سرویس: اقتصادی » نماینده مجلس 17:05 - چهارشنبه 28 تیر 1396

نماینده مردم اصفهان در مجلس مطرح کرد:

کوچ ۱۸ هزار نفری مردم جرقویه به حاشیه اصفهان

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: ۱۸ هزار نفر از اهالی جرقویه در صورت عدم تخصیص ۹ میلیون متر مکعب آب به حاشیه شهر کوچ خواهند کرد.

به گزارش اصفهان شرق، حیدر علی عابدی در اظهار داشت: بدنبال بازدید کمیسیون امنیت ملی از حوضه آبی زاینده رود دستور تخصیص سهمیه ۱۸ میلیون متر مکعبی آب به جرقویه داده شد که مردم این منطقه به تخصیص نصف این سهمیه هم راضی شدند و اگر این حجم آب به آنها تخصیص نیابد جرقویه خالی از سکنه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اگر به داد جرقویه نرسیم ۱۸ هزار نفر از مردم این بخش به حاشیه شهر اصفهان مهاجرت خواهند کرد، ادامه داد: تنها طی یک طرح از ۴۲ طرحی که خارج از مصوبه شورای عالی آب و خلاف قانون در چهار محال و بختیاری اجرا شده، ۲۴ میلیون متر مکعب آب از سهمیه زاینده رود برداشت شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: عدم مخالفت وزیر نیرو با این نوع طرح ها باعث شده که تمام زمین‌های کشاورزی منطقه جلوان و ورزنه به کویر مبدل و خشکی باتلاق گاوخونی عامل اصلی گرد و غبار شدید در اصفهان شود.

وی با اعلام اینکه اگر قرار به معرفی چیت چیان به عنوان وزیر نیرو در دولت دوازدهم باشد نمایندگان اصفهان اجازه نخواهند داد رای اعتماد بیاورد، ادامه داد: در جریان استیضاح وزیر نیرو به خاطر عملکرد نامناسب و ضعف در مدیریت حوزه آب ، قرار شد وزیر، رویه خود را عوض کند اما همچنان شاهد عملکرد مثبتی از وی نیستیم.

عابدی با تاکید بر اینکه تصمیمات و ضعف مدیریتی چیت چیان سبب شدت خشکسالی در اصفهان و بحرانی شدن وضع آب در استان شد، افزود: اگر نتوانیم زاینده رود اصفهان را در سال ۹۶ احیا کنیم به طور قطع تنها باید منتظر از دست دادن خیلی امور از جمله صنعت کشاورزی در این استان باشیم.

وی با اشاره به اینکه احیای زاینده یک واقعیت، یک الزام برای دولت و یک ضرورت برای منطقه است، گفت:‌ در همین راستا رئیس جمهور قول داد بودجه لازم برای احیای زاینده رود تخصیص یابد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید صورت مسئله را روشن کرد که برای این منظور سلسله بازدیدهایی در این زمینه از ۱۱ فروردین ماه تاکنون برگزار کردیم، که به بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی از حوضه آبریز زاینده رود ختم شد، گفت: این بازدیدها بی تاثیر نبوده است و امروز بعدازظهر نتایج آن اعلام خواهد شد.

وی تصریح کرد:‌ باید اول صورت مسئله مشخص شود که مشکل کجاست، آیا مشکل در تغییر اقلیم یا در خشکسالی یا مشکل در برداشت های بی رویه و یا سو مدیریت و یا حتی بی تفاوتی مسئولین است.

انتهای پیام/مهر

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.