سرویس: اخبار شهرستان 00:51 - شنبه 31 تیر 1396

سرانجامی از کشت تا برداشت گندم؛

نگرانی کشاورزان شرق اصفهان از عدم پرداخت به موقع وجه گندم/ بدقولی دولت در پرداخت بدهی گندم کاران سابقه دار است

دبیر اجرایی صنف کشاورزی استان اصفهان گفت: به تعویق افتادن پرداخت هزینه خرید محصولات به کشاورزان، خسارت بسیاری را به این قشر زحمت کش وارد می کند.

به گزارش اصفهان شرق، حدود یک ماه از برداشت گندم کشاورزان شرق اصفهان می گذرد، دانه های طلایی که به همت و تلاش کشاورزان در حداقل میزان آب پاییزی دوم کشت شد و با زحمت شبانه روزی به ثمر نشست.

طبق قرار دولت باید پول گندم خریداری شده از کشاورزان از مناطق گرمسیر به سمت معتدل به سرعت پس از برداشت و خرید گندم به کشاورز پرداخت شود ولی متاسفانه چند سالی است که این وجه با تاخیری چندماهه انجام می شود و درد سفره خالی و سیلوی بدون آذوقه را کسی جز کشاورز نمی تواند بفهمد.

کشاورزان به سختی این کشت را به ثمر رساندند و به سیلوهای اطرارف برده اند ولی هنوز پولی از این شرکت ها و ارگان ها دریافت نکرده اند و می طلبد مسئولان نگاه ویژه ای به این مهم داشته باشند.

کشاورز به دلیل نیاز ضروری به وجه نقد، مجبور است برداشت خود را زیر قیمت به واسطه بدهد و این به دلیل بدقولی چند ساله دولت در پرداخت وجه گندم است و قطعا با حمایت دولت در پرداخت به موقع وجه نقد به کشاورز، دست واسطه ها کوتاه می شود ولیکن دو سال است که پرداخت پول گندم با وقفه های چندماهه مواجه شده و غیر از وعده های خالی از پول چیزی عاید کشاورز نشده است.


محسنی یکی از کشاورزان شهر اژیه در این رابطه به خبرنگار ما گفت: کشاورزان نیاز ضروری به پول گندم دارند زیرا در زمان کشت و برداشت، هزینه بسیاری از جیب کشاورز پرداخت می شود و اگر پول گندم که حاصل از تلاش چندماهه کشاورزان است به موقع به دستشان نرسد، قطعا متضرر می شوند.

وی اظهار کرد: کشت امسال با ترس بسیار همراه بود زیرا کشاورزان نگران برداشت غله و به ثمر رسیدنش بودند و دلیل این نگرانی چیزی جز کشت گندم در پاییز دوم نبود.

محمدی کشاورزی از بخش مرکزی شهرستان اصفهان با اشاره به اینکه دولت موظف است وجه گندم را به موقع پرداخت کند، افزود: گاها برخی کشاورزان هنوز بدهکاری کمباین و ماشین های حمل گندم تا سیلو را نداده اند و منتظر پول گندم هستند ولی انگار کسی این مشقت ها را نمی بیند و یا برای برخی افراد این پول ها، مبلغی به حساب نمی آید که هنوز کشاروز را چشم انتظار پیامک واریز پول گذاشته اند.

این کشاورز 54 ساله با اظهار تاسف از برخی وعده های سر خرمن مسئولان استانی و کشوری خاطرنشان کرد: پیگیری های بسیاری توسط برخی مسئولان شهرستانی در خصوص پرداخت وجه گندم ها شده است ولی انگار کسانی که متولی پرداخت هستند یادشان به ضرب المثل سرخرمن نیست زیرا خرمن را یک ماه است به دولت تحویل داده ایم و هنوز با گذشت چند ماه پولی پرداخت نشده است.

دبیر اجرایی صنف کشاورزی استان اصفهان گفت: علی القاعده باید وجه گندم همزمان با خرید به حساب کشاورز واریز شود ولی متاسفانه این وعده های خلاف، مشقت بسیاری را بر کشاورز روا می دارد.

اسفندیار امینی متذکر شد: وجه گندم به کشاورزان مناطق گرمسیر پرداخت شده است ولی مناطق معتدل و سردسیر هنوز از این پرداخت بی بهره مانده اند و باید رسیدگی به این موضوع در اولویت قرار داده شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با پیگیری های استاندار اصفهان و دیگر مسئولان شهرستانی بتوان این وجه را تا اواخر مرداد ماه سال 96 به حساب کشاورزان واریز کرد.

به گزارش اصفهان شرق، رواست تا مسئولان برای لحظه ای خود را به جای کشاورزی قرار دهند که امروز توقعی بیش از پرداخت به موقع وجه گندم از مسئولان نداشته و تمام همت و تلاش خود را در راه خودکفایی کشور در برداشت گندم و تولید آراد می گذارد ولی برای تحویل پول محصولش باید به پیگیری متوسل شود تا عایدی یک ساله از زحمتش، به دستش برسد. در این خصوص مسئولان باید به این نکته توجه داشته باشند که خشکسالی آسیب جدی بر خانواده کشاورزان وارد آورده است و قطعا این میزان کشت طی دو سال اخیر، گوشه ای از زندگی کشاورز را گرفته و زخمی را دوا می کند. پس تا دیر نشده به داد کشاورزان برسید و بیش از این، آنها را چشم انتظار پرداخت پول گندمشان قرار ندهید.

انتهای پیام/ شجاعی

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.