سرویس: غیر تولیدی » نقلی 19:10 - سه شنبه 13 اسفند 1392

عجله دولت برای آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه ها کلید خورد:

بلاتکلیفی برای قیمت نان

قانون بودجه ۹۳ بعد از سال ها ۱۱ اسفند، یکشنبه هفته جاری برای اجرا به دستگاه های دولتی ابلاغ شد و این به معنای ابلاغ و استارت دولت برای آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه ها، اما در این میان وضعیت قیمت نان همچنان بلاتکلیف مانده است.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از صاحب نیوز: آنچه که نمایندگان مجلس مصوب کردند اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها از ابتدای سال ۹۳ بود که البته تاریخ دقیق آن نیز مشخص نبود.

هرچند که به تازگی نوبخت خبر از اجرایی شدن این قانون ازنیمه دوم فروردین ماه سال آینده داده است اما شواهد امر بر چیز دیگری حکایت دارد.

آنچه که نوبخت از آن به عنوان دلیل اجرایی شدن فازدوم در تاریخ گفته شده یاد می کند همان قانون نانوشته اقتصاد ایران یعنی انتظار تورمی است که همه ساله با تغییر سال مردم انتظارافزایش تورم را دارند.

بنابراین مسوولان اعتقاد دارند که این بهترین فرصت برای رشد و تغییر قیمتهاست.اما آنچه که در دنیای واقعیت اتفاق افتاده چیزی فراتر از این اما واگرهاست.

عدم تحویل اجناس و کالاهای تولیدی توسط کارخانه داران، ایران خودرو وسایر کارخانه های تولید خودرو، وتوزیع کنندگان عمده کالا در روزهای پایانی سال جاری با این بهانه که فروردین ماه سود کلانی عاید آنها می شود تنها گوشه ای از پس لرزه های اجرای این گونه فاز دوم هدفمندی یارانه هاست.

اما مطلبی باید به آن اشاره کرد افزایش قیمت حامل های انرژی زودتر ازموعد مقرر اعلام شده در قانون بودجه سال۹۳ است.

وزیر نیرو در ابتدای هفته جاری خبر افزایش ۲۵درصدی قیمت برق را اعلام نمود وروز گذشته افزایش ۲۰درصدی قیمت آب اطلاع رسانی شد.

البته نمی توان این اعداد وارقام را واقعی دانست چرا که با در نظر گرفتن عوارض وافزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده، تورم در حوزه انرژی بیش از این حرف ها خواهد بود.

از سوی دیگر مسوولان اعلام کرده اند که بیشتری افزایش قیمت حامل های انرژی در حوزه خانگی است و برای صنعت به دلیل وجود مشکلات عدیده نمی توان چنین نسخه گزافی پیچید.

این افزایش زود هنگام قیمت ها، افزایش قیمت بیش از موعد بنزین را تایید خواهد کرد که البته با درز زود هنگام خبر، مسوولان عقب نشینی کردند تا زمانی بعد آن را اعلام کنند.

وحالا بحث بر سر افزایش قیمت نان است که هیچ کس در این خصوص حاضر به مصاحبه نیست.

در حال حاضر قیمت تمام شده نان به ۲۰۰ تومان در هر قرص رسیده است و با در نظر گرفتن تورم متوسط سالیانه بدون اجرای قانون هدفمندی یارانه باید انتظار داشت تا قیمت نان در سال ۹۳ به حدود ۲۲۰ تا ۲۵۰ تومان برسد.

اما هنوز تکلیف قیمت آرد مشخص نشده که در صورت افزایش قیمت نان به همراه رشد دستمزده و گرانی حامل های انرژی، قیمتی برای نان حاصل می شود که از انتشار آن معذور هستیم.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.