سرویس: اجتماعی 12:53 - شنبه 31 تیر 1396

گفتگوی اختصاصی با رئیس بهزیستی شهر کوهپایه؛

هدف بهزیستی پيشگيری از معلولیت در سطح جامعه است/ ازدواج فرزندان تحت پوشش، شیرین ترین بخش خدمت قلمداد می شود

شهریاری گفت: هدف ما پيشگيري از معلوليت هاست و با توجه به عصر تكنولوژي، بهزيستي وظیفه غربالگري شنوايي و بينايي و مشاوره ژنتيك قبل و حين ازدواج را دارد تا مردم كمتر دچار معلوليت و بيماري شوند.

به گزارش اصفهان شرق، «من از سازمان بهزيستي به خاطر وظيفه سخت و سنگيني كه بر عهده دارد تشكر مي كنم.» رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالي)
بی شک وجود اداره بهزیستی در بخش های وسیع شرق اصفهان یکی از مهم ترین خواسته های مردمی است که با همت و تلاش در اکثر مناطق وسیع شرق اصفهان دایر شده و در حد وسع خود بهترین خدمات را به نیازمندان و مددجویان ارائه می کند.

شهر کوهپایه سال هاست از وجود اداره بهزیستی بهره ها برده است و در این میان خدمات بسیاری به افراد نیازمند از طریق پیگیری های شبانه روزی ارائه شده است.

بر این اساس و برحسب مهم بودن فعالیت های این مرکز بر ان شدیم تا مصاحبه دو ساعته با مسئول بهزیستی کوهپایه به شرح ذیل داشته باشیم.

فرهاد شهرياري محمدي متولد دهه پنجاه از شهرستان نايين و داراي مدرك تحصيلي ارشد مددكاري اجتماعي دانشگاه علامه طباطبائي تهران و سابقه 17 سال خدمت در بهزيستي استان اصفهان را داراست. از سوابق كاري وی شاغل بودن در پست هاي كارداني، كارشناسي بهزيستي استان اصفهان، رياست بهزيستي شهرستان نايين و تدريس در دانشگاه رشته مددكاري اجتماعي گرايشهاي خانواده و اورژانس اجتماعي و تدريس مهارتهاي زندگي، عضو انجمن مددكاري اجتماعي ايران را مي توان اشاره کرد.

همچنین وی مدت سه سال است كه در بهزيستي الزهرا(س) كوهپايه به عنوان سرپرست و مدد کار اجتماعی با همکاری دیگر مدد جویان مجتمع و همكاران در بهزيستي توانسته است خدمات خوب و مثمر ثمري به جامعه و مردم مخصوصا جامعه هدف تحت پوشش ارائه کند.

اصفهان شرق: قطعا خدمات بسیاری به مددجویان از طریق بهزیستی الزهرا(س) داشته اید، به اختصار و به منظور شناخت مردم کوهپایه، عناوین خدمات خاص را بازگو کنید؟

در سال 1394و 1395 از جمله خدمات آموزش مهارت هاي زندگي، طرح آمبليوپي كودكان سه تا شش سال، خدمات به كودكان مهدهاي كودك شهري و روستايي و آدينه مهد كوهپايه، خدمات توانبخشي از جمله برقراري مستمري، پرداخت شهريه دانشجويان، كمك هزينه اياب و ذهاب دانش آموزان، خدمات گفتار درماني، خدمات كمك هزينه تعمير مسكن، ازدواج فرزندان تحت پوشش، جهيزيه، خدمات به خانواده هاي داراي فرزندان دو و سه قلو اعم از پرداخت كمك هزينه، تامين شيرخشك و معرفينه هاي مختلف در زمينه هاي پزشكي، فرهنگي، تحصيلي، اوقات فراغت، ثبت نام دانش آموزان تحت پوشش با همكاري آموزش و پرورش، خدمات با همكاري بخشداري و شهرداران هر سه شهر كوهپايه، تودشك، سجزي به مردم و جامعه هدف داده شده است.

اصفهان شرق: یکی از موارد مهمی که شما در گفتگو های قبلی به ان تاکید داشتید، خدمات مشاوره برای پیشگیری از آسیب ها عنوان شد، چه براوردی نسبت به این مهم دارید؟

در سال 96 به ياري خداوند و مساعدت مسئولان در نظر داريم خدمات مشاوره و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي، طلاق و اعتياد را سرلوحه كار خود قرار خواهیم داد و همراه با آموزش و آگاهسازي به مردم مشاوره را با جدیت دنبال می کنیم.


اصفهان شرق: شعار امسال هفته بهزیستی محور مسئولیت و سلامت اجتماعی بود، به نظر شما آیا خدمات ارائه شده توانست گرهی از مشکلات مددجویان باز کند؟

امسال هفته بهزيستي با شعار بهزيستي محور مسئوليت و سلامت اجتماعي نامگذاري شد تا بيشتر به اهميت سلامت اجتماعي پي برده شود. اين شعار نشان از مسئوليت اجتماعي در كاهش آسيب هاي اجتماعي و پيشگيري از معلوليت هاست و در اين راستا بهزيستي با ارائه طرحها و برنامه هاي مختلف نقشي فعال در اين زمينه دارد. امروزه وه و با توجه به عصر تكنولوژي، بهزيستي وظیفه غربالگري شنوايي و بينايي و مشاوره ژنتيك قبل و حين ازدواج را دارد تا مردم كمتر دچار معلوليت و بيماري شوند. مي طلبد مردم هم مشاركت بيشتري در اين طرح ها داشته تا جامعه اي سالم داشته باشیم و در آينده و فرزنداني سالم تحويل جامعه دهيم.

اصفهان شرق: به نظر شما بهزیستی مناطق حاشیه کلان شهرها نظیر شهر کوهپایه، تاکنون توانسته است در انجام شرح وظایف خود موفق عمل کند؟

قطعا هر بخشی با هدف گذاری و برنامه ریزی دقیق بر حسب وظایف محوله خود می تواند، نقش مفیدی در بین مردم ایفا کند و در این زمینه باید با بررسی دقیق وضعیت و تعامل با ارگان های ذیربط در انجام برنامه ها موفق باشد.  در این خصوص برنامه هایی نظیر تامين و عرضه خدمات حمايتي براي كليه گروه هاي سني و خانواده ها و همچنین افراد نيازمند از طريق ايجاد و تعميم واحد هاي مناسب در قالب شبكه هاي بهزيستي، بر اساس نيازهاي محلي یکی از برنامه های مهم و عملیاتی در این رابطه است.

همچنين تامين و عرضه خدمات مربوط به معلولين جسمي، ذهني، رواني، اجتماعي، قابل توانبخشي و غير قابل توانبخشي از طريق نگهداري و مراقبت و همچنين گسترش خدمات توانبخشي، بازپروري و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و كمك به حداقل تامين نيازهاي اساسي گروه هاي كم در آمد از دیگر برنامه های این بخش قلمداد می شود.

اصفهان شرق: خدماتی که به جامعه هدف می توان ارائه کرد باید به گونه ای در نظر گرفته شود که در حفظ ارزش و کرامت انسانی بهترین جایگاه را ایفا کند، شما در این رابطه چه حمایت هایی را به جامعه هدف خود ارائه کردید؟

اتخاذ تدابير لازم و ارائه خدمات و حمايت هاي غير بيمه اي به جامعه هدف با حفظ ارزش ها و كرامات والاي انساني، تكيه بر مشاركت مردم و ارزيابي ادواري از زندگي افرادي كه از خدمات حمايت و توانبخشي بهزيستي بهره مند شده اند و استفاده از اطلاعات به دست آمده در بهبود و كيفيت و كميت خدمات را از ديگر خدمات بهزيستي به جامعه هدف خود می توان ارائه کرد و قطع به یقین افراد علاقمند جهت مشاركت عمومي در فعاليت ها و خدمات بهزيستي با استفاده از نیروی خودی بهترین وجه کار داوطلبانه است.

اصفهان شرق: بهزیستی چه فعالیت هایی را در خصوص آگاه سازی عموم مردم از خطرات اجتماعی انجام داده است؟

برپایی نمایشگاه مبارزه با مواد مخدر چندسالی است که در بخش کوهپایه برپا می شود و قطع به یقین هدف از برگزاری این نمایشگاه، آگاه سازی عموم مردم خصوصا جوانان است.
كليه عموم مردم دعوت می شود از نمايشگاه دائمي آگاهسازي و مبارزه با مواد مخدر در بهزيستي كوهپايه بازديدی داشته باشند و آگاهي خود را در زمينه آسيب هاي فردي و اجتماعي مواد مخدر و عوارض سو مصرف این مواد ارتقا دهند.

انتهای پیام/ جمشید حسینی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.