سرویس: غیر تولیدی » نقلی 19:38 - سه شنبه 13 اسفند 1392

آلودگی هوا و کمبود منابع آبی 2 مشکل عمده استان اصفهان است

استاندار اصفهان گفت: مسئله آلودگی هوا و وجود مشکل کم‌آبی دو مسئله اساسی استان اصفهان است.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از روابط عمومی استانداری اصفهان، رسول زرگرپور در مجمع نمایندگان استان اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که مردم اصفهان بر دو موضوع آلودگی هوا و کم آبی حساسیت ویژه دارند.

استاندار اصفهان ادامه داد: بدیهی است که آلودگی هوا موجب بروز مشکلاتی همچون بروز بیماری‌ها شده و این موضوع در کار گروه سلامت استان نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

وی، دلیل اصلی بروز چنین مشکلاتی را نداشتن طرح آمایش سرزمین دانست و تأکید کرد: در صورت وجود سند بالادستی فضای طرح‌ها و پروژه‌ها روشن و مشخص خواهد بود.

زرگرپور با بیان اینکه در استان اصفهان 56 روز سال با مسئله گرد و غبار مواجه هستیم، عنوان کرد: مطابق آمارها در استان 53 روز مشکل ریز گردها و 66 روز مسئله ناسالم بودن هوا وجود دارد.

وی خبر داد: طرح جامع کنترل کیفی هوای منطقه اصفهان با 38 اقدام اساسی در شورای برنامه ریزی استان به تصویب رسید.

استاندار اصفهان، 23 دستگاه اجرایی استان را متولی عملی کردن این طرح دانست و ابراز امیدواری کرد که مطابق پیش بینی‌ها این طرح 65 روز از روزهای ناسالم را کاهش دهد.

وی به تشریح طرح جامع کنترل کیفی هوا پرداخت و افزود: 65 درصد اقدامات این طرح پیشگیرانه و 35 درصد مابقی اجرایی و اقدامی است.

زرگرپور با بیان اینکه پالایشگاه و صنایع بزرگ در استان اصفهان، از عوامل آلودگی هواست، اظهار کرد: با قوت و جدیت اجرایی شدن این طرح را دنبال می‌کنیم.

نمایندگان مردم اصفهان نیز در این جلسه بر اجرای دقیق و شفاف طرح جامع کنترل کیفی هوای منطقه اصفهان تأکید نموده و خواستار برخورد جدی با موضوع آلایندگی صنایع و نیروگاه‌ها شدند.

استاندار اصفهان در ادامه به تشریح مشکلات کم آبی استان پرداخت و برطرف شدن مشکلات آبی استان را مهم‌ترین مطالبه مردم دانست.

وی بارگذاری بیش از حد بر حوضه زاینده رود و همچنین مبحث خشکسالی که پدیده‌ای طبیعی است را به عنوان عوامل تبدیل شدن زاینده رود به عنوان اصلی‌ترین رودخانه دائمی فلات مرکزی به رودخانه‌ای فصلی برشمرد.

زرگرپور تهیه طرحی 5 ماده‌ای و طرح آن در شورای عالی آب و تبدیل آن به طرحی 9 ماده‌ای با امضای 9 وزیر و همچنین ایجاد شورای هماهنگی مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده رود را از جمله اقدامات انجام شده بیان کرد.

وی نظارت ویژه بر کاربران و مصارف، تغییر شیوه‌های آبیاری با در نظر گرفتن تسهیلات ویژه و ایجاد صندوق تعیین و پرداخت خسارت ناشی از خشکسالی را از دیگر اقدامات صورت گرفته در این زمینه برشمرد.

در پایان نمایندگان از فعالیت‌های استاندار اصفهان به خاطر تدوین دو طرح جامع در راستای برطرف نمودن مشکل آب و هوا و همچنین تلاش برای اجرای این طرح‌ها، تشکر کرد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.