سرویس: تولیدی 12:35 - چهارشنبه 28 تیر 1396

کارشناس مسائل سیاسی در تحلیل دو سالگی برجام مطرح کرد:

تحول کشور با حرکت بر مدار اقتصاد مقاومتی/امریکا رأس فتنه گری در دنیا / موضع سکوت جریانات سیاسی تأمل برانگیز است

محسن حاجیان گفت: دو سالگی برجام این نتیجه را به ما می دهد که راه حل مشکلات کشور در بیرون از مرزها نیست، هر چند که ما با مذاکره مشکلی نداریم ولی در شرایط برابری که طرف مقابل به دنبال خصومت با کشور و حیله گری نباشد.

کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با اصفهان شرق با اشاره به دو سالگی برجام اظهار کرد: برجام سند توافقی بود که بین ایران و پنج کشور دائم شورای امنیت با عنوان اقدام جامع مشترک در رابطه با موضوع هسته ای کشور برقرار شد.

محسن حاجیان ادامه داد: قرار بر این بود که در قالب یک حرکت بین المللی موضوع هسته ای ایران به رسمیت شناخته شود و ایران به حقوق مسلم خود دست پیدا کند.

وی افزود: نظام توافق هسته ای را تأیید و دولت مجاز شد تا این موضوع را پیگیری کند که با گذشت دو سال از این توافق تعهداتی که در این سند بین المللی آورده شده از طرف ایران کاملا انجام شده و سازمان ملل و آژانس هسته ای بر این که ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده و برجام پای بند بوده است مهر تأیید زدند.

نتیجه توافقات چیزی جز بدعهدی نبود

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی با بیان این که خود مقامات امریکایی اعلام کردند که ایران به این توافقات پای بند بوده، تصریح کرد: متأسفانه در این مدت جز بدعهدی چیزی دیده نشد و برخلاف قول و فعلی که در زمان توافق مطرح کردند عملیاتی نشد.

حاجیان ادامه داد: تحریم های جدیدی وضع شد و خصومت ها علنی تر شد، دولت جدید امریکا رسما اعلام کرد که ما به دنبال براندازی نظام در جمهوری اسلامی ایران هستیم که این صحبت با واکنش مقامات ارشد کشور مواجهه شد.

وی با اشاره به این که امریکایی ها نه به روح برجام و به جسم آن اعتقادی ندارند، خاطر نشان کرد: رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده است که ما از توافق هسته ای چیزی به دست نیاوردیم با این که به منظور اعتماد سازی فراتر از توافق هم عمل کردیم.

امریکا رأس فتنه گری در دنیای امروز

این کارشناس سیاسی افزود: موضوع بدعهدی امریکا به وضوح مشخص بود، چرا که مقام معظم رهبری بارها و بارها اشاره داشتند که ما نمی توانیم به قول کشورهای غربی و به خصوص امریکا که رأس فتنه گری در دنیای امروز شناخته شده اعتماد کنیم و این ها به دنبال این نیستند که به خدمتی برسانند بلکه هدفشان سرنگونی با شیوه های مختلف است.

حاجیان اذعان کرد: وقتی دشمنان توان برخورد نظامی نداشته باشد و تحریم های اقتصادی هم جوابی ندهد اعلام می کنند که باید ایران را با قرار دادن در کانال مذاکرات مختلف تسلیم کنیم تا از مواضع خود عقب نشینی کند.

وی  افزود: بار دیگر فرمایشات رهبری تأیید شد که توافق هسته ای اگر خسارت های آن را کنار بگذاریم برای ملت یک تجربه است تا خباثت ها و بدعهدی های امریکا آشنا شود.

راه حل مشکلات کشور در بیرون از مرزها نیست

به گفته این کارشناس برای حل مشکلات کشور چاره ای جز برگشت به درون کشور و اعتماد به جوانان همین مرز و بوم نداریم، همچنین باید به سمت بهترین گزینه یعنی اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات داخلی حرکت کنیم.

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: دو سالگی برجام این نتیجه را به ما می دهد که راه حل مشکلات کشور در بیرون از مرزها نیست هر چند که ما با مذاکره مشکلی نداریم ولی در شرایط برابری که طرف مقابل به دنبال خصومت با کشور و حیله گری نباشد.

وی با بیان این که تحول کشور با حرکت بر مدار اقتصاد مقاومتی امکان پذیر است، تأکید کرد: مسیر کشور اگر بر مدار اقتصاد مقاومتی قرار گیرد و ایمان داشته باشیم که با خودباوری و اتکا به درون کشور می توانیم بر چالش ها غلبه پیدا کنیم، زودتر به نتیجه خواهیم رسید.
سکوت جریانات سیاسی

حاجیان با اشاره به مواضع دولتمردان و جریانات سیاسی در دو سالگی برجام گفت: متأسفانه بعضی از جریانات سیاسی کشور در زمان توافق هسته ای به گونه ای فضاسازی کردند که فتح الفتوحی اتفاق افتاده و تمام مشکلات با برجام حل شده است ولی همین جریانات سیاسی وقتی امروز نقص عهد امریکا را می بینند هیچ نظری نداشتند تا نشان دهنده مخالفت با سیاست های امریکا باشد که خود جای تأمل دارد.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: در مقابل موضع سکوت جریانات سیاسی باید از آن ها پرسید شما به کدام ظریف اعتقاد دارید؟ ظریفی که بعد از توافق هسته ای اعلام کردید که او توانسته یک چالش بزرگ را از مقابل نظام بردارد یا آقای ظریفی که اکنون فریاد می زند امریکایی ها بد عهدی کردند و شما موضع سکوت گرفته اید.

وی با ابراز تأسف از این موضوع اظهار کرد: این موضوع نشان دهنده این است که در جریانات سیاسی یک دوگانی وجود دارد و متأسفانه بعضی زمان دفاع از منافع ملی کشور سکوت و بی تفاوتی را انتخاب کرده اند.

انتهای پیام/شریفی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.