اصفهان شرق

احتمال وقوع مجدد پدیده گردوغبار در اصفهان/ ورود آب‌های خاکستری به زاینده‌رود

کدخبر: 139411
1396/04/31 در ساعت 13:06

به گزارش اصفهان شرق، حمید ظهرابی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران درباره پدیده ریزگردها در استان اصفهان اظهار داشت: پیرو وقوع پدیده ریزگردها که حدود دو هفته پیش در استان اصفهان رخ داد جلسه کارگروه مقابله با گردوغبار را به صورت ویژه و به ریاست استاندار اصفهان برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه در این جلسه ابعاد و دلایل وقوع این حادثه و راهکارهای پیشگیری از این وقایع را بررسی کردیم، افزود: وزش توده هوای سرد از شمال کشور بر روی سمنان سبب ایجاد توده‌ای شد که با وزش باد شدید (حدود 25 متر بر ساعت) همراه بود و کانون‌های بحرانی فرسایش بادی جنوب سمنان و شمال و شمال شرق اصفهان را فعال کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: این پدیده از کانون ریجن به کانون ریگ بلند و در نهایت وارد کانون سگزی و برخوار شده و وارد شرق اصفهان شد، از این رو آلودگی‌های زیادی را با خود منتقل و به سمت غرب استان حرکت کرده و حتی استان‌های همجوار را تحت تاثیر قرار داد.

وی به پیش بینی هواشناسی در جلسه کارگروه مقابله با گردوغبار اشاره کرد و ادامه داد: باز هم امکان وقوع چنین حوادثی در اصفهان وجود دارد که یکی از دلایل آن خشکی مرکز ایران به دلیل خشکسالی‌های چند سال اخیر است و امسال هم در ورزنه 50 درصد نسبت به میانگین کاهش بارندگی داشتیم.

ظهرابی بیان کرد: هواشناسان بر این عقیده بودند که امسال به دلیل تغییر اقلیم، گردوغبار کمی زودتر از موعد مقرر هر ساله خود را نشان داده است.

برخورد با متخلفان تغییر کاربری در بستر زاینده رود

وی درباره دخل و تصرف‌ها در بستر زاینده رود اظهار داشت: از سمت غرب به سمت شرق زاینده‌رود که حرکت می‌کنیم فشار محیط زیست بر بستر این رودخانه کمتر می‌شود اما هرچه از سمت شرق به غرب حرکت کنیم به دلیل جذابیت‌های اقلیمی و شرایط آب و هوایی فشار و توسعه فعالیت‌های مختلف شهری و روستایی و همچنین صنعتی و حتی ویلاسازی، تراکم و فشار بر روی محیط زیست بیشتر می‌شود، در واقع اگر بخواهیم ساخت‌وساز در حریم و بستر رودخانه را رصد کنیم به طور طبیعی شرکت آب منطقه‌ای و شرکت‌های وابسته، متولی جلوگیری از این امر هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در پاسخ به این سئوال که شما به عنوان متولی رصد تغییرات اقلیمی آیا درباره این مسئله مسئولیتی دارید، گفت: ما در حد یادآوری، پیگیری و نظارت به وظایف خود عمل می‌کنیم، اما در قانون هم برای نظارت بر ساخت‌وساز در این بستر به صورت مستقیم به سازمان محیط زیست مسئولیتی واگذار نشده است.

وی به نقش محیط زیست در حوزه تغییر کاربری اراضی زاینده رود اشاره کرد و افزود: ما به عنوان یک دستگاه حاکمیتی در کمیسیون مربوطه که مجوزهای تغییر کاربری اراضی را در سازمان جهاد کشاورزی صادر می‌کند به صورت عضو فعال حضور داریم و سعی می‌کنیم به هیچ عنوان موافقتی با مجوزهایی که در زمینه تغییر کاربری در حریم و بستر و حتی حریم کیفی رودخانه است موافقت نکنیم.

ظهرابی در پاسخ به این سئوال که آیا به عنوان دستگاه نظارتی از تغییر کاربری در حاشیه زاینده‌رود رضایت دارید، بیان کرد: فکر می‌کنم برخورد با متخلفان جدی‌تر اعمال می‌شود و در کمیسیون سخت گیری‌ها شدیدتر شده و روند رو به رشدی را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به ضعف‌های موجود در این حوزه ادامه داد: تا حدودی در بحث قوانین و مقررات دچار ضعف هستیم، اما در این راستا همدلی خوبی در کمیسیون وجود دارد.

ورود آب‌های خاکستری یا پساب به زاینده‌رود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: تعداد زیادی شهر و روستا در غرب استان داریم که به دلیل شرایط زمین شناختی و وضعیت توپوگرافی و شیب زمین، روان آب‌های ایجاد شده در سطح شهر آلوده می‌شود و حجمی از آلودگی که نمی‌توان آن را با فاضلاب مقایسه کرد وارد بدنه رودخانه می‌شود، در این راستا پیگیری‌ها برای رفع این مشکل در شورای حفاظت کیفی زاینده رود به طور جدی دنبال می‌شوند.

وی ادامه داد: در این زمینه به دو منبع روستایی و شهری می‌توان اشاره کرد که در روستاها شرایط سخت‌تر است چرا که سیستم‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب در روستاها اندک است.

ظهرابی با بیان اینکه در تصفیه خانه‌های فاضلاب شهری یکی از مشکلات عدم پوشش تمام قسمت‌های شهر است، بیان کرد: با توجه به اینکه در چند سال اخیر از نظر منابع مالی دچار مشکل بودیم اما شرکت آب‌وفاضلاب استان اقدامات خوبی در این راستا انجام داد و با صنایعی همچون فولاد، ذوب آهن، پالایشگاه و نیروگاه‌ها قراردادهایی منعقد کرد تا این صنایع شبکه جمع‌آوری احداث کرده و پساب‌ها و فاضلاب‌ها را جمع‌آوری و آن‌ها را در فرآیند تولید استفاده کنند، اما مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.

وی تصریح کرد: باید گفت فاضلاب وارد رودخانه زاینده‌رود نمی‌شود و عمدتاً روان آب‌های خاکستری است که از سطح شهر جمع‌آوری و وارد رودخانه می‌شوند و ما کماکان پیگیر این موضوع هستیم اما تا زمانی که سیستم شبکه کامل نشود مشکلاتی از این قبیل خواهیم داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان با اشاره به پساب‌های کارخانه کاغذسازی در بالا دست گفت: بنا بر بازدیدهای صورت گرفته، آن چه که ما شاهد بودیم انباشت فاضلاب در قسمت جنوبی کارخانه بود که با پیگیری‌های قضایی و طرح موضوع مشکل برطرف و اقداماتی از جمله خرید تجهیزاتی برای تصفیه خانه این کارخانه انجام شد که در نهایت خروجی این کارخانه براساس اندازه گیری‌ها نزدیک به استاندارد شده است.

وی اضافه کرد: اما مسئله‌ای که پیش آمد این بود که این مشکل در مسیر آب شرب رخ داد که آن هم در حال پیگیری است و امیدواریم به زودی خروجی تصفیه خانه کارخانه به یکی از واحدهای صنعتی منتقل شود.

انتهای پیام/تسنیم