سرویس: تولیدی 11:14 - پنجشنبه 29 تیر 1396

آنچه خود داشت زبیگانه تمنا می کرد؛

از مذهب جعفری تا ایدئولوژی الحادی۲۰۳۰

به راستی چگونه است مکتب علمی امام صادق (ع) اینگونه توانست امت اسلامی را یکپارچه برای علم آموزی بسیج کند و معارف حقۀ اهل بیت(ع) را به شریان های حیاتی جهان اسلام پمپاز کند، اما امروزه عده ای کج اندیش با تقلید ناقص و جاهلانه از گزاره های الحادی غرب هم چون سند ضد اسلامی 2030، تیشه بر ریشۀ ظرفیت های عظیم تمدنی و دینی ایران اسلامی می زنند.

اصفهان شرق_مهدی نجفی، ضرورت واکاوی سیرۀ ائمۀ معصومین(ع) به عنوان برجسته ترین الگوهای دینی ما را بر آن می دارد تا با بهره گیری از اندیشه های ائمه اطهار(ع)،به اندیشه های تخریبی و اختلاف افکنانۀ نابخردان و غرب گرایان پاسخ گوییم.

چند صباحی است تخم لق سند 2030 با چراغ سبز دولت، مهمان شوم خانه های مردم ایران شده است و این مدعیان غرب گرایی که حتی از درک حقیقت غرب نیز عاجز مانده اند شبانه روز با رونویسی از سند سکولاری و الحادی 2030، به نسخه پیچی برای مردم روی آوردند که تازه ترین خیانت آن جماعت از خدا بی خبر را می توان در تبعیت کوکورانه از آمریکا(بخوانید کدخدا)و نسخه پیچی سند 2030 برای تراژدی دردناک آتنا جستجو کرد.

البته مردم فهیم و متدین ایران بسیار فراتر از موهومات جماعت مروج 2030را می بینند و لبخند تلخ مردم به این ادعای مضحک(ارتباط قتل آتنا و 2030)کوس رسوایی مدعیان آزادی(بخوانیدمروجان اباحه گری و بی بندوباری)را به صدا در آورده است.

ذکر این مقدمه بهانه ای است تا در داشته های عظیم معارف شیعی در رفع بحران های اجتماعی اندکی تعمق کنیم و آموزه های اهل بیت(ع) را چراغ راه پیشرفت و رشد و تعالی همۀ اقشار جامعه قرار دهیم.

در این میان باید به مکتب ناب امام جعفر صادق(ع) اشاره کرد؛ به نحوی که حیات مجددی در آموزه های تشیع دمید و حتی ارکان و بزرگان اهل سنت در محضر آن امام پرورش یافتند.

از سوی دیگر شخصيت‌هاي علمي بسياري در فنون مختلف عقلي و نقلي مانند زراره، محمد بن مسلم، هشام بن حكم، جابر بن حيان و…حضور داشتند به نحوی که در حوزه درسي امام ششم، چهار هزار نفر محدث و دانشمند شركت مي كردند.

اما به راستی چگونه است مکتب علمی امام صادق (ع) اینگونه توانست امت اسلامی را یکپارچه برای علم آموزی بسیج کند و معارف حقۀ اهل بیت(ع) را به شریان های حیاتی جهان اسلام پمپاز کند، اما امروزه عده ای کج اندیش با تقلید ناقص و جاهلانه از گزاره های الحادی غرب هم چون سند ضد اسلامی 2030، تیشه بر ریشۀ ظرفیت های عظیم تمدنی و دینی ایران اسلامی می زنند و حتی به آتنا آن کودک مظلوم نیز رحم نکرده و به بهانۀ وقوع این حادثۀ دردناک، نسخه های حیا ستیزانۀ سند 2030 را در قامت وحی منزل دانستن آن، به خورد جامعه می دهند.

حال برای برون رفت از این چالش باید به ظرفیت عظیم معارف اهل بیت(ع) به ویژه سیره گفتاری و رفتاری امام صادق (ع) تأمل کرد، فراموش نکنیم در دانشگاه امام صادق(ع)، فقه، تفسير، تاريخ اديان، كلام و…تدریس می شد لذا بر همۀ خبگان لازم است تا در راستای بازتولید معارف امام صادق(ع) با روشی نو و پویا اقدام کنند.

به عنوان نمونه می توان به تأکیدات و سفارشات امام صادق علیه‌السلام در مورد کودکان اشاره کرد آنجا که می فرماید: «فرزندان خود را زياد ببوسيد؛ به درستي كه براي هر بوسه‌اي درجه‌اي براي شما در بهشت به اندازه مسير پانصد سال خواهد بود».

و یا کلام آن حضرت در لزوم رعایت حقوق فرزند توسط پدر همچون جدیت بر تربیت کودک و یا رعایت عدالت میان فرزندان و از همه مهمتر جایگاه و منزلت دختران در کلام آن حضرت، بیش از پیش پرده از توطئۀ مخرب اهل بیت ستیزان و مروجان 2030 می گشاید.

هم چنین بر خلاف سند 2030که روح آن سند بر مبنای دین گریزی و دین ستیزی استوار شده است، لیکن روش شناسی تربیت کودکان در مکتب علمی امام صادق(ع)، بر اساس مقتضیات سنی آنها به ویژه در هفت سالگی، بر مبنای ضرورت یادگیری حلال و حرام(احکام الهی) منحصر شده است، لذا در مکتب آموزشی و بینشی امام صادق(ع) علاوه بر تربیت عاطفی، مهربانی، هدیه دادن…تربیت دینی از جایگاه بی بدیل برخوردار است .

بی تردید گفتنی های فراوانی در موضوع بینش افزایی و تربیت کودکان در مکتب امام صادق(ع) وجود دارد که برای تحلیل و بررسی موشکافانۀ این آموزه ها باید تلاش کرد، البته رویکردهای ضد دینی برخی عناصر داخلی و نیز عناصر خارجی نظام که خوش رقصی آنها در برابر قدرت های استکباری شهره عام و خاص شده است از جمله موانع پیش رو در ترمیم خلأ های مهم تربیتی و اخلاقی در سیستم آموزشی کشور است.

نباید فراموش نمود سند 2030 از جمله اسناد بسیار خطرناک و مضر در عرصۀ تربیت کودک به شمار می آید که پیامدهای آن تدریجا و به صورت عمقی در کودکان نفوذ می کند لذا پس از لغو مصوبّۀ اجرای آن سند، شایسته است وزرای آموزش و پرورش و علوم ، تحقیقات و فن آوری با بهره گیری از معارف امام صادق (ع) در راستای ارائۀ بسته های آموزشی دینی به کودکان و نوجوانان و جوانان(دانش آموزان و دانشجویان) اقدام کنند.
هم چنین بر همگان فرض است با ترویج روز افزون آموزه های اهل بیت(ع) به ویزه مذهب حقۀ جعفری، در راستای مبارزه و مقابله فراگیر با موج مخرب و ضد اسلامی اسناد بین المللی هم چون سند2030 گام بردارند.

 

انتهای پیام/ اصفهان شرق

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.