سرویس: اجتماعی 10:53 - سه شنبه 27 تیر 1396

معضلات زیست‌محیطی استان اصفهان

غافل‌گیری مسؤولان از مهمانی آخر هفته ریزگردها در اصفهان/ پیشروی چالش‌ها در پرتو عادی خواندن وضعیت‌های بحرانی

هجوم اخیر ریزگردها به اصفهان شاخص هوای اصفهان را به 260 و 5 برابر میزان استاندارد رساندند اما مسؤولان معتقدند که این وضعیت عادی بوده است.

به گزارش اصفهان شرق، معضلات زیست‌محیطی استان اصفهان از چند سال قبل رو به رو رشد بوده و با شروع بسته شدن رودخانه زاینده‌رود این معضلات دو چندان شده که مشکلات دیگری را برای این استان به همراه خود آورده است.

مشکلاتی همچون کم‌آبی، مسائل کشاورزان شرق و غرب استان اصفهان، آسب‌های اجتماعی و کاسته شدن از زیبایی خود شهر اصفهان از معضلاتی بودند که بسته شدن رودخانه زاینده‌رود به همراه خود برای مردم این استان آورد اما در میان تمام این چالش‌ها، پدیده‌ای به نام ریزگردها در استان اصفهان زیاد شدند.

*وعده‌ای که بدون فکر و عمل داده شد

بسته شدن رودخانه زاینده‌رود و فراهم شدن بستر خشکی این رود و خشکی تالاب گاوخونی به عنوان یکی از کانون‌های اصلی ریزگرد پدیده ریزگرد و غبار، چالش پدیده ریزگردها را در این استان را تشدید و دو چندان کرده است.

مسؤولان هم از چند سال پیش تا کنون بارها وعده‌ جاری شدن زاینده‌رود را به مردم داده‌اند و از میان همه مشکلات و حرف‌های مسؤولان، وعده‌های دولت برای احیای رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی بیشتر به چشم می‌آید؛ رئیس‌جمهور در بهمن 93 در جمع مردم اصفهان گفت که «دستور می‌دهم زاینده‌رود جاری بماند» اما امروز بیش از 2 سال از این ماجرا می‌گذرد و رودخانه زاینده‌رود بازهم در اصفهان جاری نماند و جاری بودن آن پایدار نبود و به همین دلیل در سفر انتخاباتی اخیر خود روحانی یکبار دیگر این دستور را تجدید کرد.

 

*تأثیر عدم اجرای کامل طرح 9 ماده‌ای احیای حوضه آبریز زاینده‌رود در روزهای ناسالم

پدیده گرد و غبار در استان اصفهان در چند سال اخیر به صورت نسبی اتفاق افتاده است اما چند روز اخیر شاهد رشد کم سابقه گرد و غبار در آسمان استان اصفهان بودیم که چشم مسؤولان و مردم را به خود خیره کرد و گویا شدت این پدیده، زنگ خطری برای هشدار به مسؤولان محیط‌زیست و دیگر ارگان‌های مربوطه بوده است.

اصغر آذربایجانی در درباره وقوع و رشد شدید ریزگردها در آسمان استان اصفهان اظهار کرد: شایعاتی مطرح شد که تالاب گاوخونی را به عنوان منبع ورود ریزگردها و گرد و غبار معرفی می‌کرد، در چند ماه اخیر نیز کارشناسان نسبت به خطرناک بودن ریزگردهای ناشی از تالاب گاوخونی موارد زیادی را مطرح کردند.

 

وی افزود: فعال شدن کانون‌های گرد و غبار در مرکز کشور، خشک‌سالی، عدم جریان دائمی زاینده‌رود علی‌رغم وعده‌های دولت در احیای آن، عدم اجرای کامل طرح 9 ماده‌ای احیای حوضه آبریز زاینده‌رود باعث شده که شاخص کیفیت و آلودگی هوا، هوای اصفهان را در روزهای متعدد در شرایط ناسالم قرار دهد.

*گوش پر مردم از وعده‌های زاینده‌رودی دولت

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: مطالبه جدی خود را به عنوان نماینده مردم و شهروندان اصفهانی از دولت و متولیان امر نسبت به حل مشکلات زیست‌محیطی اصفهان و اجرای کامل طرح 9 ماده‌ای حوضه آبخیز زاینده‌رود اصفهان را که به عنوان کریدور اقتصاد، صنعت، هنر، دانشگاه، فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است را به عنوان چالش اصلی استان اصفهان مرتفع کنند.

مردم گوششان از وعده‌های دولت در حوزه زاینده‌رود پر شده است، دولتمردان باید با شنیدن زنگ خطر گرد و غبار اخیر اصفهان بفهمند که دیگر وقت عمل به وعده‌ها است؛ مردم از وعده‌های تو خالی خسته شده‌اند و دیگر نسبت به این صحبت‌ها واکنشی نشان نمی‌دهند.

رسول زرگر پور، استاندار اصفهان در سومین جلسه ستاد احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی با بیان اینکه از سال ۷۸ تالاب بین‌المللی گاوخونی خشک شده، اظهار کرد: چگونه در استانی که از لحاظ مدیریتی ظرفیت‌ها و جایگاه بالایی دارد تاکنون مسأله تالاب مورد توجه قرار نگرفته است و تالاب گاوخونی دهمین تالاب است که برای آن طرح تدوین شده است.

*علی‌رغم تمام مسائل باید مشکلات تالاب گاوخونی حل شود

وی با اشاره به اینکه در ابتدای بروز این مشکل راحت‌تر می‌شد با این معضل برخورد کرد ولی سال‌ها اقدامی برای جلوگیری از خشکی تالاب گاوخونی صورت نگرفت و بعد از ۱۸ سال اولین مطالعه در این خصوص صورت گرفته است که این موضوع تأسف‌آور است، تصریح کرد: علی‌رغم این‌ها باید تلاش شود که مسائل و مشکلات تالاب گاوخونی برطرف شود چرا که احیای پیکره  حوضه آبریز زاینده‌رود بدون احیای تالاب گاوخونی معنا و مفهومی نخواهد داشت.

استاندار اصفهان به طرح تدوین برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز تالاب بین‌المللی گاوخونی اشاره کرد و افزود: دستیابی به مدیریت پایدار منابع آب و خاک، ارتقای سطح آگاهی، مشارکت و معیشت ذینفعان، احیا و حفظ تنوع زیستی حوضه گاوخونی و مدیریت جامع و زیست بومی حوضه آبخیز گاوخونی در جهت ارتقای سطح حفاظت و بهره‌برداری پایدار از منابع آب، خاک و تنوع زیستی، همراه با مشارکت جوامع محلی و سایر ذینفعان از اهداف راهبری این برنامه بشمار می‌رود.

وی تأکید کرد: کلیات طرح جامع احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی به تصویب رسید؛ باید ظرف ده روز آینده دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و ذینفعان نقطه نظرات خود را جهت تصویب نهایی در مرکز اعلام نمایند.

*پدیده گرد و غبار اخیر اصفهان یک وضعیت عادی بود!

بازهم صحبت‌هایی در رابطه با احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی زده می‌شود که مردم چشم انتظار بازخورد عملی آن‌ها هستند که امیدوار است اقدامات لازم در این رابطه توسط ارگان‌های مربوطه صورت پذیرد.

منصور شیشه‌فروش اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در این رابطه اظهار کرد: وضعیت آلودگی هوای اخیر شهر اصفهان گرد و غباری بود که منبع داخلی داشت، مناطق مرکزی کشور را در بر گرفته و به دلیل وزش باد‌های شدید گرد و خاک از مناطق کویری وارد اصفهان شده بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: وضعیت بحرانی نداشته‌ایم و موضوع در حد کنترل بوده است، محیط‌زیست و سازمان هواشناسی مرتب وضعیت را بررسی می‌کند و این وضعیت عادی است.

 *هجوم اخیر ریزگردها به اصفهان زنگ خطری برای مسؤولان

در حالی مسؤولان وضعیت پدیده گرد و غبار به وجود آمده اخیر در استان را وضعیتی عادی می‌دانند که این پدیده در چند ساله اخیر در استان اصفهان کم سابقه بوده و اکنون می‌تواند زنگ خطر جدی برای همه باشد.

شاید تا کنون تمام مسؤولان چنین وضعیت‌های خطرناکی را عادی یاد کرده‌اند که در حال حاضر در بسیاری از استان‌های کشور با چالش جدی هجوم ریزگردها در اثر وزش باد رو به رو هستیم.

وضعیت آلودگی شهر اصفهان در روز پنجشنبه از مرز ناسالم برای عموم گذشت و با شاخص 260 در وضعیت بسیار ناسالم قرار گرفت که زندگی را برای مردم این استان که با این وضعیت منحصر به فرد رو به رو نشده بودند، با سختی رو به رو کرد.

*ثبت شاخص 5 برابری استاندارد ذرات معلق در گرد و غبار اخیر اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در حالی وضعیت پدیده گرد و غبار اخیر را عادی عنوان می‌کند که به گفته کارشناس مسؤول آزمایشگاه هوای محیط‌زیست استان اصفهان میزان استاندارد ذرات معلق از نظر سازمان محیط‌زیست شاخص 35 است اما عددی که بعد از ظهر چهارشنبه به ثبت رسیده بود شاخص 170 بود که حدود 5 برابر شرایط استاندارد را برای آسمان استان اصفهان به ثبت رسانده بود.

هم‌چنین سازمان حفاظت محیط‌زیست در حالی موضوع گرد و غبارهای اخیر را به برنج‌کاری و کمبود آب ارتباط می‌دهد اما محمود مزارع کارشناس مسؤول آزمایشگاه هوای محیط‌زیست استان اصفهان در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس در اصفهان می‌گوید که برنج‌کاری معضلی است که بیشتر برای مدیریت مصارف آب در کشاورزی مطرح می‌شود.

*برنج‌کاری ارتباط مستقیمی با وقوع ریزگردهای اخیر در اصفهان نداشته است

وی با بیان اینکه درگیری‌هایی در این رابطه میان دوست داران محیط‌زیست با وزارت جهاد کشاورزی است که دوست داران محیط‌زیست معتقدند که با این میزان کمبود آب نباید برنج در ایران کشت شود، افزود: منطقه لنجان و مبارکه مناطقی هستند که برنج‌کاری می‌کنند که آب زیادی را مصرف می‌کنند و خشکی بیشتری را به وجود می‌آورند که باعث گرد و غبار می‌شوند.

کارشناس مسؤول آزمایشگاه هوای محیط‌زیست استان اصفهان با بیان اینکه گرد و غبار یکی از عوامل طبیعی است که رخ می‌دهد، عنوان کرد: مناطق جنوبی استان سمنان و شمالی استان اصفهان مناطق کویری را تشکیل می‌دهند که کانون‌های ریزگردها هستند؛ بحث‌های برنج‌کاری ارتباط مستقیمی با وقوع ریزگردهای اخیر نداشته و صحبت‌های گفته شده از سر دلسوزی بوده است.

در سه روز پیش نیز رئیس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در سفری دو روزه به استان‌های چهارمحال و بختیاری و اصفهان وضع حوضه آبریز زاینده‌رود را بررسی کردند.

* مصوبات شورای عالی آب معضلات فعلی را کاهش می‌دهد

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پس از این جلسه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حوضه آبریز زاینده‌رود یکی از حوضه‌های حیاتی است و برای بررسی مشکلات این حوضه باید عنایت بیشتری انجام داد.

وی با بیان اینکه دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری باید برای حل معضلات و مشکلات حوضه آبریز زاینده‌رود همکاری لازم را انجام دهند، افزود: ما در شورای تأمین استان چهارمحال و بختیاری با استاندار این استان گفت‌وگو کردیم و وی هم بر اجرای کامل مصوبات شورای عالی آب تأکید داشت، از این رو مصوبات شورای عالی آب به میزان قابل توجهی معضلات فعلی را کاهش می‌دهد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در این سفر دو روزه به دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری قرار بر این شد که در نخستین فرصت در محل کمیسیون با حضور هر دو استاندار، وزیر نیرو، کارشناسان و نمایندگان استان‌ها جلسه‌ای را با هدف تحقق این امر تشکیل دهیم.

به گزارش فارس، آنچه که از چنین اظهارنظرهای مسؤولان و متولیان امر می‌توان نتیجه گرفت این است که هجوم اخیر ریزگردها به اصفهان همه را غافل‌گیر کرده است و اگر چه در گذشته نسبت به وقو این حادثه پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته اما چنین رویدادی از نزدیک لمس نشده بود و باور احتمال وقوع آن حاصل نشده بود که البته حالا این اتفاق رخ داده است.

شاید وقت آن رسیده که مسؤولان استانی و ملی یکبار برای همیشه حرکتی واحد، موثر و بلند مدت را برای مقابله با این چالش زیست محیطی انجام دهند پیش از آن که پس از مصاحبه‌ها و جلسات متوالی و بی‌نتیجه، راهکارهایی موقتی نظیر تعطیلی ادارات و مدارس را در پی جدی شدن این بحران و وقوع تبعاتی نظیر خاموشی جریان برق برگزینند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.