اصفهان شرق

دولت به وعده‌های خود برای احیای تالاب گاوخونی عمل کند

کدخبر: 139442
1396/04/31 در ساعت 18:56

به گزارش اصفهان شرق،  یکصد و هشتاد و ششمین جلسه علنی از دوره چهارم شورای اسلامی شهر اصفهان امروز با حضور اعضای شورای شهر برگزار شد.

رضا امینی رئیس شورای شهر اصفهان با اشاره به 25 شوال سالروز شهادت شیخ الائمه حضرت امام جعفرصادق(ع) اظهار داشت: امام جعفر صادق (ع) پیشوای ششم مسلمانان، در این روز به دست خلیفه‌ عباسی، منصور دوانیقی مسموم و در مدینه به شهادت رسید، امام ششم شیعیان به شیخ الائمه نیز معروف است زیرا عمر ایشان از تمامی ائمه اطهار(ع) طولانی‌تر است.

وی افزود: در میان امامان معصوم(ع) برای هیچ کدام همانند امام صادق(ع) فرصت و شرایط مساعدی پیش نیامد تا بتوانند در سطح وسیع به انقلاب فرهنگی بپردازند و با تشریح فرهنگ غنی و پرمایه‌ اسلام، بر گسترش این دین آسمانی بیفزایند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تشییع پیکر پاک شهدای گمنام در شام غریبان امام صادق (ع) در اصفهان افزود: هرچه از زمان دفاع مقدس دورتر می‌شویم قلوب مردم متدین اصفهان به شهدا نزدیک‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: با حضور شهدای والا مقام در دیار جهاد و شهادت  فضای شهر پر افتخار اصفهان به عطر شهدای عزیز عطرآگین شد، حماسه مردم مومن و ولایتمدار اصفهان در مراسم استقبال و تشییع شهدای عزیز و گمنام حاکی از وفاداری آنها به اسلام و انقلاب و ولایت است.

امینی گفت: بر این اساس باید پیام محکم و شفاف ملت بزرگ ایران به گوش جهانیان و به ویژه استکبار جهانی رسیده باشد، آن‌ها باید بدانند که با کوچکترین خطایی درباره ایران پکپارچه، پاسخ کوبنده‌ای دریافت خواهند کرد و انقلابی که با اتکا به ملت بزرگ خود و با اهدا خون جوانان غیور و شجاع مسیر ترقی را در زمینه‌های مختلف طی می‌کند، هرگز زیر بار ظلم نخواهد رفت.

وی با بیان اینکه در روزهای اخیر شاهد نارضایتی‌های متعددی از تغییر سنگ قبور مطهر شهدای مدفون در گلستان شهدای نورانی اصفهان از سوی خانواده معظم شهدا و ایثارگران بوده‌ایم، بیان کرد: متولی امر رسیدگی به ساماندهی گلستان شهدا بنیاد شهید و امور ایثارگران است که در طول 4 دهه از انقلاب و بیش از سه دهه از آغاز دفاع مقدس انجام وظیفه کرده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: سنگ قبور شهدا خود از نوعی روایت تاریخی برخوردار است و نوشته‌های روی این قبور توام با خاطرات زیادی برای خانواده‌های معظم شهدا، همرزمان شهدا و زائران این قطعه بهشتی در زمین اصفهان است.

وی اضافه کرد: در تعداد زیادی از این قبور  فرازهایی از وصیت نامه‌ها و دل نوشته‌های شهدا و اشعار زیبای انقلابی ایام دفاع مقدس حک شده است که با طراحی جدید که این سنگ‌ها به تکه سنگ‌های مرده و بی روح تبدیل می‌شود، قطعا کلیه آن خاطرات و احساس‌های معنوی از بین خواهد رفت.

امینی با بیان اینکه گویا در یک طرح سراسری در کشور و به منظور یکسان سازی و ساماندهی گلزارهای شهدا اقدام به طراحی یکسان برای اکثر نقاط کشور شده است، تصریح کرد: این اقدام در اصفهان با موجی از نارضایتی‌ها به ویژه خانواده معظم شهدا و جانبازان و ایثارگران شده است.

وی بیان کرد: لازم است شهرداری اصفهان که به استناد مصوبه شورای سیاستگذاری و کمیسیون بررسی طرح‌های شهرداری در این خصوص اقدام نموده است، بداند که این قبور متعلق به خانواده معظم شهداست و بدون رضایت آن‌ها و تامین نظرات ایثارگران و جانبازان طرح موفق نخواهد بود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به هشتمین کنفرانس بین المللی بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، افزود: در فرآیند ارزیابی بلوغ بودجه ریزی عملکرد شش دستگاه داخلی موفق بوده است که این موفقیت حاصل تلاش مدیران و کارشناسان حوزه معاونت برنامه ریزی، پژوهش و فن آوری اطلاعات بوده است.

وی گفت: این موفقیت گام مهمی در برنامه ریزی‌های آینده و اصلاح نظام بودجه‌ای در شهرداری است که امیدواریم به همت بیشتر مدیران و حمایت بهتر و جدی‌تر مدیریت شهری در آینده شاهد این تحول اساسی در برنامه ر یزی‌های شهرداری اصفهان باشیم.

نامه 87 نماینده به رئیس‌جمهور درباره لایحه مدیریت جامع شهری

امینی با اشاره به نامه 87 نماینده به رئیس جمهور در خصوص لایحه مدیریت جامع شهری گفت: در این نامه نمایندگان در‌خواست کرده‌اند تا رئیس‌جمهور سریع‌تر لایحه جامعه مدیریت شهری را به مجلس ارائه دهد.

وی با اشاره به محور اصلی این لایحه افزود: براساس این لایحه، مدیریت شهری یکپارچه می‌شود، یعنی بسیاری از ادارات و سازمان‌ها مانند گاز، آب و فاضلاب، برق و غیره زیر نظر شهردار اداره می‌شود و همچنین براساس این لایحه، نحوه انتخاب شهردار نیز تغییر می‌کند.

منتخبان شورای پنجم به فکر ادامه خدمت رسانی در سال‌های آینده باشند

عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: منتخبان شورای اسلامی شهر در دوره پنجم به فکر ادامه خدمت رسانی در 4 سال آینده باشند.

وحید فولادگر در نطق میان دستور این جلسه از شورا ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ولادت حضرت معصومه (س) و آغاز دهه کرامت اظهار داشت: اخیرا اظهارنظرهایی راجع به عملکرد شورا و شهرداری طی دو ساله گذشته شنیده می‌شود که حاکی از سیاه نمایی فعالیت‌های این دوره است.

وی با بیان اینکه مردم فهیم اصفهان خود شاهد خدمات ارائه شده در این دوران هستند و انتظارات مردم در خدمت رسانی بالاتر رفته است، تصریح کرد: با توجه به این موضوع منتخبان مردم در شورای پنجم همان‌طور که خود آگاه هستنند باید به فکر ارائه کارنامه قابل قبول برای 4 سال آتی باشند و کسی از آن‌ها نخواهد پذیرفت که پس از 4 سال مانند انتخابات ریاست جمهوری بگویند ما طی چهار سال گذشته ماشین را از ته دره بالاآوردیم و تازه می‌خواهیم حرکت کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: ماشین خدمت رسانی در مسیر خود در حال حرکت است و باید به فکر سوخت رسانی آن باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در طی جلسات گذشته تذکراتی راجع به مشکلات سیستم سرای 8 داده‌ام، ادامه داد: طی بررسی‌های انجام شده یکی از مشکلات که به نظر می‌رسد بیشترین نارضایتی را ایجاد کرده عدم تبحر کاربران است که موجب تکرار دوباره کاری‌ها و سردرگرمی ارباب رجوع می‌شود.

فولادگر بیان کرد: خواهشمندم به این موضوع رسیدگی عاجل شود و آموزش کاربران بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد تا اشکالات سیستم کمتر شود و موجب نارضایتی مردم نشود.

بودجه ریزی عملیاتی مبنای بودجه ریزی 97 شهرداری قرار بگیرد

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بودجه ریزی عملیاتی مبنای بودجه ریزی سال 97 شهرداری قرار بگیرد.

اصغر آذربایجانی در نطق میان دستور خود در این جلسه از شورا اظهار داشت: در هفته گذشته شاهد اعتراض تعدادی از کسبه شهر اصفهان در مناطق مختلف شهرداری بودیم که پل‌های روبه‌روی مغازه‌های آن‌ها توسط بعضی مناطق شهرداری برداشته شده که تلقی آن‌ها جهت این موضوع است که شهرداری دارای مشکل مالی بوده و برای تامین منابع اقدام به این عمل کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به این موضوع خواهشمند است تذکر لازم توسط شهردار اصفهان به مناطق شهرداری داده شود که از برخوردهای سلیقه‌ای و جزیره‌ای با توجه به وضعیت اقتصادی کسبه و اصناف جلوگیری به عمل آید.

آذربایجانی ضمن تبریک به شهرداری به جهت دریافت جایزه ملی بلوغ بودجه ریزی بر مبنای عملکرد تاکید کرد: اما آنچه مهم است جاری و ساری شدن بودجه ریزی عملیاتی در نحوه بودجه ریزی شهرداری است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بودجه ریزی شهرداری بر مبنای بودجه ریزی برنامه‌ای است که باید بودجه ریزی عملیاتی تغییر یابد، افزود: با توجه به این موضوع شهرداری در تنظیم بودجه سال 1397 با توجه به مشکلات بودجه ریزی برنامه‌ای همت خود را به سمت بودجه ریزی عملیاتی انجام نماید که بتوان در ارزیابی عملکرد بودجه ریزی و افزایش بهره وری اقدام جدی انجام داد.

درست عمل کنیم تا شریک دزد و رفیق قافله نباشیم

رئیس کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: موضوعات شهری علمی است و باید درست عمل کنیم تا خدای نکرده شریک دزد و رفیق قافله نباشیم.

غلامرضا شیران با بیان اینکه شیوه تذکردهی و نطق‌ها در شورا نیاز به بازنگری دارد، اظهار داشت: موضوعات شهری سال‌هاست در کتب، رشته‌ها و دانشگاه‌ها به مدیران و مهندسان و برنامه ریزان می‌آموزند.

وی افزود: موضوعاتی مثل شهرسازی، حمل و نقل و ترافیک، محیط زیست، موضوعات فرهنگی، اجتماعی و سایر فصول تشکیل دهنده دروس دانشگاهی در مقاطع لیسانس، کارشناسی ارشد و دکتری هستند و این از موضوعات بوده و هست که غالباً مدیران و مسئولان رده اول از آن آگاهی دارند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به مشکلات و گرفتاری‌های شهری گفت: به عقیده من با توجه به سوابق و تجارب علمی و اجرایی خاص که در این 11 سال دارم، در اجرای اصول و مبانی دچار تزلزل، شک و یا معامله می‌شویم و این معمولاً در مدیران میانی اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه من فکر می‌کنم در 18 سال گذشته شوراها نتوانسته‌اند بر این مهم فائق آیند و جا دارد شورای پنجم به جد در این خصوص دقت کند، تصریح کرد: اجرای استانداردها و ضوابط مشکلات را کاهش می‌دهد و ارتقا کیفیت شهری را به دنبال دارد.

شیران با اشاره به اینکه عده‌ای در شهر بگویند برای موضوعی در شهرداری آدم داریم و وی مشکل را حل می‌کند، برای شورای شهر و مردم جالب نیست و باید با آن مقابله شود، بیان کرد: از آن دسته کثیر مدیران و پرسنل زحمتکش و دانای شهرداری که این سال‌ها صادقانه و ضابطانه و شجاعانه و عادلانه کار کرده‌اند سپاسگزارم و برای کنترل آن دسته قلیل از شورای پنجم تقاضای رسیدگی می‌کنم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: قبل از اقدام و نتیجه بخش بودن تبلیغ نکنیم واز اقدامات نمایشی پر هزینه و بی فایده برای عموم جلوگیری کنیم.

لزوم تامین فاضلاب شهری در برخی از محلات اصفهان

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به لزوم تامین فاضلاب شهری در برخی از محلات اصفهان اظهار داشت: تامین فاضلاب شهری در ارغوانیه و محلات اطراف آن لازم و ضروری است و باید در دستور کار قرار بگیرد.

احمد شریعتی با تاکید بر اینکه بعضی از مدیران مناطق متاسفانه در برخورد با ارباب رجوعان خوب برخورد نمی‌کنند افزود: با توجه به این موضوع از شهردار خواهشمندیم که در این خصوص یادآور شوند که ما جیره خوار مردم هستیم و از اصول مدیریت، مردم داری و احترام به مراجعه کنندگان است و اگر در اواخر دوره شورای شهر چهارم از این قبیل موضوعات تکرار شود به صورت علنی نام خاطی برده می‌شود و این موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهیم کرد.

وی با اشاره به تغییرات هفته گذشته و ورود ریزگردهای به اصفهان تصریح کرد: تاکنون کمتر مردم شاهد بحران و شدت این موضوع بودند و با توجه به اینکه در خشکسالی اخیر و مشکلات و معضلات خشک شدن تالاب گاوخونی و برداشت ماسه‌های رملی اطراف رودخانه این مشکل به وضوح در شرق اصفهان به صورت متناوب و یا همیشگی بوده و با وجود املاح سنگین و مورد استنشاق مردم آن منطقه بیماری‌هایی خاص ایجاد کرده که سرطان‌ها از آن جمله است، آمارها نسبت به جمعیت قابل تحقیق و پژوهش است و از مسئولان می‌خواهیم نسبت به این موضوع رسیدگی کنند.

نایب رئیس شورای شهر اصفهان بیان کرد: سه سال پیش هم عنوان کردم که این مشکلات اصفهان را دربرخواهد گرفت و نیاز است دولتمردان نسبت به احیا این تالاب و یا جاری شدن آب در زاینده رود را مورد توجه قرار دهند.

وی ادامه داد: متأسفانه سه هفته گذشته روزی تحت عنوان روز پیشگیری از ریزگردها در سازمان محیط زیست کشور انتخاب شده بود و رئیس جمهور در این جلسه حضور پیدا کرد و از ارومیه و جنوب کشور و مشکلات مربوط به احیا دریاچه ارومیه و مشکلات کلان شهرها صحبت شد به غیر از مشکل بزرگ اصفهان و زاینده رود.

شریعتی با بیان اینکه استدعا دارم که دولت اصفهان را مورد فراموشی قرار ندهد، گفت: قرار بود همیشه آب در رودخانه زاینده رود جاری و ساری شود، امیدواریم دولت این وعده خود را فراموش نکند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: تکمیل پروژه بهشت آباد نیازمند بودجه از سوی دولت است که امیدوارم با پیگیری و تذکر مرتب نمایندگان مجلس استان این حق و حقوق مردم  اصفهان پیگیری شود.

وی با بیان اینکه از رئیس سازمان محیط زیست که از تمام مسائل و مشکلات شهر و استان اصفهان مطلع و آگاه هستند، توقع بیشتر است که مشکلات ناشی از این خشکسالی را به استحضار دولت و رئیس جمهور برسانند، تاکید کرد: همچنین چندین مرتبه هم تذکر داده‌ام که نخاله‌های ساختمانی در شرق اصفهان خود منشأ ریزگرد است که باید محل جابه جا شود و یا طرحی ایجاد شده که به مرور زمان تبدیل به فضای سبز و تثبیت روان شدن ذرات در هوا شود.

شریعتی با اشاره به  پروژه کوه نخودی افزود: در راستای این پروژه پیشرفت‌های خوبی انجام شد و پیشنهاد می‌کنم که مسیر بازگشایی شود تا برای مردم قابل استفاده شده و به تدریج مورد بهره برداری مردم قرار بگیرد.

وی گفت: مناطق شرق به ویژه منطقه 15 شهرداری اصفهان که شامل ارغوانیه و محلات مختلف آن می‌شود، هنوز سیستم فاضلاب ندارد و از مدیرکل سازمان آبفا خواهشمندیم این موضوع ر پیگیری کند.

اجرای مدیریت واحد شهری برای حل مشکلات

عضو کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مدیریت واحد شهری از دولت بخواهد هرچه سریع‌تر برای حل مسائل جاری کشور محقق و اجرایی شود.

عباس حاج رسولی‌ها در این جلسه علنی شورا با تاکید بر اینکه ستاد ویژه مناطق محروم در این مدت تشکیل شد و برای حصه همه مدیران و حتی استاندار وقت به جلسه آمد، اظهار داشت: در حال حاضر منطقه حصه دارای زیر ساخت‌های شهری است، در این راستا شورای پنجم باید ستاد مناطق محروم را دنبال کند.

وی تاکید کرد: بهبود وضعیت حاشیه‌ها در اصفهان ماحصل کارکرد ستاد مناطق محروم است اما سایر کلان‌شهرها برای مناطق حاشیه‌ای مشکلات زیادی دارند.

عضو کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه عملکرد 18 سال این ستاد سبب شد تا مناطق محروم اصفهان با مشکلات کمتری روبه رو شوند، تصریح کرد: 95 درصد معابر طرح جامع و تفصیلی و بازنگری شد و خط یک متروی اصفهان به بهارستان متصل می‌شود و خط2 مترو در شرف انعقاد قرارداد با پیمانکار است که امیدواریم خط 2 متروی اصفهان به زودی عملیاتی شود.

وی بیان کرد: در زمینه ناوگان اتوبوسرانی کمک‌های قابل توجهی از طرف مدیریت شهری شده است، همچنین ایجاد مسیر خطوط تندرو از دیگر اقدامات مدیریت شهری بوده است.

حاج رسولی‌ها با اشاره به رسیدگی ویژه به مناطق محروم و حاشیه شهر اصفهان خاطر نشان کرد: همچنین اعتبار ویژه مناطق محروم پایدار شد.

وی با اشاره به ضابطه مند کردن همه مباحث درآمد و هزینه‌ای گفت: پایداری یک سیستم برنامه‌ای در کشور از دیگر اقدامات مدیریت شهری است که می‌تواند الگوی کل کشور باشد.

عضو کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه برنامه 1414، 1404 و برنامه‌های 5 ساله‌ای تدوین شده و می‌توان گفت شهر اصفهان برنامه محور است، تصریح کرد: ملاقات‌های مردمی همه هفته در شهرداری‌های مناطق برگزار می‌شود و امیدوارم شورای پنجم ادامه دهنده این راه باشد چون این کار برای حل مشکلات مردم موثر است.

وی با بیان اینکه ایجاد ساختارهای مناسب با توجه به نظر وزارت کشور تثبیت شده و این اقدامات  ثمره 18 سال کار است که کلان شهر اصفهان برای تحقق مدیریت واحد شهری آماده ایجاد ساختارها است، گفت: در این راستا خواسته ما از دولت‌ها این بوده است که مشکل زاینده رود عملی شود و کلنگ پروژه بهشت آباد زده شده و با ساماندهی طرح 9 ماده‌ای مشکل آبی زاینده رود حل شود.

لزوم هماهنگ کردن تعهدات با میزان تحقق بودجه

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: هماهنگ کردن تعهدات با میزان تحقق بودجه، امری لازم و ضروری است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

فتح الله معین اظهار داشت: در هفته‌های اخیر شاهد ایجاد تعهدات و بخشودگی‌های زیادی در حوزه‌های جاری و عمرانی شهرداری بودیم که به هیچ عنوان با میزان تحقق درآمدهای پیش بینی شده در بودجه مصوب شهرداری همخوانی ندارد.

وی افزود: با توجه به اینکه پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان و همچنین پرداخت مطالبات به روز شده پیمانکاران در اولویت است، علت ایجاد تعهدات بعضا غیرمربوط و عدم دقت در انجام هزینه‌ها محل تامل است.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: تورم غیر قابل توجیه نیروی انسانی در بخش‌هایی از شهرداری و عدم اولویت بندی پروژه‌های سال 96، شهردای را با وضعیت نامطلوبی مواجه کرده است و در این شرایط دقت و تدبیر بیشتری از مدیریت شهری انتظار است تا امکان عبور از این شرایط فراهم شود که این امر در حال حاضر مشهود نیست.

وی ادامه داد: مدیریت شهری با تصویب شورای اسلامی شهر اصفهان تعهدات زیادی در موضوع احداث خط دوم و سوم قطار شهری و ایجاد رینگ حفاظتی و پروژه‌های متعدد دیگری را بر عهده گرفته است.

معین با بیان اینکه شیوه اقدام شهرداری در مدیریت درآمدها و هزینه‌ها این شبهه را ایجاد می‌کند که خدایی نکرده شهرداری در این خصوص تغییر نظر داده است، تاکید کرد: به منظور جلوگیری از عدول از برنامه‌های مصوب و تاخیر در اجرای پروژه‌های اساسی و زیربنایی تاکید می‌شود که شهرداری از ایجاد تعهد جدید بدون اطمینان از تامین بودن اعتبار آن و همچنین ایجاد تعهدات جاری جدید جدا پرهیز نماید.

وی با اشاره به اینکه شهرداری در تعدادی از شرکت‌های مرتبط و غیرمرتبط با وظایف شهرداری دارای سهام است، گفت: انتصاب افراد در هیئت مدیره این شرکت‌ها به شکل موجود مغایر با قانون تصدی بیش از یک شغل توسط کارکنان دولت و شهرداری‌ها است.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای شهر اصفهان خاطر نشان کرد: عدم تلفیق اقلام صورت‌های مالی شهرداری و عدم گزارش وضعیت آن گاهی موجب از بین رفتن اموال شهرداری‌ها که خود موجب مسئولیت افراد دخیل در این مورد است، شده است.

وی بیان کرد: با وجود زیان‌دهی مستمر تعدادی از این شرکت‌ها مبالغی به عنوان پاداش هیئت مدیره و بعضا بر خلاف قانون تجارت در بین اعضای هیئت مدیره توزیع می‌شود که محل سئوال است.

معین تاکید کرد: با وجود عدم موفقیت هیئت مدیره‌ها در اداره شرکت و ضعف روزافزون شرکت‌ها متاسفانه هر ساله نسبت به انتصاب مجدد اعضای ناموفق هیئت مدیره‌ها اقدام می‌شود که نشانگر عدم تدبیر مجموعه شهرداری در حفظ حقوق شهرداری است و این افراد فاقد حداقل تخصص مورد نیاز این‌گونه شرکت‌ها هستند که امیدواریم در انتصابات بعدی مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام/تسنیم