشاوره و مددکاری/۲۵ درصد اختلافات به مصالحه ختم شد

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان گفت: سال گذشته ۴۰۰۰ هزار زوج متقاضی طلاق در شهر اصفهان به مراکز مشاوره و مددکاری ارجاع شدند که ۲۵ درصد از تعداد این زوج‌ها در اثر مداخلات مددکاری و روانشناختی از ادامه درخواست طلاق خود منصرف شدند.

به گزارش اصفهان شرق، مجتبی ناجی در خصوص طرح تقسیم کار ملی با هدف کنترل و کاهش طلاق اظهار کرد: این طرح به صورت ملی در سطح کل کشور صورت گرفته و اجرای آن به دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که مرتبط با موضوع خانواده و پیشگیری از طلاق هستند سپرده شده است.

وی افزود: متناظر با این تقسیم‌بندی ملی در استان اصفهان هم کمیته‌ای تشکیل شده با محوریت اداره‌کل بهزیستی استان و با نظارت دفتر امور اجتماعی استانداری که تعداد ۳۰ دستگاه و سازمان از جمله آموزش و پرورش، صداوسیما، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیته امداد، اداره ورزش و جوانان، دانشگاه ها و … در این کمیته عضو هستند و خط مشیء فعالیت‌ها و برنامه‌هایی را که در استان به منظور تقویت بنیاد خانواده و سلامت آن انجام می‌شود، پایش و ارزیابی می‌کنند.

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان همچنین با اشاره به اینکه این طرح در ۳ حیطه متمایز اجرا می‌شود، تصریح کرد: این طرح در ۳ سطح شامل آموزش پیش از ازدواج و کمک به ازدواج پایدار، آموزش زندگی به خانواده و فرزندپروری و تقویت نظام خانواده و پیشگیری از طلاق اجرا می‌شود که در بعد سوم معاونت اجتماعی، دادگستری و معاونت پیشگیری از وقوع جرم این دستگاه بیشترین همکاری را با سازمان بهزیستی دارند.

دبیر طرح کاهش و کنترل طلاق بهزیستی در توضیح این طرح اظهار داشت: زوج‌هایی که می‌خواهند تقاضای طلاق دهند قبل از اینکه تقاضای آنها به سیستم قضایی برود به مراکز مشاوره ارجاع داده می‌شوند تا از طریق مشاوره و روان درمانی برای آنها اقدامات لازم انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته در خصوص زوجین متقاضی طلاق حدود ۴۰۰۰ هزار زوج در شهر اصفهان به مراکز مشاوره و مددکاری ارجاع داده شدند، گفت: ۲۵ درصد از تعداد این زوج‌ها در اثر مداخلات مددکاری و روانشناختی از ادامه درخواست طلاق خود منصرف شدند و به تعبیر دیگر سازش پیدا کردند و به نظر می‌آید از این طریق می‌توان از متلاشی شدن یک خانواده جلوگیری کرد.

ناجی یادآور شد: در این کمیته به خاطر اینکه یک کار تیمی و بهینه‌بخشی است قرار است میثاق نامه‌ای با امضای مدیران این ۳۰ دستگاه که عضو کمیته هستند در راستای کاهش و کنترل طلاق امضا شود که برنامه‌های آن به وسیله هر دستگاه برنامه‌ریزی شده و برای مدت زمان ۵ سال این برنامه اجرا خواهد شد.

وی همچنین ابراز داشت: طلاق‌هایی که به صورت غیرتوافقی بوده، درصد مصالحه کمتری داشتند اما به طور متوسط ۲۰ تا ۲۵ درصد مشکلات و درخواست طلاق‌های افراد در این طرح به مصالحه منجر خواهد شد.

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان گفت: به هیچ وجه سیاست ‌ما این نیست که در مرحله آخر مداخله کنیم بلکه می‌خواهیم تمرکزمان بر شروع و یا قبل از زمان شکل‌گیری یک ازدواج باشد و ما باید به سمت آموزش‌های قبل از ازدواج برویم چرا که دخالت ما در مراحل اولیه اثربخشی بیشتری خواهد داشت و نباید منتظر بمانیم تا افراد به مرحله آخر برسند و در آن زمان مداخله کنیم.

ناجی یادآور شد: سال گذشته ۶۰۰ میلیون تومان به صورت فوق‌العاده به این طرح اختصاص داشته است و این ۳۰ دستگاه که در شهرستان ها هم هر کدام یک نماینده دارند برای بهتر اجرا شدن این طرح هدایت خواهند شد.

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.